Terjedelmes írást közölt a Guardian hasábjain Rowan Atkinson. Ennek témája az elektromos autók használata volt. A színész óriási autóbolond évtizedek óta, írásában kiemeli, 18 éve vásárolta meg az első hibridhajtású autóját, 9 éve pedig olyat, ami már tisztán elektromos.
Lehet, hogy az elektromos autók kissé lélektelenek, de csodálatos a mechanizmusuk: gyorsak, csendesek és egészen a közelmúltig nagyon olcsón üzemeltethetők voltak. De egyre inkább úgy érzem, hogy egy kicsit becsaptak. Persze csak akkor fogod így gondolni, ha elmélyedsz a tényekben.
Atkinson – aki anno villamosmérnökként végzett – több ellenérvet is felhoz az elektromos autók, pontosabban az azokhoz szükséges akkumlátorok előállítása ellen.
- Egy ENSZ-klímacsúcson látott egy tanulmányt, amiből kiderült, elektromos autók gyártásakor 70 százalékkal több üvegházhatású gáz kerül a levegőbe, mint a hagyományos, belső égésű motorral hajtott járművek megalkotásakor. Itt főként a problémát az akkumlátorokhoz szükséges lítium kibányászása, finomítása jelenti.
- Atkinson a szilárdtest-akkumlátorokban látja a megoldást, amelyek gyorsan töltődnek, tömegük is egyharmada a lítiumnak. De nagyon messze van, mire ezeket értékesíteni lehet. A színész félelme, hogy addigra túl sok lesz az elektromos autó elavult akkumlátorokkal.
- Szerinte problémás, hogy hamar túladunk az újonnan vásárolt autókon is: szerinte ilyen esetben három évnél tovább kellene használni a járműveket. Régen akkor váltott autót valaki, ha már szétette annak kasztniját a rozsda – úgy véli, ma divatból is cseréljük a négykerekűeket.
- A színész a szintetikus üzemanyagokban látja a jövőt: ez egy olyan szénhidrogén-termék, amelyet vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid (esetleg szén-monoxid) szintézisével állítanak elő.
Hozzáteszi:
A környezettudatos barátaim gyakran kérdezik tőlem, vegyenek-e elektromos autót. Azt szoktam mondani, hogy ha az autójuk egy öreg dízel, és sokat kocsikáznak a belvárosban, akkor érdemes megfontolni. De inkább kivárásra kell játszani. Az elektromos meghajtás egy napon valódi, globális környezeti előnyökkel járhat majd, de az a nap még nem jött el