Gazdaság

Milliós meglepetések

A műtárgypiacot is elérte a karácsonyi láz. Igaz ez New Yorkban, Londonban, Párizsban, de Budapesten is, ha a nagyságrendek még nem is azonosak. A tengerentúlon a Christie's több mint 300 millió dollárt csalogatott ki a vevők zsebéből legutóbbi három rendezvényén, s szorosan a nyomában járt a Sotheby's is. Itthon, igaz forintban, várhatóan milliárdos forgalommal zárják decemberi nagy menetelésüket a kereskedők.

New Yorkban egy közelmúltbeli árverésen álomáron, 48,4 millió dollárért kelt el Picasso Az álom című alkotása. Egyes pletykák szerint a vevő Bill Gates volt; a szóbeszéd ellen a számítógépguru ugyan tiltakozott, ám valaki mégiscsak meglepte magát vagy választottját ezzel az “aprósággal”. Azon a rendezvényen a Ganz-gyűjtemény került kalapács alá, és nem ez volt az egyetlen Picasso, amit megvettek. Ugyanott 32 millió dollárt adtak az Algériai asszonyok című sorozatért, az 1913-ban készült Fotelban ülő nő pedig 24,7 millió dollárt ért meg valakinek. Az árverés összbevétele 206 millió dollár volt; ez a maga nemében rekordnak számít, különösen annak fényében, hogy a már elhunyt Victor és Sally Ganz az 1990-ig eltelt öt évtized során nem egészen 2,5 millió dollárt költött a kollekcióra. Érdekes módon a gyűjtögetést 1941-ben éppen Az álom című képpel kezdték: kereken 7 ezer dollárt adtak érte…

A Ganz-gyűjtemény utáni New York-i árveréseket csak félsikerként értékelték a krónikaírók, akik szerint a közönséget részben a képek túlértékeltsége riasztotta el, ám az ázsiai pénzügyi válság ugyancsak megtette a magáét a műtárgypiacon is. Akadt azért így is szenzáció az impresszionista, a modern, illetve a kortárs alkotások tengerentúli aukcióján. Monet Waterlo Bridge című vászna például 7,5 millió dollárért kelt el; 19,2 millióért adtak el egy 10 képből álló Cezanne sorozatot, és 20,2 millió dollárért vették meg Renoir Fürdőzők című vásznát. Születtek rekordok a kortárs árveréseken is. Mark Rothko 1960-ban készült, N 14 című alkotása közel 6 millió dollárt ért, Willem de Kooning Two standing woman című képéért pedig 4,18 millió dollárig licitáltak.

És most nézzük mi a helyzet itthon. Ha a nagyságrendek mások is, azért nincs okunk szégyenkezni. Minden jel arra mutat, hogy felébredt több évtizedes Csipkerózsika-álmából a hazai piac. Karácsonyra soha nem látott mennyiségi és minőségi kínálat lepte meg a hazai vevőket. A decemberi aukciós szezon félidejénél járva már nem kockázatos a kijelentés: a pesti közönség várhatóan milliárdokkal hódol ez év végén gyűjtő és ajándékozó szenvedélyének. A hét legnagyobb hazai galéria csak festményből összesen több mint 2 ezret árverez el, és nem is akármilyeneket: tucatnyi Rippl-Rónai, s közel ugyanennyi Vaszary kerül például kalapács alá. De többezres a tárgyak, ékszerek, bútorok kínálata is. Hogy mekkora a verseny, azt jelzik az igényesen kivitelezett katalógusok – csak ezekre 20 ezer forintot költhetett az, aki mindre kíváncsi volt.

A hazai műtárgypiaci szakértők közt teljes az egyetértés, hogy az utóbbi évek legnívósabb aukciós szezonja a mostani; legfeljebb amiatt aggódnak, hogy a kiválóbbnál kiválóbb portékák egymás esélyét rontják. Az eddigi események azonban rácáfolni látszanak a kishitűségre. December elejétől lapunk megjelenéséig árverést rendezett a Nagyházi Galéria, a BÁV, a Műgyűjtők Galériája, a Polgár Galéria és a Belvárosi Akciósház, s a jelek szerint a vásárlóerő egyelőre lépést tart az árudömpinggel. A Nagyházi Galéria például – amely több mint 660 tételt kínált fel – 70 százalékos eladási aránnyal dicsekedhetett. 19 kép kelt el millió forint felett. Köztük a rekorder Tornai Gyula A zsákmány című, 1899-es keltezésű vászna, amelyre 1,5 millió forintról indult a licit, ám a kalapács csak 10 milliónál csapott le. Ligeti Antal Mediterrán tája 2,9 millió forintért kelt el; több Mednyánszky mű is 2 millió körüli áron forgott; Jacopo fél méteres bronzszobráért 6 millió forintot adtak; Csók István Zsuzsannája 2,2 milliót ért meg valakinek, Rippl -Rónai József Piacsek bácsi asztaltársasággal című pasztelljáért pedig 3,8 millió forintnál fejezték be az alkut.

Rippl-Rónai várhatóan sztár lesz a még hátralévő árveréseken is. A héten lép porondra a Kieselbach Galéria, amelynek kínálatában a művésznek 9 képe szerepel (a Vízparti tájra 1,8 milliónál, a Kékruhás hölgy fehér kesztyűben című vászonra 2,2 milliónál, míg a Kerti ünnepélyre 1,5 milliónál kezdődhet a licit). Összesen 333 tétel kerül kalapács alá december 12-én a Vígszínházban. Vaszary Jánosnak 8 műve szerepel a kollekcióban (köztük a Nagy virágcsendéletnek 3 millió, a Vitorlások a Balatonon című alkotásnak pedig 2,5 millió forint a kikiáltási ára). Kieselbachék mesterműdömpingjében Gulácsi Lajos 4 műve is helyet kapott, köztük a Különös szoba című valóban különös hangulatú alkotása. A “milliomos” kategóriában Kádár Béla Csendélete (1,2 millió), Székely Bertalan a Kisgyermek etetése című vászna (2,5 millió), Czóbel Béla Olvasó nője (1,2 millió), Ifj. Markó Károly Firenze környéki tája (1,8 millió) “csak” az átlagot jelentik, amelyből kiemelkedik Derkovits Gyula Halászok (3,5 millió) vagy Schönberger Armand Asztal mellett című vászna (2,5 millió). De akad a millió alattiak között is nagyágyú (így Perlrott Csaba csodás utcaképei vagy Nagy Sándor Virágzás című alkotása), míg a 100-200 ezer forint körüli összegre értékelt művek köréből feltétlenül említésre méltók Tornyai János, Frank Frigyes, Joschik Álmos képei.

Az aukciós porondon a Blitz és a Magángyűjtők Galériája következik, december 15-én a Hotel Kempinskiben. Kínálatukban 207 tétel szerepel, s a válogatás kiemelkedően igényes. A tapasztalt kereskedők óvatosan áraztak: tanulva a nagy angolszászok tapasztalataiból, viszonylag alacsony kikiáltási árról indítanak jó néhány különlegességet. 600 ezer forintról kezdődhet az alkudozás az első tételre, Ferenczy Noémi Pásztor bárányokkal című akvarelljére. Berény Róbert Nagymarosi tája 500 ezer forintról indul, és 800 ezer forint a kikiáltási ára Szobotka Imre Kisvárosi részletének, illetve Kmetty János Revue című absztrakt kompozíciójának. Az esemény egyik főszereplője lehet Vörös Géza Festő és modellje című alkotása, amelynek 650 ezer forintos indulóára megsokszorozódhat.

Az egymillió forint feletti képek között Koszta József, Schreiber Hugo, Csók István, Fényes Adolf, Vaszary János és természetesen Rippl-Rónai József művei sorakoznak (az utóbbi alkotó Kirándulók című művének kikiáltási ára 3,5 millió forint).

Végül a Pless és Fox utolsó ékszerárverésére az idén a Vígszínházban kerül sor. Az eladó “csecsebecsék” között a legkülönlegesebb egy fülbevalópár: az összesen 2,6 karát súlyú, briliánssal ékített, platina foglalatú ékszer kikiáltási ára 700 ezer forint.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik