Élet-Stílus

Katy Perry cipője ugyanazért rasszista, amiért nem kéne senkinek sem feketére kennie az arcát

Itthon élő adásban lehet szavazni barna festékkel bekent arccal bohóckodó celebekre egy szórakoztató tévéműsor keretein belül, az Egyesült Államokban viszont már akkor rasszizmust kiáltanak, ha piacra dobnak egy olyan cipőt, amin egy női arc látható, miközben a cipő történetesen fekete színű. Ahhoz, hogy megértsük, miért van ez így, tudnunk kell azt is, hogy mi az a blackface.

Az Egyesült Államokban 1970-ben vezették be a Fekete Történelem Hónapját, amit azóta minden év februárjában megtartanak, már az Egyesült Királyságban, Kanadában és Írországban is. Kissé ironikus, hogy pont most, februárban sikerült több divatcégnek is piacra dobnia olyan darabokat, amiket azonnal rasszistának kiáltottak ki. A napokban a Guccinak kellett elnézést kérnie, amiért egy olyan fekete pulóvert gyártottak le, aminek nyakrészén egy nagy piros száj látható, ami többek szerint egyenértékű a blackface-szel, vagyis a nem fekete emberek arcának feketére festésével.

Ez egy olyan pulcsi, ami miatt a Guccinak elnézést kellett kérnie
Rasszistának nézték sokan a ruhadarabot.

Hasonló kritikákat kapott Katy Perry is, aki az éneklés mellett egy cipőkollekcióval is pénzt akart szerezni. A kérdéses darab egy női arcot ábrázolt, csakhogy a cipő maga fekete volt, ami miatt ezt is rasszistának nevezték. Egyébként ez a cipő összesen kilenc színben volt elérhető, nemcsak feketében, ez Perry és a cipőket forgalmazó Global Brands Group közös nyilatkozatában olvasható, amiben azt is fontosnak tartották megemlíteni, hogy a kifogásolt, arccal ellátott cipőben

a modern művészeteket és a szürrealizmust szerették volna ötvözni.

Még az Adidasnak is sikerült belekevernie magát a botrányba egy egészen béna húzással: a Fekete Történelem Hónap tiszteletére készítettek egy hófehér, részben pamutból, vagyis gyapotból készült cipőt. Márpedig a gyapot a rabszolgaság egyik jelképe az USA-ban, hisz a rabszolgatartó Amerikában a feketékkel szedették az.

Az amerikai Vogue egykori kreatív igazgatóját, Grace Coddingtont is betámadták a napokban, miután olyan fotók készültek róla konyhájában, amin a háttérben látható, hogy a só-, liszt és cukortartói fekete háziasszonyt formáznak.

„Jó, de most a gyerekem sem öltözhet feketének farsangkor?”

Európában, azon belül is Magyarországon kevésbé érzékenyek erre a témára az emberek, nyilván, hisz minket nem érintett közvetlenül a rabszolgatartás, ami Amerikában a feketék 1863-as felszabadításáig bevett gyakorlat volt. Ezért is van az, hogy egy random hazai szórakoztató tévéműsorban teljesen normálisnak számít, ha egy fehér bőrű embert barna festékkel kennek össze.

Ha Király Lindát egy amerikai műsorban maszkírozták volna Jennifer Hudsonnak, akkor a közönség nem állva tapsolt volna előadása végén, hanem döbbenten nézett volna maga elé, majd kifütyülték volna, miközben rasszistának nevezik, a csatornának és Király Lindának pedig nem csak elnézést kellett volna kérnie, de a műsort is örökre beszüntették volna.

2018-ban például az NBC-n, saját műsorában beszélt arról Megyn Kelly, hogy az ő gyerekkorában teljesen elfogadott dolog volt, ha egy fehér ember feketének öltözött.

Mitől lesz valami rasszista? Mert ha fehérként feketének maszkírozod magad Halloweenkor, vagy feketeként fehérnek, akkor bajba kerülsz. Amikor én voltam gyerek, mindez teljesen rendben volt, amíg beöltöztél valakinek.

Megyn Kelly a fenti kijelentésével, pontosabban kérdésével akkora botrányt váltott ki, hogy műsorát gyakorlatilag azonnal elkaszálták. Magyarország még közel sem tart itt, szóval ha a gyerekét az általános iskolai farsangra valaki bekeni barna festékkel, mert épp mondjuk Beyoncénak, vagy Michael Jordannek akar öltözni, akkor azért valószínűleg senki nem fogja megszólni, de már itthon is egyre többen vannak, akik ezt kissé visszásnak tartják, pláne ha közben az n betűs kifejezést is használják.

Blackface

A már említett blackface (fekete arc) kifejezés a 19. századi Amerikából ered, amikor fehér előadóművészek maszkírozták magukat feketére, hogy aztán kifigurázzák a feketéket, ami a fehér közönségüknek lehet, hogy viccesnek tűnt, de a feketék számára nyilvánvalóan megalázó és sértő volt. Ez bőven folytatódott a 20. században is, például az 1927-es The Jazz Singer (A dzsesszénekes) című filmben Al Johnson feketére festett arccal szerepelt, de láthattuk fekete maszkban Judy Garlandot, Shirley Temple-t és Mickey Rooney-t is.

Al Johnson – Fotó: Sunset Boulevard/Corbis via Getty Images

A legabszurdabb, hogy néha még a feketék arcát is feketére festették. Egy bizonyos William Henry Lane, művésznevén Master Juba az egyik első olyan fekete előadó volt, aki feketére mázolt arccal lépett közönség elé, történészek szerint ugyanis a fehér közönség akkoriban csak akkor talált érdekesnek egy fekete színészt, ha az hülyét csinált magából. William Henry Lane egyébként gyakorlatilag azért tette mindezt, hogy ne haljon éhen, a CNN által idézett könyv (John HannersIt Was Play or Starve: Acting in Nineteenth-century American Popular Theatre) szerint fizetsége ugyanis mindig egy vacsora volt.

A fehér közönség a feketék életéről gyakorlatilag csak ilyen, sztereotípiákat erősítő műsorokból tájékozódott. Ezekben a feketékből csak viccet csináltak, teljesen érzéketlenné téve a közönséget a rabszolgatartó múlttal szemben, erősítve bennük a fehér emberek felsőbbrendűségét.

A tájékozatlanságot és a másik nem ismerését az USA-ban viszont ma már nem lehet kifogásként használni, Katy Perry vagy a Gucci sem mondhatja azt vállrándítva, hogy nem gondolták volna, hogy bárkit is zavarna egy divatkiegészítőn ábrázolt fekete arc.

Katy Perry a cipőit visszavonta és oldaláról eltüntette, nyilatkozatában pedig elnézést kért, kiemelve, hogy soha nem állt szándékában megbántani senkit sem, pláne nem akart termékeivel a blackface-re emlékeztetni.

Kiemelt kép: Judy Garland fekete maszkban – Fotó: John Springer Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik