Gazdaság

SZÁMLÁZÁSI MÓDSZEREK – Mobilpénztár

A mobiltelefónia robbanásszerű változásai arra késztetik a szolgáltatókat, hogy maguk fejlesszék tovább számlázási rendszereiket, módszereiket. Miközben a törekvésekben sok a hasonlóság, eltérések is akadnak. A cél azonban közös: minél pontosabban és gyorsabban dolgozni, mert az idő pénz, és ez az előfizetők s a szolgáltatók számára is a legfőbb szemponttá válik.

A számlázási rendszer komplex adatbázisként működik a Westel 900 Rt.-nél. Kiszolgálja az értékesítést, az ügyfélszolgálatot, a bevételek és a kintlévőségek elemzését, a raktározási és a főkönyvi rendszert is – mondta érdeklődésünkre Szűcs József, a társaság információs igazgatója. A Westel 900 hardver-oldalon a DEC Alpha 8400-asokat használja clusterbe kötve, UNIX operációs rendszer alatt futó Oracle 7 adatbáziskezelő rendszerrel. A BSCS névre hallgató számlázási rendszert a német LHS cég fejlesztette ki, és a Westel 900 volt az első mobilszolgáltató, amely ezt használatba vette. A továbbfejlesztést a Westel szakemberei végezték, s így az idők során számos új funkciót is beépítettek a rendszerbe. Ez a munka olyan jól sikerült, hogy néhány elemet, például a hívásforgalmat elemző rendszert külső cégeknek is értékesíteni tudták; így Szlovákiában is használják a Westel 900 rendszerét. Egyéb alkalmazások (köztük a főkönyvi rendszer) ugyancsak DEC-alapokon, Oracle alatt működnek, ezért lehetséges egy adatbázis használata és természetesen az adatcsere is – hangsúlyozta az informatikai igazgató. Mint mondta, egy jó rendszernek meg kell felelnie a marketing, a szerviz, az ügyfélszolgálat igényeinek, s rugalmassága miatt gazdasági és piaci előnyöket is biztosít. A használatnál nagyon fontos, hogy a szoftveresek reakcióideje idomuljon a rendszer válaszidejéhez, amely minél rövidebb, annál nagyobb – akár márkamilliókban mérhető – megtakarításokat eredményezhet. Jóllehet, tartalékai nagyok, a Westel 900 mai rendszerét ezen a ponton kell a jövőben továbbfejleszteni. Mert például egy-egy eladási akció idején előfordul, hogy 10 ezer új előfizető is jelentkezik naponta, márpedig ez a legkiválóbb rendszernek is megterhelő lehet. Szűcs József a fejlesztés részleteiről egyelőre nem beszélt, ám annyit elárult, hogy a munkát a Westel 900 saját szakemberei végzik.

A Pannon GSM számlázási rendszerének alaphardvere egy Tandem Himalaya K 20.000 szerver, MIPS 4400-as processzorokkal – tájékoztatta lapunkat Kőri Gábor, a cég informatikai rendszer főosztályának számlázási rendszerfejlesztési menedzsere. A Tandem Himalaya (amelyet mellesleg a Matáv is használ) előnye a nagy megbízhatóság és az, hogy gyorsan, egyszerűen bővíthető. Az újabb és újabb processzorok a modulrendszernek köszönhetően úgy építhetők be, hogy ezzel egyenes arányban gyorsul a rendszer és nő a kapacitása. A Tandem másik előnye, hogy duplázott CPU-val, kommunikációs csatornákkal és lemezegységekkel rendelkezik, azaz ha valami elromlana, annak a szerepét a másik eszköz úgy venné át, hogy ezt gyakorlatilag észre sem lehet venni. A folyamatos üzemben dolgozó Himalaya végzi a hívások összegyűjtését, az előfizetők nyilvántartását, a hívások feldolgozását, magát a számlázást, a befizetések nyomon követését, s a külföldi partnerekkel naponta egyszer cserél roaming-adatokat.

A jövő feladatait egyértelműen a marketingcélok határozzák meg. A legfőbb feladat: felkészülni a nagyobb forgalomra és a nagyobb ügyfélszámra. Bár a rendszer a jelenlegi előfizetői szám kétszeresét is kezelni tudja – állítja Kőri Gábor -, így nem elsősorban a rendszer egészét, hanem annak egyes pontjait kell tovább erősíteni. A Pannon GSM rendszere már most 8 (és nem az egyelőre általános 6) jeggyel tárolja a dátumokat; az ezredforduló tehát nem okozhat kavarodást a cég számlázásában.

A Westel Rádiótelefon Kft. a Cellular Management Information System elnevezésű észak-amerikai rendszert alkalmazta, egészen pontosan az Electronics DataSystem (EDS) rendszert installálták induláskor. Dankó Sándor informatikai igazgatóhelyettes szerint általában elégedettek voltak a rendszerrel, ám – egyebek mellett a GSM-társaságok megjelenése okán – a kilencvenes évek derekán új marketing-stratégiát kellett alkalmazniuk, amely megkövetelte, hogy a rendszer alapszoftverét saját kézbe vegyék. A cég szakemberei önálló fejlesztéseikkel már korábban is világhírnévre tettek szert. Noha a társaság a számlázórendszer néhány modulját már 1994-ben kicserélte, a robbanásszerűen bővülő piaci kereslet miatt újabb programfejlesztésre volt szükség.

A teljesítmény fokozását a számlázással kapcsolatos ügyek gépi programozása, az elektronikus szerződéskötés elindítása tette lehetővé. A Westel Kft. olyan módszert alkalmaz, amelynek segítségével figyelemmel kísérhetik az előfizetői szokásokat. A részletfizetés bevezetése ugyancsak a rendszer fejlesztését követelte meg. A Westel Kft. bizonyos felhasználói csoportok esetében különleges kedvezményeket ad; a legközismertebb a kismama-program. Kedvezményeket kapott a MÁV és az Autóklub is.

A Westel Kft. voice-mail rendszerének felhasználásával június elsejétől bármilyen időpontban információt tud adni a felhasználóknak saját számlájukról, függetlenül attól, hogy az ügyfél postai csekken vagy OTP-folyószámlán fizet. Lapunk megjelenésekor kezdődnek a tárgyalások a Postabankkal is.

A Westel Kft. a jelenleg alkalmazott Digital VAX számlázógépeit hamarosan a legkorszerűbb Digital Alphákra cseréli. Ez napokkal lerövidíti majd a számlázási időt. Integrált rendszerük, amely már ma is jól átlátható és valamennyi szóba jöhető művelet elvégzésére alkalmas, még gyorsabbá és könnyebben ellenőrizhetővé válik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik