Élet-Stílus

Búcsú az ősmobiloktól

Az okostelefonok piacán dúló háború mára a szoftveres területre helyeződött át. A vásárlók öt főbb platform közül választhatnak.
Öt éven belül az Egyesült Államokban eladott összes mobil okostelefon lesz, legalábbis így gondolja most a legtöbb külföldi elemző.

Ha nem is ilyen rövid időn belül, de ezt a trendet követik majd a magyarországi felhasználók is. A Szonda Ipsos áprilisban közzétett kutatási eredményei szerint az elkövetkezendő években közel minden második vásárló már nem a „buta” kategóriából választana telefont. A trend hullámaira felülni a piaci résztvevőknek is érdeke, és erős munícióval támogatják a haladást. A múlt év során a tengerentúlon a (főként internetezéshez kötött) adatforgalomból származó bevétel meghaladta a hangátvitelét, s ez fontos mérföldkő a mobilkommunikáció területén. A szolgáltatókat az ebből származó zsíros bevételek, a gyártókat pedig a jóval drágább készülékeken elérhető magasabb profit motiválja.

Búcsú az ősmobiloktól 1

Az iPhone közel három éve tartó nagy menetelése óta a versenytársak futószalagon hozzák ki a többé-kevésbé sikeres alternatíváikat az Apple dominanciájának letörésére. A Canalys elemzőcég adatai szerint tavaly világszerte több mint 166 millió darab okostelefon talált gazdára, s e készülékek fele érintőképernyővel felszerelt modell volt. A mobilok e szegmensében a piacvezető gyártó változatlanul az almás cég, ám a Nokia szorosan a nyomában van. Ez főként az itthon is népszerű N97-es szériájának köszönheti, ám e modell viszonylagos sikere még kevés. Talán majd az ősszel érkező N8-as Nokia képes lesz az iPhone nyomába érni. Különösen, hogy elérhető áron kínál olyan prémium szolgáltatásokat, mint a 12 megapixeles fényképező, a HD videorögzítés, vagy az adatforgalom nélküli, ingyenes GPS navigáció. Igaz, az Apple piacvezető szerepét eddig senkinek sem sikerült megtörnie, és ez továbbra sem lesz könnyű, hiszen rövidesen érkezik a negyedik generációs iPhone is…

Bár az itthon áprilisban tartott – a mobiltelefonok operációs rendszerével foglalkozó – első Android konferencián elhangzottak még inkább a felhasználók viszonylagos érdektelenségét erősítették meg, a szakértők szerint a jövőben a hangsúly egyre inkább a szoftveres terepre helyeződik át. Jelenleg alapvetően öt fő platform köré csoportosulnak az egyes gyártók. Az öt legnépszerűbb rendszer a teljes piac körülbelül 95 százalékát fedi le (ezek tulajdonságairól lásd a keretes írást). A Canalys adatai megerősítik, hogy a többi alternatíva fokozatosan kiszorul a tűz közeléből, hiszen az elmúlt két évben közel felével csökkent – az amúgy is elhanyagolható – részesedésük. A közelmúlt másik nagy vesztese a Microsoft volt, amely a korábban népszerű Windows Mobile iránti kereslet komoly visszaesését volt kénytelen elkönyvelni. A szoftveróriás hosszas tétlenség után az idei barcelonai Mobile World Congress során jelentette be, hogy elhagyja a sokat kritizált mobil platformot, és Windows Phone 7 néven új alapokon erősít.

Menet közben is torpedózó hirdetők

■ Hatalmas üzleti lehetőséget nyitott az okostelefonok elterjedése,
hiszen a mobil alkalmazások elengedhetetlen kiegészítői az újfajta
készülékeknek, és a letöltések száma exponenciálisan növekszik. Az Apple
alkalmazásboltja (App Store) április elején lépte át a 4 milliárd (!)
letöltést. Az ilyen programok egy része ingyenes, ezeket a fejlesztők
hirdetői pénzekből szponzorálják. Külön kategóriát képviselnek az
úgynevezett helyfüggő szolgáltatásokon (location based services – LBS)
alapuló fejlesztések, amelyek igazi aranybányává válhatnak a termékeket,
szolgáltatásokat kínáló cégek számára. Ezek lényege, hogy a telefon
helymeghatározó rendszerét (GPS) és a GSM adótorony információkat
használva belőhető a felhasználó tartózkodási helye. Így a készülék
gazdája mindig éppen a környéken lévő árukról, szolgáltatásokról,
eseményekről kaphat tájékoztatást. Ilyen program az Egyesült Államokban
felfutott Yelp, amellyel a közelben lévő éttermekről és boltokról
nyerhető információ. A Google pedig az androidos és Apple mobilokon
vezette be a helyfüggő keresést, ami speciális, a tartózkodásunkhoz
köthető találatokat (és persze hirdetéseket) kínál fel. A „kattints a
hívásért” lehetőséggel pedig a telefontulajdonosok – a megszokott
honlapra mutató linkek helyett – egyből hívhatják is a reklám küldőjét. A
megoldás jogi és etikai dilemmákat is felvet, ezért a hirdetők a
„lakoma” helyett egyelőre még csak ízlelgetik a lehetőséget. A fejlesztőcégek azonban máris ráugrottak az aranytojást tojó tyúkra. Az
Apple és a Google egyaránt elindította saját LBS mobilhirdetési
szolgáltatását, hogy kézben tarthassák a bevételek nagy részét. Az almás
cég iAd névre keresztelt újítása a nyáron debütáló új szoftverrel
érkezik. A reklámozók ezen keresztül helyezhetik el üzeneteiket, amin az
Apple és a fejlesztők osztoznak. Minden bizonnyal a pontos
helymeghatározás, kombinálva egyéb demográfiai adatokkal, nagyon
népszerű lesz a későbbiekben, és többen rákapnak majd. Nem vagyunk
messze már attól sem, hogy a sarki üzlet csörögjön vagy SMS-ezzen ránk a
legújabb akcióival.

Van is miért megerősíteni a bástyákat, ugyanis a Google által mindössze két éve bemutatott Android rendszer rohamtempóban növekszik. Az elemzőcégek egyelőre 4–6 százalékosra becsülik a keresőcég által gründolt fejlesztés részesedését, ám tavaly óta körülbelül a tízszeresére növekedett az ezzel eladott telefonok száma. A Google tájékoztatása szerint naponta 60 ezer ilyen mobil talál gazdára. Ezzel a tempóval körülbelül fél év alatt be is foghatják a Microsoftot, ami minden bizonnyal meg is történik, hiszen a redmondiak csak az év végére készülnek el saját fejlesztésükkel.

A friss kínálat néhány ígéretes okostelefon készüléke

Sony Ericsson Xperia X10 (Android 1.6)
A felső kategóriás új Xperiát nagy lelkesedéssel várták mind a kritikusok, mind pedig a felhasználók, hiszen a cég első Android alapú készülékéről van szó. Mégis, furcsán „lőtték be” a célközönséget, hiszen árban inkább topmenedzsereket célozza, funkcióit tekintve viszont inkább szórakozásra vágyóknak jöhet be. A gép egy segédprogrammal kompatibilissá tehető a munkahelyi Microsoft Exchange levelezőszerverekkel, és élő navigációs rendszert is kínál. Érdekes a Timescape alkalmazás is, amelyben egy helyre fésülték össze az e-maileket, a Twitter- és Facebook-üzeneteket és az SMS-eket. Ennek sajnos nehézkes a kezelése. Csupán az Android korábbi 1.6-os verzióját tették a készülékre, s egyelőre nincs hír a frissítésről sem. Hiányzik a multitouch (kétujjas vezérlés) is.

Ár: kártyafüggetlenül 170 ezer forint, és a T-Mobile kínálatában szintén elérhető.

Egyéb tulajdonságok: 8 megapixeles fényképező, Timescape alkalmazás, nagy, 3,2 colos kijelző.

Búcsú az ősmobiloktól 1

Motorola Droid, illetve Milestone (Android 2.0).
Az Amerikában Droid néven befutott, Európában Milestone névvel forgalmazott készülékkel szinte mindent egy lapra tettek fel, hiszen a korábban szebb napokat megért tengerentúli gyártó jó ideje nem igazán „dobbantott”. Több kritikus az iPhone első igazán komoly ellenfelét látta benne, mivel az Android 2.0-ás, jóval kiforrottabb verzióját tették rá. A gép igazi menedzser-mobil, hasonlóan a BlackBerry típusokhoz, képes együtt kezelni több e-mail címet, és akár egy mappában tárolni az összes levelünket. A beérkezett levelek automatikusan frissülnek, és a PC-s szinkronizálás is zökkenőmentes. A kontaktokat szintén képes egységes helyre terelni, így összefésüli a Facebookon, Gmailen vagy például az Outlookban tárolt listákat. Az érintőképernyőn kívül teljes billentyűzet is van a modellen. A telefonra az Android Marketből lehet kiegészítő programokat válogatni, ráadásul az Android alapszoftver új verziói szélesebb kínálatot biztosítanak.

Ár: kártyafüggetlenül 100 ezer forinttól, és a Vodafone kínálatában is elérhető.

Egyéb tulajdonságok: teljes billentyűzet, Google Maps Navigáció, 5 megapixeles fényképező LED-es vakuval.


HTC HD2 (Windows Mobile 6.5.3)

A Windows Phone 7-est ugyan nem kapja meg a modell, ennek ellenére a HTC készüléke a jelenleg piacon lévő windowsos telefonok közül kétségtelenül a legerősebb versenyző. A gép hatalmas, 4,3 colos kijelzővel rendelkezik, amit két ujjal is vezérelhetünk, ám nagyra sikerült a készülék, ami nehézzé is teszi. A HTC a Sense nevű új kezelőfelületét tette az eszközre, ami sokat lendít a nehézkes régi windowsos rendszeren, különösen annak, aki Androidról vagy iPhone-ról vált. Könnyű viszont az Outlookkal és a vállalati szerverekkel való együttműködés. Érzékeny pont az alkalmazásbolt hiánya, amit valószínűleg Redmondban nem is csinálnak meg a Windows Phone 7-es vonal érkezéséig.

Ár: kártyafüggetlenül 120 ezer forinttól.

Egyéb tulajdonságok: nagyméretű (4,3 colos) kijelző, HTC Sense kezelőfelület, multitasking (több program egyidejű futtatása).

Google Nexus One (Android 2.1)
A Google-telefont valójában szintén a tajvani HTC gyártja. Az átmárkázás viszont jót tett a hírverésnek, miként az is, hogy a gépen a legfrissebb, 2.1-es Android verzió fut. Így nagyszerűen használható például a Google Maps, amit elő navigációs szoftverrel is kiegészítettek, igaz csak Amerikában. A levelezés igazán a Gmail fiókokkal zökkenőmentes, de az Exchange szerverrel is hajlandó együttműködni. Igaz, az Outlookban tárolt kontaktokat nem tudja szinkronizálni. A levelezőprogram sem tudja egy helyen tárolni a beérkezett leveleket, éppen ezért ez üzleti célra kevéssé alkalmas. A mezőnyből viszont kiemelkedik szép, AMOLED típusú kijelzője.
Ár: kártya függetlenül 160 ezer forinttól.
Egyéb tulajdonságok: AMOLED multitouch kijelző, Google-féle speciális keresési funkciók, Google Navigation.



Búcsú az ősmobiloktól 1

HTC Desire (Android 2.1)
Igazi erőgépnek tervezték a HTC-nél az idén kihozott Desire-t, processzora azonos a Nexus One-ba beépítettel. Érdekes, hogy a navigációs görgőt optikai vezérlőre cserélték. Flash alapú honlapokat is könnyedén megnyithatunk. Teljes Exchange támogatás mellett van jelszavas postafiók-védelem, és távoli memóriatörlés is. Útközben a telefonról is beállítható az e-mail házon kívüli automatikus válasz funkciója. A Desire az Xperiához hasonlóan megpróbálkozik egy közösségi tereket együtt kezelő alkalmazással (People). Ez némiképp emészthetőbb a Sony Ericsson megoldásánál. A kijelző itt is AMOLED típusú, a fogyasztásán viszont ez meg is látszik. Nem érdemes még egy napra sem töltő nélkül útnak indulni.

Ár: kártyafüggetlenül 120 ezer forinttól.

Egyéb tulajdonságok: AMOLED multitouch kijelző, extra funkciókkal kiegészített Exchange támogatás, People közösségi alkalmazás, teljes Flash támogatás.

Samsung Wave (Samsung Bada)
A Samsung igen bátor húzással saját operációs rendszerét tette a júniusban boltokba kerülő újdonságra. A Bada néven a barcelonai World Mobile Congressen bejelentett fejlesztés nyílt forráskód alapú. A dél-koreai gyártó eltanulta az Apple és a Google titkát, és nem bonyolítja túl a kezelést. A Wave-et Super AMOLED kijelzővel szerelik, és minden „kötelező kelléket” belepakolnak majd. Ezenkívül DivX szabványnak megfelelő HD videót is képes lesz mind felvenni, mind lejátszani. Magyarországra a nyár elején érkezhet a telefon.

Ár: kártya függetlenül kb. 100 erer forinttól

Egyéb tulajdonságok: Super AMOLED multitouch kijelző, Bada alkalmazásbolt, HD videó felvétel és lejátszás.

A legtöbb vásárló használ valamilyen elérhető alkalmazást telefonján – legyen ez egy egyszerűbb játék, alternatív böngésző, vagy a kedvenc közösségi oldalának segédprogramja. Jelenleg ezen a területen is az Apple a piacvezető. Ám mára nemcsak a különböző mobilplatformok fejlesztői, de a készülékgyártók is igyekeznek saját megoldásokkal csábítani az embereket. Ezek azonban egyelőre kevesebb sikerrel futnak, mint az egységes rendszerekre elérhető megoldások, például az Android Market. Összeállításunkban a jelenleg népszerű okostelefonokból válogattuk ki a különböző platformok legígéretesebb darabjait.

Néhány népszerű LBS alkalmazás*

Yelp – A program segít eligazodni egy városban. Megnézhetjük, milyen
éttermek, szórakozási lehetőségek vannak a közelben. Elolvashatjuk a
többi vendég kritikáit, de toplistákat is böngészhetünk, persze attól
függően, éppen melyik negyedben barangolunk.

FourSquare – A Yelphez igen hasonló szoftver a barátainkkal való
kapcsolattartást könnyíti meg. Az állandó internetkapcsolatnak
köszönhetően az alkalmazás folyamatosan frissíti hollétünket, amit aztán
az ismerősök lekérdezhetnek címmel, vagy térképet használva.

Where – Az egyik legnépszerűbb programajánló alkalmazás. Ha
engedélyezzük, hogy a program beazonosítsa, hol járunk éppen, az
időjárástól kezdve, a közeli divatáru üzleten át a legjobb közeli szusi
étteremig mindent egy kattintással megtalálhatunk az okostelfonunkon.
Mindez integrálható a Facebook és Twitter közösségi oldalakkal, ahová
egyből publikálhatjuk tartózkodásunkat. Sajnos egyelőre itthon a Where
sem működik még.

CauseWorld – A furcsa program segítségével az amerikaiak a vásárlással
párhuzamosan jótékony célokat is szolgálnak. Az alkalmazás meghatározza,
éppen milyen üzletben, illetve mely üzlet közelében járunk, és a
„virtuális bejelentkezést” pontokkal jutalmazza. (A program érzékeli,
hogy hol van a vásárló: ha olyan bolt közelében – vagy éppen bent – van a
telefon gazdája, amely résztvevője a kezdeményezésnek, akkor
vásárlóként egyfajta hűségpontot kap.) Ezeket a pontokat igazi
pénzösszegekre lehet átváltani, amit aztán különböző alapítványoknak
lehet adományozni. Az ötletet olyan nagy multik szponzorálják, mint a
Procter and Gamble vagy a Kraft.

*Többségük egyelőre csak Észak-Amerikában működik

Ajánlott videó

Olvasói sztorik