2010 első félévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 14 százalékkal kevesebb baleset történt – közölte gyorsjelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ez az arány éppen megegyezik a benzinfogyasztás csökkenésével ugyan ebben az időszakban, amelyet a Magyar Ásványolaj Szövetség közölt júliusban. (A teljes üzemanyag fogyasztás gázolaj+benzin valamivel kevésbé csökkent, 12,5 százalékkal.) A KSH jelentése meg is említi: a közlekedési balesetek számának 2010 első félévi csökkenésében szerepet játszott az üzemanyag-értékesítés jelentős visszaesésében is megmutatkozó közúti forgalomcsökkenés. A Magyar Közút Nonprofit Zrt-től annyit sikerült megtudni ennek kapcsán, hogy idei adataik csak jövőre lesznek, mert teljes évet vizsgálnak, de a tavalyi évben például, a teljes magyarországi úthálózaton 5 százalékkal csökkent a forgalom.
Hátul is kell az öv
Visszatérve a balesetekre, a KSH adatai alapján, a félév során így is több mint 9 ezren szenvedtek közúti balesetet. Közülük 319 személy vesztette életét, a súlyosan sérültek száma megközelítette a 2500 főt, a könnyen sérülteké meghaladta a 6600-at. A baleset során meghalt személyek több mint fele vétlen áldozat volt. A halálos balesetek száma a fenti szám alapján a negyedével esett vissza, míg a súlyos sérüléssel járóké 16 százalékkal csökkent. Az elhunytak száma még így is 84 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban.
Hétfőn Biharkeresztesnél történt hét halálos áldozatot követelő baleset. (MTI)
A meghalt személygépkocsi-vezetők fele, az elöl ülő utasok egyharmada, a hátul ülő utasok túlnyomó többsége (81%) nem használt biztonsági övet. A II. negyedévben áldozatul esett hátul ülő utasok mindössze 7 százaléka kötötte be magát. Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 első félévében a közlekedési balesetek típuscsoportonkénti bontásban heterogén képet mutatnak. A balesetek 63 százalékát személygépkocsik, egy tizedét kerékpárosok, és kilenc százalékát tehergépkocsik okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 10 százalékot. A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (28,8%) a sebesség nem megfelelő megválasztása képviseli.
Biztonságosabb autópályák
Az autópályákon bekövetkezett balesetek száma 2010 első felében 9 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Az adatok autópályánként eltérő képet mutatnak: az 50 km-nél rövidebb autópályákat figyelmen kívül hagyva az M5-ön (27%) és az M6-on (14%) több, míg az M7-en (7%), az M3-on (14%) az M1-en (23%) kevesebb baleset történt, mint 2009 azonos időszakában.
A ritka, de súlyos kimenetelű baleseteknél, mint a vasúti és közúti jármű ütközése a növekedés – hét halálos áldozattal – 21 százalékos volt.
A balesetek 12 százalékában játszott szerepet az alkohol. 2010 első félévében az ittasan okozott balesetek száma az előző félévhez viszonyítva csökkent közel a negyedével, a legnagyobb javulást ezen a téren a motorkerékpárosok esetében figyelhető meg.