Élet-Stílus

Miért érnéd be egyetlen autóval, ha lehet több száz autód is? (x)

SHARE NOW
SHARE NOW
Egyfajta kuriózumként indult el bő négy évvel ezelőtt és 45 autóval Budapesten a közösségi autózás. Ma már több mint ezer jármű érhető el a fővárosban, az úgynevezett carsharing szolgáltatás mindennapossá vált, magánszemélyek ugyanúgy használhatják, mint cégek. Gyakorlati példákkal mutatjuk meg, mennyibe kerül így az autózás, mik a tapasztalatok és miért érdemes átgondolni ezen szolgáltatás használatát.

Mi az az autómegosztás?

Az úgynevezett autómegosztás, vagy külföldi kifejezéssel carsharing lényege, hogy az adott cég szolgáltatási zónáján belül gyalogosan is könnyen elérhető távolságban helyezkednek el különböző gépkocsik. Ezeket egy mobilapplikációval foglalhatjuk le és nyithatjuk ki, majd ha végeztünk, akkor a zónán belül fejezhetjük be a bérlést. Az autók rövid városi utakhoz percdíj alapon bérelhetőek, míg a több órás vagy napos csomagok segítségével nagyobb távolságokat is bejárhatunk az ország határain belül.

Jó, jó, de mennyibe kerül?

A SHARE NOW csomagjait használtuk különböző típusú autók bérlésére. Ha gyakran szeretnénk használni a kocsikat, érdemes SHARE NOW Pass25 előfizetésre váltani. Ennek 990 forint a havi díja, de már havi 2-3 vezetéstől megéri.

Ezzel automatikusan alacsonyabbak lesznek a percdíjaink: a Fiat500 vagy az elektromos smart EQ már 60 Ft/perctől elérhető a 79 Ft/perces díj helyett, ami a legalacsonyabb percdíjnak számít a fővárosi carsharing mezőnyben. Budapesten egy 7 kilométeres táv nagyjából 15 perces vezetési idővel 979 forintba kerül előfizetőként, a cechhez ugyanis hozzáadódik a MobS egyszeri díja, ami megegyezik az alappercdíjjal. Tulajdonképpen tehát mintha kicsit több, mint 16 percet vezettünk volna. A koránkelőknek jó hír, hogy 30 százalékkal olcsóbban használhatják a kocsikat hajnali öt és reggel 9 előtti indulás esetén: ugyanez a bérlés ebben az időszakban akár 709 forintból is kihozható.

SHARE NOW

 

Az eggyel drágább autók – MINI, MINI Electric, MINI Cabrio – 75 Ft/perctől vehetők igénybe előfizetőként és 99 Ft/percért, ha nincs Pass25-ünk. Nekünk ráadásul reggel volt szerencsénk beülni, ahol összeadódik az előfizetés és a reggeli kedvezmény, így 52 forintos percdíjjal vezettünk. Mivel a forgalom intenzív volt, egy 4 kilométeres táv megtétele 16 percet vett igénybe. Az út így 931 forintba került. A magasabb kategóriájú a BMW 1-es ára 82 forint percenként Pass25-tel. Ezzel egy bevásárlást intéztünk, ezért a 9 kilométeres táv 63 perces használattal jött ki, 5275 forint volt a vége.

Itt jönnek be a képbe az óradíjas csomagok: ha ezt az autót két órára béreljük csomagban, akkor 6990 forint + 200 forint MobS díjért lehet a miénk. De akár egy napra is elvihetjük, ezért 14 990+999 forintot kell fizetnünk.

„A saját autó fenntartása nagyon drága, ráadásul nem is használtam annyit, hogy megérje. Ezért adtam el pár éve a kocsimat és váltottam a közösségi autózásra. Városi közlekedésre szerintem teljesen felesleges saját autót fenntartani. A bérelt autó csak akkor kerül pénzbe, amikor használom, szemben a saját járművel, amiért akkor is fizetnem kell, ha az idő nagyrészében a garázsban vagy az utcán ácsorog.” – indokolja Balázs, miért váltott inkább a carsharing szolgáltatásra.

„Különböző carsharing szolgáltatásokat használok. A SHARE NOW-nál főleg a napos és többnapos bérléseket szeretem, hiszen így akár négy napra is enyém lehet egy autó, nagyságrendileg napi 10 ezer forintért. Nincs kaució, nincs teletank, mint a hagyományos autókölcsönzőknél: csak felveszem a kocsit, elviszem, használom, majd leparkolom és lezárom a bérlést a telefonomról” – sorolja az előnyöket Zsolt.

SHARE NOW

„Sokféle autó közül lehet választani, így olyanokat is kipróbálhatok, amelyekre máshol nem lenne lehetőségem. Tudod, mióta szerettem volna beülni egy elektromos MINI-be, ami kicsit olyan belülről, mint egy űrhajó? Tökéletes a kerékpár és a BKV mellett.” – lelkendezik Gabi.

A carsharing ráadásul nem csupán azoknak releváns, akiknek nincs autójuk: a közösségi autó második családi kocsinak is ideális lehet. Mivel jóval olcsóbb a taxinál, a vállalatok is kezdik felismerni az üzleti felhasználás előnyeit; egyre több cég választja az autómegosztást, mind a kis-, mind a nagyvállalatok körében.

Hová és meddig mehetek vele?

A carsharing sokat lendít a mobilitáson, hiszen a célpontunk közvetlen közelében állhatunk meg, nem úgy, mint a megállótól megállóig tartó, menetrend szerinti tömegközlekedéssel. Továbbá nem kell foglalkoznunk tankolással, parkolással, szervizeléssel, ezek mind a szolgáltatás részei, nekünk csak annyi a dolgunk, hogy miután használtuk, a szolgáltatási zónán belül hagyjuk a járművet. A SHARE NOW az első autómegosztó Budapesten, amely külső zónákkal a külvárosi területeket is bekapcsolja a fővárosi carsharing vérkeringésébe.

SHARE NOW

A SHARE NOW 300 autót számláló flottája az egész ország területén használható, a benzines autókon országos autópálya matrica is van, tehát ezt a felhasználóknak nem kell külön megvásárolniuk. A Wallis Csoport által üzemeltetett magyar SHARE NOW autói rendszeresen megfordulnak a Balatonnál, a Velencei tónál vagy éppen a Pilisben, de a logóval külföldön is találkozhatunk. Bár a budapesti autókat nem vihetjük ki az országból, Európa vezető közösségiautó-megosztójaként a SHARE NOW 16 európai városban van jelen közel 11 000 autóval, amelyből 2900 teljesen elektromos.

Jól működő applikáció

Az autókat bárki használhatja, aki elmúlt 18 éves, legalább egy éve van érvényes jogosítványa, rendelkezik érvényes emailcímmel, illetve okostelefonnal, és utóbbira letölti a SHARE NOW applikációt. Az app kifejezetten felhasználóbarát, ezt Balázs is megerősítette: „Sokkal gyorsabb elindítani, mint a többit, szebb és átláthatóbb a kinézete. Eddig egyszer volt problémám a szolgáltatással, de azt pár másodperc alatt megoldotta az ügyfélszolgálatuk.”

SHARE NOW

Fenntartható közlekedés

A SHARE NOW négy európai városban kizárólag elektromos autókat üzemeltet, másutt pedig részben elektromos az autóflotta. Ezzel a cég egyike a legnagyobb elektromos autómegosztóknak a kontinensen. A magyar fővárosban például a SHARE NOW kínálatában három elektromos autó közül választhatunk. A smart EQ fortwo és a BMW i3 mellett csak náluk érhető el a legújabb elektromos MINI. Azzal, hogy egy közösségi autó átlagosan négy-hat saját tulajdonút képes kiváltani, a carsharing szolgáltatás segít élhetőbbé tenni a várost, kevesebb lesz a dugó és több a szabad parkolóhely.

Tisztaság és higiénia

Járványhelyzetben kritikus kérdés, vajon a közösségi autózás biztonságos-e. A SHARE NOW kiemelten figyel a felhasználók egészségére és biztonságára: rendszeresen fertőtleníti az autókat, amelyekben a kézfertőtlenítő is része az alapfelszereltségnek, és amelyekben kifejezetten ajánlott a maszk viselése. A carsharing segítségével el tudjuk kerülni a zsúfolt helyeket, mint a tömegközlekedés egyes járatai, mérsékelhető a fizikai kontaktusok száma, ha pedig elektromos meghajtású gépkocsit választunk, azzal még a lokális károsanyagkibocsátást is csökkenthetjük.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik