Azok viszont, akik már jó előre elhatározták, hogy mit fognak vásárolni, megfontoltan költenek és csak a legritkább esetben ragadtatják el magukat annyira, hogy meglepődjenek a számla végösszegén. Rájuk egyébként még az árleszállításokat hirdető óriásplakátok is kevésbé hatnak. Ezt egy közelmúltban készült vizsgálat figyelte meg, amit a Tilbug, a Pennsylvania és a Madridi Egyetem kutatói végeztek közösen: a 441 résztvevőjük összesen 3000 boltban vásárolt 18 000 dolgot.
A kutatók úgy vélik, hogy azok, akik egy meghatározott termék vásárlására szánták el magukat ritkán vesznek emellé bármi mást. Ezzel szemben azt, aki csupán azért tér be egy üzletbe, hogy olcsón vásárolhasson, könnyen magával ragadhatják az alacsony árak és egyik terméket a másik után pakolhatja a kosarába. A kutatók megvizsgálták azt is, hogyan befolyásolják a vásárlói magatartást a különböző reklámkampányok. Úgy tapasztalták, hogy a tévéreklámok és a szórólapok már egyáltalán nem mozgatják meg az embereket, legalábbis arra biztos nem veszik rá őket, hogy vásárolni menjenek.