Ebben a faluban több száz éves pincékből árulják a borokat

Június 1-re megérkezett a napsütés is, ez pedig olyan váratlanul ért minket, hogy sikerült le is égnünk. Németújvár és Szentkút között tekerhettük végig utunk első komolyabb kerékpárútját, az út végén egy hangulatos, skanzennek is beillő pincesornál időztünk. Burgenlandi bringakaland 6. rész.

El sem hisszük: szakadatlanul süt a nap, kellemes szellő fúj, június elejére megérkezett a május. Ez kapóra is jön, hiszen kiruccanásunk alatt épp június 1-re terveztük az egyik leghosszabb kerékpárutat: Németújvártól (Güssing) egészen Szentkútig (Heiligenbrunn), majd vissza akartunk tekerni.

Németújvár a város fölé magasodó heggyel, illetve az azon fekvő várral a környék egyik legszebb települése. Utunk első igazán napsütötte napján innen indultunk útra Szentkút irányába.

Fotó: A szerző felvétele

Tipp!

Mi a Hotel Der Freiraumban béreltünk kerékpárt, a szállodától hamar rá lehet térni a város mellett futó bicikliútra. A Hotel Der Freiraumban csak elektromos biciklik kölcsönözhetők. Ezt nem is bántuk, hiszen a bicikliút itt-ott komolyabb emelkedőkön vezet át.

A Strém (Strem) – Beled (Bildein) – Kólom (Kulm) – Pinkakertes (Gaas) – Nagysároslak (Moschendorf) – Szentkút útvonalon haladtunk, a kerékpárút változatos, a településeken ráadásul bőven akad lehetőség a megpihenésre, illetve egyéb kikapcsolódásra – Belednél például a határ-élménypark (Grenzerfahrungsweg), amely 5 kilométer hosszan húzódik a Pinka folyó mentén. Az út részleteiről később videóban számolunk be.

Szentkútnak igazából két nevezetessége van: a helyi forrás, illetve a szőlőhegyén található pincesora. Mindkét hely autóval és biciklivel is megközelíthető, igaz, a dombra felvezető úton azért kell tekerni. Mi utóbbit néztük meg: némi rásegítéssel felkerékpároztunk a szőlőhegyre, ahol nagyjából 120 pince található.

A környék egy skanzennek is beillene, a legkorábbi épületek a 17. századból származnak, de akadnak 18-19. századi pincék is.

A borospincék többsége még ma is aktív.

Fotó: A szerző felvétele

A környéken akadnak kifejezetten kiülős helyek, de sok pincére csak egy telefonszám van kifüggesztve: ezt kell hívni, ha az ember az érintett termelőtől akar bort venni. A környéken rengeteg árnyékos pad található, így hosszan el lehet időzni a nyári melegben – mi is így tettünk.

A változatos környezet miatt érdemes megtenni a Németújvár-Szentkút vonalat, a két település között több bringaút is vezet, így nem kell ugyanazon az ösvényen visszatekerni. Kellően napos, de nem túl forró napokon ugyanakkor az sem tévedhet, aki csak a Szentkút környéki dombokon, falvakban barangol.

Ebben a városban vétek nem borozni
Az osztrák kékfrankos hazájában jártunk.

Burgenlandi bringakaland – tekerj velünk Burgenlandon át!

A „drótszamáron” közlekedőket 2500 km-nyi kerékpár-úthálózat várja a kedélyes családi túrától egészen az erőtpróbáló hegyikerékpár-pályákig. GYERE, JÓ LESZ! A cikk a burgenland.info támogatásával készült.