Gazdaság

AZ INTERFERENCIA LÉGI VESZÉLYEI – Tilos telefon

A repülőgépeken nem használhatók a modemmel ellátott laptopok, a CD-lejátszók, egyes videojátékok, és a mobiltelefonok, személyhívók sem. Ezek ugyanis kimutathatóan befolyásolják a repülőgépek fedélzeti műszereinek működését. A szakemberek szerint komolyan kell venni azt a veszélyt, amelyet az utastérben működő elektronikus készülékek által keltett mágneses interferencia okozhat.

A repülőgépeken tilos rádiótelefont használni. Ezt alighanem mindenki tudja, mégis sokan láttuk már, hogy útitársunk “csak egy kicsit” bekapcsolja mobilját a levegőben, hogy ellenőrizze, mekkora a térerő, vagy hogy rendezgesse a memóriát…

Egyesek szerint csak fel- és leszálláskor, illetve a gép irányváltoztatásakor veszélyes e készülékeket bekapcsolni. Ám Drozdy Győző, a Pannon GSM műszaki vezetője arra figyelmeztet, hogy bármilyen repülőgépen, bármilyen helyzetben szigorúan tilos e készülékek, köztük a mobiltelefonok bekapcsolása és használata. Mint mondja: egyszerűen azért, mert a rendszer nem alkalmas légi használatra.

A cellás rádiótelefon-rendszerek a frekvencia újrahasznosításának elvén működnek, a csatornákon belüli időosztással, így egy-egy csatornát egyszerre nyolcan használhatnak. Az elv szerint a bázisállomásokat úgy alakítják ki, hogy azok csak a cellán belülre sugározzanak. Ezt a térbeli beosztást azonban a domborzat és természetesen az antenna magassága is befolyásolja. Minél magasabban van az antenna, annál nagyobb a hatósugara, illetve minél alacsonyabban, annál kisebb. Ezért telepítik az antennákat a nagyobb használati sűrűségű városokban alacsonyabbra, többnyire háztetőkre, vidéken pedig magasabbra. A magas-alacsony arányosság azonban megfordítva is igaz, tehát ha egy mobiltelefon nagyon magasan van, akkor akár egy ország összes bázisállomása is láthatná. Ezért (is) tilos a mobiltelefonokat repülőn, de minden más repülő eszközön használni. Még a vitorlázó repülőgépen sem megengedett mondjuk a zenehallgatás – pedig ott magát a gépet aligha zavarhatja az interferencia.

És ejtőernyőzés közben? Valószínűleg sokan emlékeznek a műholdas csatornákon látható hirdetésre, amelyben az egyik készülékgyártó úgy hívja fel a figyelmet mobiltelefonjára, hogy miután az ejtőernyős ernyője nem nyílik ki, a szabadesésben lévő ember mobilkészüléken kér segítséget. Drozdy ugyan nem ismeri a reklámot, ám ettől függetlenül kijelenti: még ejtőernyőzés közben sem szabad telefonálni.

Mi történik olyankor, ha valaki egy nagyon magas hegy tetejéről próbál telefonálni?

Drozdy szerint a hegyek okozzák a hálózat-tervezés egyik legnagyobb problémáját (éppen ezért Budapest nehezen tervezhető város). Persze a hegyek hatásai kiszámíthatók, magasságukat nem változtatják és nem mozognak – teszi hozzá nyomatékkal.

Be lehet-e tiltani a levegőből való mobiltelefonálást? – adódik a kérdés. Sokan kísérleteznek vele. A légitársaságok azonban inkább a kompromisszumos megoldásokra hajlanak. Egy amerikai cég például januártól csak háromezer méteres magasság felett engedélyezi a komputerek és CD-k használatát úgy, hogy a kapitány maga enged áramot a tápforrásba, amelybe bekapcsolhatók majd a készülékek. Ez a lehetőség azonban csak néhány járaton és csupán az első és üzleti osztályon áll az utasok rendelkezésére. De ez inkább különlegesség, mint általánosítható tendencia, amely a jövőt meghatározhatja.

Egyelőre érvényben vannak azok a rendelkezések, amelyek tiltják az elektronikus készülékek fedélzeti használatát, s ezt ellenőrzik is a légitársaságok. A Pannon szakértői azonban minden fórumon elmondják, hogy a GSM-telefon nem légitelefonálásra való, és hogy tilos azt a levegőben használni. Egyelőre nem tudni pontosan, miként hatnak a készülékek a repülőgép működésére. Drozdy azért egy dolgot leszögez: a GSM rendszert maximálisan 250 km/órás sebességre tervezték. Így az utasszállítók esetében már csak ezért sem lehet a készülékeket használni. Arra a kérdésre, hogy a gyártók közül valamelyik nem tervezi-e, hogy légitelefonálásra biztonságosan alkalmas készüléket fejlesszen ki, Drozdy bizton állítja, hogy ilyen mobiltelefon soha nem lesz kereskedelmi forgalomban, és nem is lenne értelme kifejleszteni. A legtöbb légitársaság a gépeire az ülések mellé telefonokat szerel fel, amelyek vagy földi állomásokkal vagy közvetlenül szatellitekkel kommunikálnak, és egészen más frekvenciát használnak. Előbb-utóbb arra is lesz megoldás, hogy ne csak bankkártyákkal működjenek, hanem mondjuk a mobiltelefonok SIM kártyájával is – fejezi ki reményét a szakember.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik