Élet-Stílus

Hosszú útra indul? 5 dolog, amit mindenképp ellenőrizzen autóján (X)

Továbbá 5 dolog, amit havonta tanácsos átnézni a négykerekűn.

Bár a 21. századi, modern technológia alapján készült autók többsége már képes időben jelezni az esetleges meghibásodásokat, mégis fontos az autósok számára, hogy néhány alapvető ellenőrzést elvégezzenek, mielőtt hosszabb útra indulnak. Egy kis odafigyeléssel ugyanis számos kellemetlen műszaki probléma megelőzhető. Így nem kell attól tartanunk, hogy az M7-es autópálya bevezető szakaszán válik rémálommá a tervezett balatoni nyaralás. A hosszú út megkezdése előtt érdemes ellátogatni egy Shell benzinkútra, ahol ellenőrizhetjük a keréknyomást, a motorolajszintet, és újratölthejük a szélvédőmosó folyadékot, ráadásul az új ClubSmart Programban már autósegély-szolgáltatás is elérhető, így útközben sincs miért aggódni. Az Allianz Assistance segítségével biztosított szolgáltatást bármely ClubSmart tag igénybe veheti, aki rendelkezik online fiókkal és a megelőző hónapban szerzett, legalább 1 Alap ClubSmart ponttal.

Íme 5 dolog, amit mindenképpen vizsgáljon át járművén, ha hosszú, akár külföldi útra indul:

  1. Motorolaj szint
    A motorolaj az egyik, talán a legfontosabb folyadék az autók motorjában, ami biztosítja, hogy a motor belső forgó, mozgó és kopó alkatrészei megfelelő kenést kapjanak, és ne melegedjenek túl. Az olajat tanácsos 15 ezer, idősebb autók esetében 10 ezer kilométerenként lecserélni. Ugyanakkor az olajszint figyelése is fontos tényező. Hosszabb utak előtt, de akár havonta is érdemes leellenőrizni az olajszintet a motorban a nívópálca segítségével. Mindössze pár perc, de nagyon fontos intézkedés arra nézve, hogy megóvjuk az autónk erőforrását a meghibásodástól.
  2. Guminyomás
    Indulás előtt ajánlott egy benzinkúton megállni, és ellenőrizni az ajánlott keréknyomást a gumikban. A megfelelő értékeket a tankajtón, vagy a vezető oldali ajtóküszöbön elhelyezett táblázatból olvashatjuk ki az autó terheltségének megfelelően. Ha nincs megfelelően beállítva a keréknyomás a gumikban, akkor előfordulhat, hogy az autó egyenes menetben elhúz valamelyik irányba esetleg a nagyobb terhelés miatt okozhat gyorsabb kerékagy csapágy meghibásodást, vagy nagymértékű gumikopást.
  3. Pótkerék állapota
    A hosszabb kirándulások előtt érdemes a pótkereket is megvizsgálni. Ha ugyanis nem megfelelő a guminyomás, nem sokra megyünk vele egy defekt esetén. Jobb az efféle kellemetlenségeket elkerülni.
  4. Ablakmosó folyadék
    Noha jelentéktelennek tűnik, mégis fontos, hogy fel legyen töltve az ablakmosó tartály, ugyanis akár veszélyes helyzetekhez is vezethet a korlátozott kilátás a szélvédőn. Fontos, hogy mindig az időjárási körülményeknek megfelelő folyadékot töltsük a tartályba. Téli vagy nyári folyadékot. Utóbbi cseréjének elmulasztása jelentős fagykárokat okozhat télen.
  5. Hűtőfolyadék szint
    A hűtővíz szintjének megállapítása néhány pillanat, de annál fontosabb. A megfelelő mennyiségű hűtővízzel nem tanácsos spórolni, mert a komoly kiadásoktól kímélhet meg. A hűtővíz, hogy a motorunk üzem közben a megfelelő hőmérsékleten működjön. Ha ez nem valósul meg akkor jelentős költséggel járó problémákat okozhat például hengerfejtömítés problémák, vagy motor megszorulás. A fagyálló szintjét pedig a benzinkutakon díjtalanul bemérik.

Továbbá 5 dolog, amit havonta ajánlott ellenőrizni:

  1. Fékolaj szint: az alacsony fékolaj szint nem csak azt jelezheti, hogy szivárog a fékolaj a rendszerből, hanem a fékbetétek és kopó alkatrészek elhasználtságát is.
  2. Ablaktörlő lapátok:  érdemes megvizsgálni, hogy a lapáton vannak-e repedések, szakadások vagy az elhasználódást jelző piktogram megjelent-e az ablaktörlő karon.
  3. Légszűrő: a legtöbb esetben ennek az alkatrésznek a cseréjét az olajcserével együtt bonyolítják, ám koszolódása alapján állapota is felmérhető.
  4. Világítás, izzók, pótizzók: alkalmanként nem árt átnézni, hogy világít-e minden lámpánk, és van-e tartalékizzónk.
  5. Gumiabroncsok állapota: nyári gumik esetén 1.6 mm, téli abroncsoknál 4 mm profilmélységnél van szabályozva törvény által. 10 évesnél idősebb, elöregedett gumit nem érdemes használni.

Kiemelt kép: Thinkstock

Ajánlott videó

Olvasói sztorik