Élet-Stílus

Ha vevő van, kocsi nincs!?

admin
admin

2011. 02. 15. 14:57

Az új autók nem mennek, a magánszemélyek által vásárolt autók száma három év alatt 120 ezerről 15 ezerre, vagyis a nyolcadára esett vissza, mégis akad, hogy lenne vevő, mégsem tudják kiszolgálni.

Kollégánk vívott kíméletlen harcot egy Dacia Logan MCV-ért, amelyből meglepő módon mindössze 5 darab kelt el januárban. Ez a szám éppen megegyezik a BMW X6-osára történt kereslettel. Ilyen exkluzív autó lenne egy Dacia ma Magyarországon?

A piaci forgalom 70 százalékát a céges vásárlások adják. Februárban, az előző hónaphoz hasonlóan, mintegy 3700 darab forgalomba helyezését vártuk – mondja Róbert Gábor a Datahouse elemzője. Ebből nagyjából 800-1000 autó lesz a privát vásárlás. A nyolcszáz még működő kereskedőre vetítve ez alig több mint egy darab eladott privát autó havonta.

DACia – Egy Vevő Élményei

…Évek óta azt hallani, hogy az autópiac a béka feneke alatt van, és egyre
lejjebb és lejjebb csúszik. Konkrétan: senki nem vesz új autót a kies
hazában. Most abba nem mennék bele, hogy a benzin kontra diesel dilemma
hogyan dőlt el, mindenesetre kiválasztottunk egy 90 lóerős diesel
változatot, sötétszürke színben, és dűlőre jutottunk a felszereltségi
szintben is.

Lendületbe jöttem, mint családfő. Mivel úgy éreztem
magam, hogy gyakorlatilag az egyetlen autóvásárló vagyok a hazában,
gondoltam, kegyeimet keresve a „lábam elé fekszik” az összes
autókereskedő. E-mailt küldtem vagy 10 helyre, hogy ilyen és ilyen autót
veszek, ismerem a listaárát, és kérdeztem, mennyi kedvezménnyel
győznének meg, hogy épp az adott kereskedésben költsem el a 3,5
milliómat. Egy-két napon belül jött néhány válasz és néhány telefon.
Úgy tűnt, 50 ezer forintot hajlandó engedni a legtöbb értékesítő, az
egyik 70 ezret. Volt néhány sejtelmes telefon az ország távolabbi
vidékeiről, hogy „jöjjön el, érdemes, majd megállapodunk egy olyan
árban, ami mindenkinek jó”, ám konkrétumot nem tudtam belőle kiszedni.
(„Nem telefontéma.”)… a történet folytatása itt.

Továbbra is szinte mindegy tehát, hogy egy vagy két autóval többet adnak-e el. Hiába jött ki egy korábban nagyon népszerű kategóriában az Opel, az Astrából alig-alig lehet látni. Az Astrából a piac jelenleg nagyjából 150 darabot bír el – mondja Róbert Gábor. Ez jelentéktelen mennyiség a gyárnak, a napi termelés töredéke.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke úgy érzékeli a kereskedők készletezési helyzetét, hogy a kereskedők stratégiája továbbra is az, hogy az optimális méretet tartsák. Most, a válságban is 1,5-2 havi készletet rendelnek, csak a nagyságrendek változtak menet közben. Jelenleg 700-800 darabos eladásra kalkulálhatnak. Ez pár autós készletet jelent kereskedőnként.

Az autópiac összeomlása után hazánkban általában csak közvetlen gyártásból lehet rendelni, a különbség talán annyi, hogy a szokott nyugat-európai norma 2-2,5 hónap, ezzel szemben nálunk jóval hosszabb is lehet ez az idő.

Egy Porsche csoportba tartozó kereskedő elmondása szerint ugyan a válságnak részben vége, a gyárak teljes gőzzel dolgoznának, a beszállítói körökben azonban sokakat megtizedelt a recesszió, ezeket a kieséseket még nem tudták kompenzálni. Emiatt fordulhatnak elő hosszabb várakozási időszakok.
Egyébként is mindig van olyan felszereltség, amely jobban megy, divatja van, ezért a hosszabb várakozás – teszi hozzá. A DSG váltós autókra most eleve hosszabb ideig, 4-6 héttel többet kell várni, ugyanez igaz például a Volkswagen Polók esetében az 1,2-es TSI modellekre is. Náluk a korántsem alapkategóriás Touran az, amelyre most a legkevesebbet kell várni: 10-16 hetet. A másik véglet a Polo, ahol előfordul, hogy az ügyfél nem bírja kivárni a 26 hetes, közel féléves időt, és más típust választ.

A kereskedő véleménye szerint viszont a helyzet régiónkat tekintve általános, nem magyar specialitás, hogy nincs kocsi. Romániában a Volkswagen-modelleknél a partner elmondása alapján ugyanennyit kell várni.

Erdélyi Péter, az MGE ügyvezetője szerint a rendelési időkben inkább a távol-keleti modellek esetében szokás a hosszabb várakozási idő. Ezek viszont csomagajánlatok, szemben az európai piacról érkezőkkel, amely típusoknál jellemző a szinte végtelen variációs lehetőség, ami meghosszabbítja az átadási időt.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.