Élet-Stílus

Messze még az autópiaci feltámadás

A gépjárműimportőrök szervezete szerint közel 15 ezer darab autóval többet fognak eladni idén, mint a tavalyi évben. Ezt korábban egy hónap alatt letudta a magyar autópiac.

Az idén a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének MGE előrejelzése szerint várhatóan 58 000 személygépjárművet helyezhetnek forgalomba, szemben a tavalyi 43 464 darabbal.

A növekedést a flottapiac bővülése, a magánpiac lassú helyreállása, a gazdaság kifehérítése, valamint az Új Széchenyi Terv pályázati lehetőségei támogatják – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón. Erdélyi Péter szerint emellett, mivel a gépjárművek életkora is életkora nagyon magas, a személygépkocsik esetében 11,1 a kényszerű cserék igénye is segítheti a kereskedelem talpra állását.

Személyautó forgalomba helyezés 2007-2010. negyedéves bontásban (db) (forrás:MGE)

Személyautó forgalomba helyezés 2007-2010. negyedéves bontásban (db) (forrás:MGE)

Ugyanakkor jelentős hátráltató tényező, hogy míg vásárlóerő paritáson a hazai közlekedési eszközök a legdrágábbak közé tartoznak az unóban fogyasztói listaáron, addig a lakosság átlagos jövedelme messze elmarad az EU átlagtól. Emellett, amíg nem jelennek meg új termékkel a hitelintézetek sem, amelyek révén a hitelezés alacsony és kalkulálható kockázat mellett folytatható, addig nem várható komoly fellendülés.

Személygépkocsi és kishaszon jármű piaci előrejelzés (forrás:MGE)

Személygépkocsi és kishaszon jármű piaci előrejelzés (forrás:MGE)

Pozitívan hathat a piacra az adóváltozások révén a nyereségesen működő vállalatok esetében, a társasági adó csökkentése. A 16 százalékos, egykulcsos személyi jövedelemadó-rendszer bevezetése pedig a magasabb jövedelműek vásárlóerejét növelheti, amely gépjárművásárlást generálhat.

A Széchenyi terv járműiparra vonatkozó fejezete preferált ágazatnak minősíti a gépjármű javító szektort, ami tagvállalataink és hálózataik bevételi forrásainak jelentős részét termeli. Ennek erejét növelheti, a korábban elfogadott törvénymódosítás is, amely kötelezően márkaszervizbe irányítja a közlekedési káreseményes autókat.

A személygépjármű forgalomba helyezés ugyanakkor továbbra is messze elmarad attól, ami az új gépjármű értékesítő hálózatok talpon maradását biztosíthatja. Biztató, hogy 2010 második félévében már lassult az eladások visszaesése.

A személyautók piacán továbbra is a céges eladások a meghatározók, ezek aránya folyamatosan növekszik, és mostanra meghaladja a 65 százalékot. Ez a tendencia várhatóan mindaddig fennmarad, ameddig a magán vásárlók hitelfelvételi- és vásárlási kedve vissza nem tér – vélekedett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik