Gazdaság

KUTATÁS A JÓLÉTI RENDSZER REFORMJÁRÓL – Adótudathasadás

Az adózó állampolgároknak csupán szórványos ismereteik vannak arról, hogy az állam miként szerzi bevételeit és hogyan használja fel azokat, alkalmasint tehát híján vannak az “adótudatosságnak”. Ráadásul úgymond fiskális illúziókat kergetnek, a jóléti szolgáltatások költségeit ugyanis a valósnál alacsonyabbra taksálják – derült ki a Társadalomkutatási Informatikai Egyesülés (Tárki) most közzétett tanulmányából.

A posztszocialista társadalmakban, s így Magyarországon is a szavazópolgárok torzítottan érzékelik az állami szerepvállalás fiskális “körülményeit” – e hipotézis igazát igyekeztek bizonyítani abban a kutatásban, amelyet Kornai János ötlete alapján Csontos László, a Közép-Európa Egyetem professzora és Tóth István György, a Tárki igazgatója vezetett. A szerzők a megkérdezettek – a gazdaságilag aktív korú népességet reprezentáló ezer fő – válaszaiban elsőként is azt találták, hogy az állampolgárok nemigen látnak összefüggést a rájuk háruló adóterhek és a kormányzati programok költségei között. Az adótudatosság ezen hiányát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a válaszadók fele tudta csupán, hogy a nyugdíjak forrása a társadalombiztosítási járulékokban keresendő, és mindössze egynegyedük értesült arról, hogy az egészségügyi ellátás és a gyógyszerár-támogatás fedezetéül is ezek a befizetések szolgálnak…

Az állam bevételi forrásai közül – az államháztartás különböző alrendszerei és az azokat illető adófajták összepárosításának “képességét” eleve nem feltételezték a válaszadókról – az adók szinte valamenyi megkérdezettnek eszébe jutottak, a járulékok és illetékek viszont már csak egytizedüknek. A kölcsönökre 30 százaléknyian gondoltak.

A polgárok a közvetlenül bérbevágó kérdésekben sem mutakoztak jártasabbnak: tíz százalékuk például úgy vélte, hogy a bruttó fizetésből mindössze személyi jövedelemadót vonnak le. A járulékok létezéséről 85 százalék tudott. Kétharmaduk azzal is tisztában volt, mit mire vonnak le, a mértékeket illetően azonban e kör egyötöde is bizonytalan volt.

Javarészt az állami szolgáltatások “ingyenes” volta az oka – vélik a szerzők -, hogy azok költségeit az állampolgárok rendre alulbecsülik. Az efféle programok – felsőoktatás, egészségügyi ellátás, nyugdíj, gyógyszerár-támogatás, szociális segélyezés – költségeinek megbecsülésére 9-14 százalékuk nem is vállalkozott. Igaz, Kornai is beismerte, hogy a helyes válaszok kiókumulálása a kutatócsoportnak is hosszú hónapjaiba telt, és végül az idén márciusi kérdőívekben 1994-1995-ös adatokat kellett eltalálniuk a megkérdezetteknek.

Mint már kitűnt, ez nemigen sikerült. Kiváltképp a gyógyszerár-támogatás mértékében tévedtek a válaszadók – a valósnál messze kisebb arányra voksoltak (lásd táblázatunkat). Ugyancsak a gyógyszerek ára volt az, aminek az egy adófizetőre jutó költségét is alacsonyabbra kalkulálták, noha az effajta lebontásban a többi szolgáltatásnál a tényleges érték fölé lőttek. Mármint a “bátrabbak” – ilyen becslésekre ugyanis a megkérdezettek átlagosan közel egynegyede nem is volt hajlandó.

Az, hogy a válaszok ennyire pontatlanok – a megkérdezettek kétharmada-háromnegyede tévedett így vagy úgy 25 százaléknál nagyobbat – a szerzők szerint egyértelműen arra utal, hogy a szavazópolgárok számára a jóléti programok költségei közömbösek.

Harmadikként a szerzők azt vizsgálták, hogy az állampolgárok mindezekhez a szolgáltatásokhoz a jövőben milyen intézményi keretek között kívánnak hozzájutni. Alapfeltételezésük az volt, hogy az emberek a jelenlegi helyzethez ragaszkodnak. Ez bizonyos mértékig be is igazolódott, de a status quo-val legalább azonos mértékben voksoltak az úgynevezett vegyes – a jelenlegi központosított állami és a piaci konstrukció közé eső – megoldásra. Kivétel a gyógyszerár-támogatás, amelynél a válaszadók – noha közölték velük, hogy ez a dotáció egy átlagos adófizető zsebéből havonta 1400 forintot húz ki – háromnegyedrészt a mai rendszer fenntartására “szavaztak”.

A felsőoktatás finanszírozásában 42 százalék tartana ki a jelenlegi rendszer mellett, 43,5 százalék az adózók és a diákok közti “tehermegosztást” javasolná, és mindössze 12 százalék hagyná taníttatása költségét (havi 40 ezer forintot) a diákra, hogy ettől a nettó bérek 3-4 százalékkal legyenek magasabbak. A status quo-hoz e téren leginkább az alkalmazottak és a munkások ragaszkodnak, legkevésbé pedig a vállalkozók, és e véglethez “húznak” az értelmiségiek is. E választásoknál a döntő motiváció egyébként az, hogy van-e eltartott gyerek a családban .

A kórházfinanszírozásban és a nyugdíjaknál a relatív többség ugyancsak a vegyes konstrukció – kötelező és önkéntes biztosításokra épülő rendszer – mellett állt ki. Abból a kérdésből azonban, hogy ha maga dönthetne a jelenleg a tb-nek fizetett összegről, milyen arányban határozná meg rendszeres befizetését és az önköltségi hányadot, kiderült: a válaszadóknak nincs egyöntetű véleményük. Több mint felük döntött végül amellett, hogy a tb-nek fizetendő összeget egy az egyben ugyanerre a célra fordítaná. A részletes vizsgálat azt is kiderítette, hogy minél idősebb a válaszadó, annál inkább kitartana a jelenlegi nyugdíjrendszer mellett. A reformot támogató vélemények túlsúlya ellenére a megkérdezettek, úgy tűnik, még nem készültek fel a váltásra, hiszen több mint felük még csak nem is elmélkedett azon, miként készüljön nyugdíjas éveire.

A szerzők szerint a tapasztalt tájékozatlanság oldásával apadni látszik azoknak az aránya, akik az egyes jóléti szolgáltatásokat feltétlen állami kötelezettségnek tartják. Pontosan ezért a Pénzügyminisztérium és a Közép-Európa Egyetem támogatásával készült tanulmány tanulságát abban látják, hogy az államháztartási reform sikeréhez kommunikációs és marketing-problémákat is meg kell oldani, a “szavazópolgárok informáltságát pedig javítani kell”.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik