Gazdaság

NOKIA A PATIKAMÉRLEGEN – A finn csodafegyver

A Nokia több mint 50 millió dollár értékű hálózati berendezést szállít 1997-ben a Pannon GSM-nek. Emellett értéknövelt szolgáltatásokat és integrált bázisállomás-rendszereket is elad, illetve rendszerbe állít a Pannonnál. A Nokia 1993-ban kötött kizárólagos berendezésszállítói keretszerződést a magyar GSM-társasággal.

Rekordévet zárt tavaly a finn Nokia vállalatcsoport, amely forgalmát tekintve a Motorola után a világon második, Európában pedig az első GSM-berendezésgyártó társaság. A mintegy 32 ezer alkalmazottat foglalkoztató világcég az elmúlt esztendőben összesen 8,4 milliárd dollár nettó árbevételt ért el. Jelenleg 31 ország 52 GSM, illetve DCS hálózatának beszállítója.

A távközlési nagyhatalommá vált Nokia a nyolcvanas évek második felében üstökösként, az ismeretlenből előlépve robbant be a piacra. Kevesen gondolnák, hogy ebben a Szovjetunió politikai és gazdasági összeomlása is szerepet játszott. Ez a történelmi fordulat késztette ugyanis radikális váltásra, gyökeres szerkezetátalakításra a Nokia vezetőit.

A Nokia Finnország egyik legnagyobb és legsokoldalúbb vállalatbirodalma, mely több évtizedes múltra tekinthet vissza, akár az olasz Fiat vagy éppen a magyar Ganz. Korábban elsősorban a tradicionális finn papíráruk adták a fő profilját, de ezek mellett egyre erősebbé vált a kábel- és gumiabroncsgyártás, az elektronika, az energetika is. A szovjet piac összeomlása utáni radikális átalakítás során aztán a Nokia egymás után eladta a “profilidegen” és kevésbé jövedelmező üzletágakat; házon belül győzött és megerősödött a távközlés és az elektronika. Jelenleg a vállalatcsoport a telekommunikációs, a mobiltelefonos és az általános kommunikációs részből áll.

Ma már könnyű kijelenteni, hogy az ezredfordulóig bizonyosan a mobiltelefonok évei következnek. A Nokia jól döntött, amit az is tükröz, hogy néhány esztendő alatt a kontinens piacvezető mobiltávközlési berendezéseket és készülékeket gyártó cégévé vált. A cégcsoportot a frankfurti, a londoni és a New York-i tőzsdén is jegyzik. Ez nem véletlen: egy-egy jobb mobiltávközlési cég – az ágazat korábban elképzelhetetlen felvirágzása miatt – ma már az olajüzletnél is nagyobb és biztosabb hozamot ígér.

Jóllehet, a Nokia már a nyolcvanas évek végén több távközlési termékével bemutatkozott Magyarországon, itteni hírnevét a Pannon GSM-mel 1993-ban kötött megállapodás alapozta meg. A helyi szolgáltatók közül a Matávval, a JászTellel kötötte első üzleteit a Nokia Telecommunications Kft. 1994-ben. Talán a jövő év vagy 1998 újdonsága lehet az 1800 megahertzen üzemelő, úgynevezett DCS rendszer.

A márka másik magyarországi társasága, a Nokia Mobile Phones Kft. két éve nyitotta meg irodáját Budapesten. A cég eredményességét mutatja, hogy már 1995-ben kétszer annyi készüléket adott el a hazai piacon, mint egy évvel korábban, és ez az ütem 1996-ban sem torpant meg. A Nokia mobiltelefon-különlegességeivel újabb, még meredekebb forgalomnövekedésre számít. Ennek letéteményese a piacon nemrégiben megjelent 9000 Communicator nevű készülék, amely nem más, mint egy mobiltelefonba oltott multimédia szerkezet. A Nokia kommunikációs csodafegyvere egyelőre verhetetlennek tűnik. A normál mobiltelefon méretű kommunikátort, mint egy könyvet vagy egy tenyérméretű laptopot, ki lehet hajtani; a telefonálás mellett faxolásra is alkalmas, ugyanakkor számítógépként is működik, Internet-kapcsolatot lehet teremteni vele, egyszersmind regiszterként és naplóként is szolgál. E szolgáltatások zömét ráadásul egyidejűleg igénybe lehet venni.

A műszaki újdonságok forgalmazása azonban kockázatos vállalakozás, többek között az egyre erősebb feketekereskedelem miatt. Ezért vár sokat a Nokia a Magyarországi Mobiltelefon-gyártók és Szolgáltatók Szövetségétől. Ennek a szövetségnek a Nokia nemcsak tagja, hanem a Mobile Phones cégvezetője egyben a szövetség felügyelőbizottságának elnöke.

A finn cég harmadik magyarországi társasága a Nokia Monitor Kft., amely egy korábban is számítógép-monitorokat gyártó pécsi üzemet vásárolt meg 1995-ben. A tizennégyezer négyzetméteres gyárban egyelőre száz, a termelés felfutása után pedig négyszáz fő dolgozik majd.

Bár a Nokia vállalatóriás 1996 első félévében kevésbé volt sikeres, mint 1995 azonos időszakában (az idei első hat hónap nettó árbevétele 16,9 milliárd finn márka volt az 1995-ös első félévi több mint 17,5 milliárd márkával szemben; egy finn márka 35,23 forinttal egyenlő), a telekommunikációs iparág az egyre öldöklőbb nemzetközi versenyben jó eredményeket hozott. A Nokia Telecommunications első hat havi nettó árbevétele hatmilliárd finn márka volt, szemben a tavalyi azonos időszak 4,6 milliárd márkás eredményével. A Nokia Mobile Phones ugyancsak másfél milliárd márkával többet ért el az 1995 első félévi 7,3 milliárd márkás árbevételnél. A Nokia General Communications Product első féléves teljesítménye viszont (2,5 milliárd márkás árbevétel) a társaság féléves jelentése szerint jelentősen elmarad 1995 azonos időszakának bevételétől (3,4 milliárd finn márka). A csoport hat havi adózott nyeresége 842 millió finn márka, harmada az egy évvel azelőtti azonos időszak 2,6 milliárd márkás eredménynek.

A Nokia belső átszervezéssel és új piacok meghódításával: ázsiai terjeszkedéssel, valamint vadonatúj termékekkel – egyebek között a 9000 Communicatorral – igyekszik úrrá lenni a nehézségeken.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik