“Az éttermünk egyszerűen nem képes arra, hogy azt a magas minőséget nyújtsa, amihez ragaszkodunk, ha egyszerre nyolc főnél többen rendelnek étlapból, így csak külön menüvel tudjuk megoldani, hogy a Torkos Csütörtökön érkező tömeget kiszolgáljuk” – magyarázta Gerendai Károly a Costes tulajdonosa, hogy miért nem engedték idén is az egyetlen Michelin-csillagos éttermet részt venni az akcióban. Így ugyanis nem felelnek meg az akció kiírásának, amely szerint csak a normális étlapjukból rendelhetnek a vendégek. Ezt persze azért alakították így, hogy a vendéglősök ne tudjanak trükközni, de ezek szerint így a csúcséttermek is kihullnak.
Pedig Gerendai jó ötletnek tartotta az akciót, mert így az egyébként étterembe nem járó vendégek is belekóstolhatnak a magasabb minőségbe. Ők egyébként nem csak a Torkos Csütörtök miatt tartanak degusztációs menüt. Ha nyolcnál több fős aszataltársaság érkezik, akkor kénytelenek ezt ajánlani, mert az amúgy óránként maximum 15 vendég ellátására képes konyha nem tudja a fogásokat olyan magas színvonalon nyújtani, mint ahogy az egy Michelin-csillagos étteremtől elvárható.
Az ugyancsak csúcsokra törő Babel étterem is idén marad ki először a Torkos Csütörtökből. Mint azt az étteremben az fn.hu-nak elmondták, őket egy vendégpanasz alapján zárták ki az akcióból. A tavalyi évben ugyanis ők is a hétköznapi étlaptól eltérő menüt ajánlottak a vendégeiknek. „Ezen a színvonalon egyszerűen másképp nem lehet” – mondták magyarázatul.
Fotó: MTI / Oláh Tibor
Több, az akcióból kimaradó vendéglős szerint a Torkos Csütörtök a legrosszabb vendéglátós hagyományokra játszik rá, mert arra készteti az étterem-tulajdonosokat, hogy a lehető leggyorsabban, a lehető legtöbb ételt eladják, és minél gyorsabban forgassák az asztalokat, hogy a bevételkiesést a forgalomnövekedéssel ellensúlyozzák. Ilyenkor pedig szerintük a vendégek sem az ínyencek táborát erősítik, hanem olyanok, akik nagy adagot olcsón akarnak enni. Az éttermeknek pedig azért is jó lehet, mert a beragadt árukészletet ilyenkor ki lehet üríteni.
„Mi nem sertéscombbal dolgozunk” – mondta magyarázatul korábban az Arany kaviár étterem társtulajdonosa és séfje, Nyíri Sándor (Szása), hogy miért maradnak ki a Torkos Csütörtökből. Bővebben kifejtve kiderült, hogy az igen drága alapanyagok miatt annyira árérzékenyek, hogy egy ilyen 50 százalékos engedménynél már alaposan ráfizetnének. Egy ilyen marketingeszközre pedig nem tudnak/akarnak anyagi áldozatokat hozni.
A Magyar Turizmus Zrt. Torkos Csütörtök akció keretében a hamvazószerdát követő napon évről évre több étteremben étkezhetnek fél áron a vendégek. Tavaly 1300 étteremben több mint 230 ezer vendég torkoskodott. Azon éttermek jelentkezését, amelyek ellen 2010-ben jogos panasz merült fel, a 2011-es évre nem tudják elfogadni.
A szervezők szerint azonban mindezek ellenére érdemes csatlakozni, mert tavaly a részt vevő éttermek körében végzett felmérés során 100 étteremből 81 jóval kedvezőbb, további 15 kedvezőbb vendégforgalomról számolt be, mint ahogy ez egy – átlagos – februári napon várható. A realizált bevételekről – a nyújtott kedvezmények ellenére – is pozitívan nyilatkoztak: az éttermek: 47,4 százaléka számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 40,8 százaléka számára kedvezőbben alakultak. A csatlakozók 68,6 százaléka gondolta úgy, hogy az akcióban részt vevő vendégek hosszabb távon, a későbbiekben is betérnek majd hozzájuk, tehát bővül a vendégkörük az akció által.
Az akció feltételei
• 50 százalék kedvezmény az étel- és italfogyasztásból, a számla végösszegéből,
• 2011. március 10-én egész nap, a teljes nyitvatartási időben,
• Készpénzes és bankkártyás (amennyiben lehetőség van rá az év többi időszakában is) fizetési mód elfogadása,
• Választási lehetőség a teljes ’a la carte’ kínálatból (a Torkos Csütörtök hetén és az azt megelőző héten használt ’a la carte’ étlap és itallap választékának és árainak teljes körű megtartása),
• Külön erre az alkalomra készített úgynevezett „Torkos Csütörtök”, azaz szűkített menüsorral az akcióban részt venni nem lehet,
• Adatszolgáltatás kérdőív kitöltésével: A csatlakozó szolgáltató vállalja, hogy az akció hatékonyságmérésének céljából a Magyar Turizmus Zrt. által összeállított elektronikus szakmai kérdőívet kitölti és a Magyar Turizmus Zrt. számára visszaküldi. Az eredményeket a Magyar Turizmus Zrt. az akcióban részt vevők számára eljuttatja.