Élet-Stílus

Téged is átvágtak már a Facebookon?

A közösségi háló legmélyebb bugyraiban olyan fenevadak élnek, amik kómába ejtik Gáspár Beát, mutáns lényekkel üzekednek és nem félnek fegyverként bevetni néhány tangabugyit.

Bevallom, néha el kell fojtanom a feltörő röhögést, amikor meglátom, hogy értelmiségi, joviális úriember ismerőseim olyan cikkeket osztanak meg a Facebookon, mint pl ez:

vagy még cifrábbakat:

A közösségi médiában (ismét) terjedő lájkvadászatnak nagyon sokan bedőlnek. A durván szenzációhajhász cikkeket posztoló oldalak ráadásul nem engedik el egykönnyen a gyanútlan internetezőket. Sőt. Őket használják ki a további vírusszerű terjedésre.

Nézzünk egy példát:

Amint „apuka”– gyaníthatóan nem erkölcsi fertőt kiáltva és korántsem feszülettel a kezében – rábök a fent látható hulahoppkarikás posztra, előugrik egy ártatlannak tűnő weboldal egy videolejátszóval. Amikor azonban „apuka” a közismerten háromszög alakú play ikonra kattint, hogy belefeledkezzen a karikázásba, a videó indítása helyett belájkolja a posztot. És innentől már Facebook-ismerősei is látják, hogy mikkel múlatja (múlatná) szabadidejét apu.

Gondoltam, okulásképp gyűjtögetésbe kezdek, és ha meglátom, hogy valamelyik ismerősöm betetszikel egy ilyen lájkvadász posztot, lementem. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy összejöjjön egy galériáravaló screenshot:

.

És hogy miért vágnak át ezek az oldalak?

A válasz egyszerű és triviális: a PÉNZ miatt.

Bitay Andrea, a SocialDaily social media vezetője röviden elmagyarázta a működésüket.

„Az ilyen lájkvadász tartalmak virális kontentet hoznak létre, tehát egy kellően figyelemfelkeltő címhez, feltűnő fotót párosítanak. Ezt valószínűleg néhány beépített ember indítja útjára a Facebookon. A kíváncsi „áldozat” megnyitja a linket, ahol jó esetben egy „a tartalom megtekintéséhez kattintson ide” gomb van elhelyezve, rosszabb esetben a YouTube-éhoz hasonlító play-gombbal találkozik. Ezek gyakorlatilag egyedi fejlesztésű like gombként üzemelnek. Ez alapvetően egy teljesen legális folyamat lenne, amivel szabad kezet adnak a fejlesztőknek, hogy egyéni kinézettel lássák el a like gombot, azonban ezek az oldalak visszaélnek a lehetőséggel. Az ok általában a forgalomgenerálás és így a reklámbevétel növelése.”

Arra kérdésre, hogy miként lehet megállítani a lájkvadászokat, már nincs ilyen egyértelmű válasz:

„Sajnos kiirtani nem nagyon lehet ezeket. Noha fel lehet jelenteni lájkvadászokat a Facebookon (amit ha elég sokan megtesznek, akkor a Facebook kivizsgálja és törli az oldalt vagy az appot), ezután azonban, más néven hamar újraindítják az oldalakat. Sőt, a készítők számítanak is arra, hogy nem lesz örökéletű a lájkgyűjtőjük.”

A Facebook egyébiránt már (megint) kidolgozta a haditervet a lájkvadászok levadászására. November 5-től jön az a technológiai újítás, amivel blokkolnák az olyan oldalakat, amelyek lájkoláshoz kötik a tartalmaik megtekintését. Erről a technikailag nagyon pengék itt olvashatnak részletesen.

Amúgy valahogy mindig az van, hogy az ilyen lájkvadász oldalakon keresztül sohasem pl. az argentin államcsődről szóló gazdasági vagy épp a Magyar Filmhét kapcsán írt kulturális híreket osztják a népek, hanem a tinilányok váratlan csöcslóbálásától kezdve az „úúúú, mi lett ezzel a celebbel” keresztül a háromfejű kecskegidát erőszakoltak az ufók típusú posztokat.

És régebben se nézett senki Győzike show-t.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik