Április folyamán a BellResearch a Figyelő és a Bitport megbízásából 300–500 főnél többet foglalkoztató – szervezet informatikai és üzleti döntéshozóinak bevonásával megvizsgálta, melyek a hazai menedzserek e köre előtt álló legfontosabb kihívások. A felmérés érdekessége, hogy az amerikai Gartner közreműködésével lehetőség nyílt arra, hogy néhány kérdéskört nemzetközi összehasonlításban is elemezzenek.
A kutatás eredményei arról tanúskodnak, hogy a megkérdezett vezetők szervezeteinek közel fele erősen megérezte a gazdasági környezet romlását, de van egy kisebbség, amely tagadja, hogy a válság komolyabb hatással lett volna a működésére. A jelenlegi időszak a stagnálásról szól: csak egy kisebb hányad gondolja IT-büdzséjét csökkenni, de a növekedéssel számolók aránya még ettől is elmarad…
MÁS-MÁS PRIORITÁSOK.
A legfontosabb IT-fejlesztési feladat a hazai szervezeteknél a biztonság és üzletmenet-folytonosság, az adattárolás és adatmenedzsment, a hálózati és adatátviteli technológiák és az üzleti alkalmazások fejlesztése, valamint a virtualizáció (a magyar és a nemzetközi IT vezetők fejlesztési prioritásainak összevetéséről lásd külön táblázatunkat). A hazai és külföldi gyakorlat között egyébként éles különbség mutatkozik meg: amint látható, a Gartner nemzetközi listáján szereplő cloud computing (felhő alapú informatika), a web 2.0 és az üzleti intelligencia témák a hazai szervezetek prioritási listáján egészen hátrasorolódtak. A nemzetközi mezőnyben listavezető virtualizáció nálunk csak az 5. helyre került.
A hazai informatikai vezetők előtt más célok lebegnek. E döntéshozók számára a legnagyobb kihívás az IT-szolgáltatások minőségének javítása, az informatikai folyamatok fejlesztése, a költségek leszorítása, az infrastruktúra rugalmasságának emelése, illetve az üzleti növekedést támogató projektek levezénylése. Ugyanakkor a külföldi szervezetek gyakorlatában az IT-szolgáltatások minősége már nem kérdés; sokkal inkább az üzlet, és az azt támogató IT együttműködő viszonya áll a középpontban. (A BellResearch felmérésének részletes eredményeiről a Bitport.hu oldalon is olvasható elemzés).
Az elmúlt időszakban az informatikai vezetők (chief information offcer – CIO) is nehéz időszakot éltek át. A kiéheztetett IT környezetben többnyire csak a fenntartó beruházásokra futotta. Az idén már ismét fontos lesz, hogyan tud az informatikai vezető prioritásokat felállítani, hogyan lehet hatékonyabb a költés – hangsúlyozta kérdésünkre Nagy Zsolt, a Stratis vezető partnere. A tanácsadó rámutatott: amíg az informatika jellemzően házon belül működött, addig a CIO-knak leginkább a rendszertervezéshez, illetve a projektvezetéshez kellett érteniük. Az elmúlt évtizedben az IT outsourcing erősödésével a szervezési, beszerzői képességeket kellett kidomborítaniuk. A cloud computing erősödésével a fő feladatuk már az lesz, hogy szolgáltatás-portfóliókat legyenek képesek menedzselni.
Rossz hír e körnek, hogy a Gartner szerint a követelmények drasztikus átalakulása következtében a CIO-k 30 százaléka három év múlva már nem lesz a helyén. A jó IT vezetőnek a mostani helyzetben pontosan tisztában kell lennie a házon belüli üzleti igényekkel, és az ennek megfelelő rendszert időben működésbe is kell tudnia állítania, mégpedig az üzletileg legelőnyösebb módon. Ehhez folyamatosan követnie kell nemzetközi legjobb gyakorlatokat és az iparági mérőszámokat – hangsúlyozta Nagy Zsolt.
Nagy Zsolt, a Stratis vezető partnere szerint amíg az informatika házon belül működött, addig a CIO-knak leginkább a rendszertervezéshez és a projektvezetéshez kellett érteniük.
ÚJFAJTA MUNKAVÉGZÉs.
Hasonló nemzetközi trendekről számolt be Brinley Platts, az IT vezetőképzéssel és tanácsadással foglalkozó brit CIOdevelopment.com elnöke is, aki szerint a nemzetközi nagyvállalatok informatikai vezetői már évekkel ezelőtt felismerték, hogy elsősorban az igénymenedzsmentre (demand management) kell helyezniük a hangsúlyt. Ami újdonság: az informatikai vezetők számára ismét egyre fontosabb lesz a feltörekvő technológiák, így például a szoftverszolgáltatások ismerete.
Ezek ugyanis újfajta üzletmenetet és munkavégzést tesznek lehetővé, ami kényelmes versenyelőnyt nyújthat a CIO-t alkalmazó cég számára. A CIO részéről ezért nélkülözhetetlen a stratégiai technológiai gondolkodásmód, és a terv kialakításán túl a végrehajtást is fel kell vállalnia. Az üzleti környezetet is jól feltérképezni képes, nemzetközi környezetben működő informatikai vezetők számára – mutatott rá Brinley Platts – karrierlehetőség lehet a különböző üzleti tevékenységek (hr vagy könyvelés) regionális vagy globális ellátására létrehozott szolgáltató központok valamelyikének vezetése.