Élet-Stílus

Kitiltható a Facebook és a Twitter?

admin
admin

2011. 06. 07. 15:37

Nem ejthetik ki a jövőben a közösségi portálok neveit, így a Twitter és a Facebook szavakat a francia bemondók. A hivatkozási alap egy 1992-es törvény, amelynek értelmében tilos a francia médiában magánvállalkozások indirekt reklámozása.

Magyarázatuk szerint az oldalaknak nem szabad külön reklámot biztosítani folyamatos emlegetésükkel, miközben jelenleg is dollármilliárdos bevételekre tesznek szert. Ha a Facebookot és Twittert emlegetjük, másokat miért nem, miközben a kisebb oldalak az életükért küzdenek? – tették fel a költőinek is csak jóindulattal nevezhető kérdést. A törvénykezők részéről igyekeztek gyorsan leszögezni, semmiféle blokkolásról nem lehet szó. Sőt, mintegy erősítve a helyzet ellentmondását, kiemelték: saját kollégáik is órákat töltenek ezeken az oldalakon.

Megjegyezték ugyanakkor, a „facebookolás” hiába köznyelvi fogalom, nem szabad elfelejteni, hogy közben egy üzleti vállalkozásra is utal és mint ilyen nem lehet „kiválasztott” – írja a The Guardian.

Úgy tűnik, a törvénykezőket nem hatotta meg, hogy két hete a Facebook-alapító Marc Zuckerberg egy Facebookos pólóval lepte meg Nicolas Sarkozyt. Az ellenzők szerint a kormány egyszerűen nem érti, hogy a Twitter és Facebook közösségi terek, ahol a franciák információcseréjének egynegyede zajlik manapság.

A hatóság munkatársa mindenesetre megoldást is mutatott. A jövőben a „Keressen minket a közösségi hálózatokon” kifejezés használata lesz az ajánlott a bemondók számára.

A jó, a rossz, és a Facebook

A sokak számára értelmezhetetlen és sokkoló szabályozás mögött magyarázatot keresve azért vannak elgondolkodtató részletek.

A Facebook befolyása szinte minden országban olyan mértékű, hogy komoly kihívást jelent bármilyen reklámozással vagy tartalomgyártással foglalkozó szereplőnek, és franciákat is inkább ez motiválhatta, mintsem anyanyelvük megóvása.
A franciák felismerték mit is jelent a reklámközvetítőkre, tartalomszolgáltatóra nézve a Facebook hatalma, hogy nem egy francia cégnél landol az országukban megjelenített hirdetések után járó jutalékok nagy része. Ez pedig, lehet akármilyen hatékony hirdetői szempontból nézve, hosszútávon nem lehet célja egyetlen önmagáról gondoskodni kívánó piacnak sem.

A Facebook is sokat változott. Az oldal egyértelműen abba az irányba lépett, hogy minél több információt közöljünk magunkról, amelynek segítségével az oldal hiperhatékonyan tudja célozni reklámjait. Fejlődött a hirdetéskezelő algoritmus, valamint kiépült a hirdetési ügynökségi hálózat is a kiemelt hirdetések kezelésére. Mindennek köszönhetően az eMarketer szerint a Facebook idén megduplázza reklámbevételeit és 4 milliárd dollárt keresve.

Az oldal ráadásul az eddigi játékszabályokat fenyegeti. A közösségi reklámok hatékonyságát adatok igazolják, sok esetben 5-10-szer nagyobb átkattintási arányokat hozva, mint a hagyományos klikk/költség hirdetések, és jobban teljesítenek a vásárlási hajlandóság tekintetében is. A The Internet Advertising Bureau (IAB) szerint eddig mintegy 3 millió webszájt integrálta magába a Facebook belépési modulját és naponta 10 ezer új szándékozik ugyanezt tenni. Ezzel a Facebook magához láncolja oldalak millióit cserébe hatékony hirdetési rendszert kínálva. A reklámozásban a közösségi lett az új előny – írta elemzésében a TechCrunch.

A Facebook persze nem kíván megállni a sima banneres hirdetések szintjén, ha a keresési piacban is hatalmas potenciál van. Ugyancsak az IAB szerint a hirdetési bevételek 45 százaléka mára a keresésből származik. Az ok egyszerű, aki keres, az általában vásárlási szándékkal teszi. Ebben is előre lépett a Facebook. Integrálódott a Microsoft keresőjével a Binggel. Ennek eredménye pedig, hogy a keresés alapú hirdetéseket, finomítani lehet a közösségi ajánlásokkal.

És itt jön a képbe még egy tényező a 250 millió mobilos Facebook applikációt használók tábora, ami a következő nagy bumm lehet. Minden platformon, az iPhone-tól az Androidig a legnépszerűbb alkalmazás a Facebooké. Íme egy egyszerű példa, hogy a Facebook, hogyan köti össze a lokális hirdetést, a mobillal és a közösségivel. „ Ön, és egy barátja két saroknyira van egymástól. Mindketten szeretik a pizzát, és ebédidő van. Ha betérnek hozzánk 30 százalék árengedménnyel kedveskedünk önöknek. Itt vagyunk a következő sarkon!”

Édes bosszú

De hasonló cipőben járnak a reklámozókhoz a tartalomszolgáltatók is. Az ő piacaikat is átírta a Facebook, a journalism.org felmérése szerint az ötven legnagyobb hírgyár forgalmának második, harmadik legfontosabb láncszeme lett a Facebook. (A Twitter pedig, mint hivatkozás talán még fontosabb.) A Facebook 600 milliós közössége messze meghaladja bármely híroldal felhasználóinak számát.

A francia államnak egyszer már különben is ellopták a bizniszét. Még az internet előtti időkben a franciáknál működött egy Minitel nevű terminál, lényegében az internet elődje. Majd minden családban használták a ’80-as években, az állami távközlési cég árulta fillérekért. Lehetett jegyet venni rajta, tőzsdei árfolyamokat követni stb. majdnem mint a net. Plusz volt egy igazán nagy titka is. Ezen a terminálon keresztül lehetett szexet is nézi. Állami volt a szexmédia. A Minitelt azonban elsöpörte az internet, de úgy tűnik, a francia állam a mai napig szeretne revansot venni érte.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Mentőkhöz menekült az elkószált 14 éves kutya

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.