Élet-Stílus

Magas a vérnyomása? Napozzon!

idojaras(3)(960x640).jpg (időjárás, napos idő, napozás, )

De csak mértékkel. A napfény segítheti a vérnyomás csökkentését - derült ki egy brit kutatásból.

Noha a túlzásba vitt napozás növeli a bőrrák kockázatát, egy új kutatás kimutatta, hogy a napfény megelőzheti a magas vérnyomást, amely szívbetegségeket és agyvérzést okozhat.

Brit kutatók 24 egészséges önkéntest tettek ki ibolyántúli A (UV-A) sugárzásnak laboratóriumi körülmények között. Olyan adag sugár érte őket, mintha egy dél-európai országban nyáron félórát napoztak volna. A résztvevők erei kitágultak, vérnyomásuk mérséklődött – olvasható a Journal of Investigative Dermatology című szaklap friss számában közzétett tanulmányban.

A gyakran hosszú időn át észrevétlen magas vérnyomás kockázati tényezői – köztük a dohányzás, a mozgásszegény életmód, a magas nátriumtartalmú étrend – jól ismertek. Soha senki nem tanulmányozta azonban, hogyan befolyásolják a néma gyilkosnak is nevezett kórt a bőrön keresztül érkező hatások – magyarázta Martin Feelisch, a kutatás egyik résztvevője, aki a Southamptoni Egyetemen tanít kísérleti orvostudományt és integratív biológiát.

Csak azt nem tudják, hogy miért

Ugyan nem egészen világos, hogyan csökkentheti a fény a vérnyomást, a kutatók szerint a nitrogén-monoxid nevű vegyületnek és a belőle származó vegyi anyagoknak, a nitritnek és a nitrátnak lehet benne szerepe. A nitrogén-monoxid vérnyomás-szabályozó működését jól ismeri a tudomány: a vérerek belső falának sejtjei nitrogén-monoxidot állítanak elő, hogy az erek megpihenjenek, vagyis kitáguljanak, ezzel mérséklődik a nyomás, amely ellen a szívnek dolgoznia kell.

A sejtek által termelt nitrogén-monoxid és a belőle származó molekulák egy része a vérben kering, ám sokkal nagyobb mennyiséget raktároz belőle a bőrfelület. Feelisch és munkatársai azt feltételezték, hogy a napfény valamilyen módon mobilizálja ezeket a molekulákat, így bőrből a véráramba kerülnek, és kitágítják az ereket, azaz csökkentik a vérnyomást.

Eredményeik alátámasztották a feltevést. Az attól eltérő magyarázatokat – melyek szerint a mérséklődést a fény melege vagy a résztvevők nitrit- és nitrátfogyasztásának megváltozása okozhatta – tesztelték, és nem bizonyultak helytállónak.
Hozzátették: a vérnyomás változása lehet, hogy csekélynek tűnik, ám még a legkisebb javulás is a magasvérnyomás-betegség elleni védekezést erősíti.

Sok ismeretlen tényező is maradt azonban. Nem tudni, újabb UV-A-hatás nyomán tovább esik-e a vérnyomás, és az sem világos, hogy a fényre adott reakció függ-e a személy korától, nemétől vagy egészségi állapotától.