Gazdaság

TEJPIAC – Elapadásjelző

Az elmúlt hét évben több mint félmilliárd literrel csökkent a belföldi tej- és tejtermékforgalom. A tejes lobby országos kampányt indít a tragikusan csekély fogyasztás élénkítésére.

Hazánkban a tejágazat zuhanórepülését az apadó kereslet magyarázza. A nyolcvanas évek végén mintegy 200 kilogrammos tejtermék-átlagfogyasztás mára 140 kilogrammra csökkent. (Ma az átlagmagyar a 70 liternyi üdítőjénél 20 literrel kevesebb tejet iszik.) Az ártámogatás után a kiviteli szubvenció is megszűnt. Az ágazati, 1,8 milliárd literes “önkorlátozó” termelési kvóta évek óta kihasználatlan, mert a termelők zöme nem ér el jövedelmet, s ezért inkább csökkenti – vagy éppen abbahagyja – tevékenységét. Különösen a szokásos nyári tejtöbblet idején megy el a gazdák kedve a tehenészkedéstől. Ezért az agrártárca a Tej Terméktanáccsal együttműködve 300 millió forintos intervenciós keretet különített el a nyári többlet elhelyezésére. Ennek egyharmadával a raktározást, kétharmadával a piacrajuttatást segítik. Az érintettek a hazai fogyasztás növeléséért maguk is kampányt indítanak – információnk szerint mintegy 150 millió forintos büdzsével. Ennek révén a keresletet öt év alatt lakosonként 20 literrel akarják növelni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik