Ha az Egyesült Államokról és a jogrendszeréről esik szó társaságban, szinte biztos, hogy legyünk bárhol a világon, előbb-utóbb valaki bedobja majd a történetet, melyben egy nő dollármilliókat perelt ki a McDonald’s-tól mert megégette magát a túl forró kávéjukkal. Evidens, hogy azóta van minden eldobható kávéspohárra rányomtatva, hogy: „Vigyázat, forró!”
A sztori csontig butítva valóban ennyi. Rengeteg lapot és reklámfelületet el lehet adni vele, mert önök, ha csak a tömörített verziót látják, nagy valószínűséggel megveszik az újságot, megnézik a riportot, és rákattintanak a címre. Az ítélet húsz éve született, és ahogy az a legendákkal lenni szokott, a teljes története sokkal bonyolultabb volt annál, mint amire az emberek emlékeznek belőle.
A teste 16 százaléka égett meg
Az akkor 79 éves Stella Liebeck, 1992. február 27-én unokájával megállt reggeliért egy autós McDonlad’s-nál Albuquerque-ben, Új Mexikóban. Miután megkapták a rendelést, megálltak a parkolóban, s mivel az autóban nem volt egyenes felület, amire a nő letehette volna a kávét, a papírpoharat a térdei közé szorította, hogy beletehesse a külön csomagolt tejszínt és cukrot. Ahogy a pohárról levette a műanyag fedelet, az ital az ölébe ömlött.
Stella Liebeck
Az asszony testének 16 százaléka megégett, a sérülései 6 százaléka súlyos, harmadfokú égés volt. Mint később kiderült, a kávé körülbelül 82 – 88 celsius fokos lehetett. A nő egy hetet töltött kórházban, a kezeléséről 10 ezer dolláros számlát kapott. A család azért kereste meg a céget, mert úgy gondolták a kávé indokolatlanul forró volt. Kérték, hogy csökkentsen a hőmérsékleten, és szálljanak be a kórházi számlába. A McDonald’s 800 dollárt ajánlott, ezért úgy döntöttek, inkább perelnek.
A hosszú pereskedés során többek között elhangzott, hogy csak 1982 és 1992 között több mint 700 ember szenvedett súlyos égési sérüléseket a gyorsétterem kávéjától. A cég azonban úgy védekezett, hogy az összes eladott kávéjukhoz viszonyítva a 700 szinte semmi. Az esküdtek végül akkor döntöttek a leforrázott nő javára, amikor megkapták az asszony sérüléseiről készült sokkoló fényképeket:
A mesés 2,7 millió dollár
Stella Liebecknek a sérüléseiért 200 ezer dollárt ítélt meg a bíróság, amiből 20 százalékot, vagyis 40 ezer dollárt levontak, mert magának okozta a sérülést. Ha az ítélet itt véget ér, ma már senki sem emlékszik az ügyre. A bíróság azonban hozott még egy döntést. Mivel a McDonald’s semmi jelét nem mutatta, hogy hajlandó lenne változtatni bevett szokásán, és beszüntetni a balesetveszélyes termék forgalmazását a bíróság úgy döntött, hogy egy büntető kártérítéssel próbálják a céget jobb belátásra bírni. Ez az általánosan bevett szokás, ha egy óriáscég megpróbál visszaélni hatalmával a fogyasztóival szemben. Az összeg pontosan annyiban határozták meg, amennyit a cég két nap alatt csak a kávéeladásból keresett. Vagyis 2,7 millió dollár. Egy ekkora szám, ami valóságos aranybánya a sajtónak, de Liebeck végül közel sem kapott ennyit. A bíróság először harmadára, 640 ezer dollárra csökkentette a kártérítés összegét, majd a felek peren kívül egyeztek meg, felethetően egy ennél is alacsonyabb összegben. De ezzel a sztorival egyrészt nehezebb reklámfelületet eladni, mondjuk a McDonald’s-nak. Másrészt pedig a cég is mindent megtett, hogy hírneve érdekében, a történetnek csak egy torz szelete maradjon meg a közvélemény fejében.
Ha bővebben is érdekli a történet, nézze meg ezt a 2011-es dokumentumfilmet az ügyről!