Bejárta a világsajtót az a képsor, amelyen egy tisztes őszes japán úriember, Tojoda Akio, a Toyota Motor Corp. elnöke, töredelmesen bocsánatot kér az amerikai autóvásárlóktól a visszahívott Toyoták minősége miatt. Arról kevesebb szó esett, amikor Tojoda úr Pekingben járt, s amerikai beszédéhez hasonlóan a kínai autóvásárlókat is megkövette. Pedig a kínai piac legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint az amerikai. A 8 millió autót visszahívó Toyota tavaly több mint 700 ezer autót adott el Kínában, 21 százalékkal növelve ottani eladásait.
Kína tavaly vette át a vezető szerepet a világ személyautó-piacán az Egyesült Államoktól. A válságra reagálva a pekingi kormány adókönnyítéseket vezetett be az elmúlt évben, így az eladások 46 százalékkal emelkedtek, s végül 13,6 millió új autó talált vevőre. A külföldi gyártók közül a General Motors (GM) súlya a legnagyobb, várakozásaik szerint az idén már 2 millió gépjárművet adnak el. Kína fontosságára jellemző, hogy a GM tíznél is több, külön a kínai piacra fejlesztett modellel rendelkezik. A második Volkswagen tavaly 1,4 millió járművet értékesített az ázsiai országban.
Kötelező a köntös
A kínai hatóságok 1984 óta követelik meg, hogy a külföldi autógyárak helyi vállalatokkal hozzanak létre közös vállalkozásokat. Ez a szokásos kínai taktika: „Ha be akarsz lépni a világ legnagyobb, legígéretesebb piacára, hozd ide a gyárat, alapítsunk közös vállalatot! Aztán mi majd jól ellessük a technológiát, és nekiállunk saját magunk gyártani.” Nem történt ez másképp az autóiparban sem. Megmaradtak ugyan a vegyes vállalatok, ám az utóbbi bő húsz évben gombamód szaporodtak a kínai autógyártók.
Természetesen a kereslet alakulásában is fontos tényező az állami megrendelés. A különböző kínai hivatalok évi mintegy 15 milliárd dollárt költenek autóbeszerzésre. Az idén várhatóan új szabályozást vezetnek be, növelni szeretnék a hazai gyártású járművek részarányát.
Mára összesen 130 kisebb-nagyobb vállalkozás foglalkozik Kínában autógyártással. Igaz, a legtöbbjük viszonylag kis kapacitású, kibocsátása az évi 10 ezer darabot sem éri el. Van azonban 5 nagy gyár, ezek termelése tavaly meghaladta az 1 millió darabot. A 10 legnagyobb gyártó összesen csaknem 10 millió autót állít elő, ez a teljes belföldi gyártás 87 százaléka. Belföldön az elmúlt évben 4,6 millió autót értékesítettek, a teljes eladott mennyiség 44 százalékát.
A legnagyobb, valóban kínai illetőségű autógyár, a BYD (Build Your Dreams) az idén év elején Detroitban tartott hagyományos nagy, autóipari seregszemlén jelentette be, hogy 2025-re tervezi megkaparintani a világ legnagyobb gyártója címet, s be kíván törni az amerikai piacra is. Az áttörést egyébként már az elmúlt évre tervezték a nagy kínai gyárak, ám a válság keresztülhúzta számításaikat. A világgazdaság talpra állásával azonban ismét megnyílt a lehetőség, hogy a költségeikre érzékeny amerikai fogyasztók kegyeit elnyerjék. A Toyota körüli botrány a japán gyártó piacvesztését okozza. A hirtelen támadt űrbe egyelőre az amerikai márkák törtek-törnek be, ám a kínaiak – reményeik szerint – előbb-utóbb tarolnak majd az alacsonyabb áraikkal. Pontosan úgy, ahogy azt a Honda, a Toyota és a többi japán autógyár tarolt mintegy három évtizede alacsony fogyasztású és olcsó modelljeivel.
Mint zúgó vihar?
A kínai autók megjelenése az amerikai – és a nyugat-európai – piacokon azonban hosszú menetelés lesz. A legfőbb gond iparági szakértők szerint a gyenge minőség. Nagyon nehéz lesz betörni a Toyota helyére, hiszen a vásárlók éppen a minőségi problémák miatt fordultak el a japán márkától. Paul Midler, egy amerikai mérnök, aki 15 évig dolgozott a kínai autóiparban, tavaly írt egy könyvet Poorly Made in China (Gyártották Kínában, silányan) címmel. A könyvben – amelyet egyébként a The Economist című brit lap a múlt év legjobb üzleti könyvei között említ – Midler beszámol arról, hogy a kínai autógyárak között nagyon erős a verseny, s elsősorban az árverseny. Márpedig ez ilyen korai fázisban a minőség rovására megy. A szakember szerint hosszabb távon persze szétválnak majd az erősebb és a gyengébb márkák, ám hogy ez a „hosszabb táv” pontosan mennyi időt takar, egyelőre lehetetlen megmondani. Annyi azért valószínű, hogy amíg a belső piac ilyen szédítő tempóban nő, a kereslet kielégítése és a terjeszkedés lesz az elsődleges cél, s a minőség a háttérbe szorul.
A kínai piac fontos szereplői
Wuling ð A General Motors (GM) és a
Sanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) autóit értékesíti. Tavaly
több mint 1 millió autót adott el, ezzel 64 százalék növekedést ért el
2008-hoz képest. ● Shanghai GM ð 728 ezer eladott autó, 59 százalékos
növekedés. Ebből a Buick 447 ezerrel, a Chevrolet 272 ezerrel, míg a
Cadillac 7200-zal részesedik. A Kínában működő autógyárak közül elsőként
haladta meg az értékesítése egyetlen hónap alatt a 100 ezer darabot. ●
Shanghai VW ð A SAIC és a Volkswagen vegyes vállalata. A tavalyi
értékesítés 720 ezer volt, ezzel a vállalkozás lett a legnagyobb
szedángyártó Kínában. ● First Automobile Works Group Corporation (FAW)
és Volkswagen (VW) ð A közös vállalat VW- és Audi-modelleket gyárt
Észak-Kínában. Tavaly csaknem 700 ezer autót adott el, ebből az Audik
160 ezerrel részesedtek, ami 33 százalékos növekedést jelez. Importált
Audiból csaknem 15 ezer kelt el tavaly Kínában, 22 százalékkal több,
mint egy évvel korábban. ● Hyundai–Kia ð Tavaly 810 ezer eladott autó
(86 százalékos növekedés), nem számítva az importált modelleket. A
Pekingben létesített közös Beijing–Hyundai közös vállalat 570 ezer autót
gyártott tavaly. ● Chang’an-Ford ð 231 ezres értékesítés tavaly, ami 48
százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Ford Focusból 135 ezret
adtak el. ● Guangzhou–Honda ð A japán–kínai vegyes vállalat 366 ezer
autót gyártott tavaly, 20 százalékkal többet a 2008. évinél. Az új Honda
Accordból 175 ezret adtak el, ezzel ez a típus a közepes nagyságú
szedánoknál piacvezetővé vált Kínában. Az Accord lett az első modell
Kínában, amelyből – igaz, különböző generációiból összesen – több mint 1
milliót adtak el. ● Guangzhou–Toyota ð Tavaly 200 ezer eladott autó,
ami 21,7 százalék növekedés. Az új Camryból 150 ezer fogyott. ●
Dongfeng–Honda ð 211 ezer autó, a gyár történetében első ízben fordult
elő tavaly, hogy áttörték a 200 ezres határt. A CRV modellből több mint
100 ezer fogyott, így a legkelendőbb SUV lett Kínában. ● Dongfeng–Nissan
ð 511 ezer eladott autó, 47 százalékos növekedés. A Teana, Bluebird
Sylphy, Tiida és Livina modellekből egyaránt havi 100 ezernél többet
adtak el. ● PSA ð A francia cég két közös vállalattal rendelkezik
Kínában. A Dongfeng–Citroën 270 ezres, a Dongfeng–Peugeot 460 ezres
eladást ért el tavaly. ● Mazda ð 180 ezres értékesítés, 41 százalékos
növekedés. A FAW–Mazda vegyes vállalat 107 ezer autót gyártott, míg a
Chang’an–Mazda több mint 72 ezret. ● Chery ð A „tisztán” kínai márka
tavaly decemberben 64 ezer autót adott el, ez havi rekord a gyár
történetében. A kínai „saját márka” az idén 700 ezer autó eladását
tervezi a tavalyi 500 ezer után. ● Build Your Dreams (BYD) ð Tavaly az
eladások 162 százalékkal 448 ezerre emelkedtek. Az idei roppant
ambiciózus cél ennek csaknem a duplája, 800 ezer jármű. Ezt a gyártót
éri a legtöbb vád, hogy feltűnően hasonlítanak modelljei a befutott
globális márkákra. Warren Buffett ennek ellenére nem finnyás:
részesedést vásárolt a cégben, elsősorban annak hibridautó, illetve
elektromos fejlesztéseiben bízva. ● Great Wall ð Natív versenyző, 220
ezres tavalyi eladással. A gyár elsősorban a SUV-ok és a pick-upok
piacán nyomul, kisebb autókat csak nemrég kezdtek el előállítani. Tavaly
a belföldi eladások 155 százalékkal emelkedtek. A legnagyobb kínai
autóexportőr. ● Brilliance ð Szintén hazai márka, 2010-ben 500 ezer autó
értékesítését vették tervbe, ez 44 százalékos emelkedés lenne az egy
évvel korábbihoz képest. Hasonlóan a többi kínai autógyárhoz, roppant
optimista, 2012-re évi 1 millióra tervezi felfuttatni a termelését. ●
Beijing Auto Works (BAW) ð Pekingi óriásgyár, kicsit megkésve lépett a
piacra a saját márkás személyautókkal. Arról lehet ismert, hogy tavaly
pályázott az Opelre. A német márkát ugyan nem kapta meg a GM-től,
viszont néhány Saab típus gyártási jogát megvette. Ezeket az idén kezdik
el gyártani, BAw-aab márkanéven. Főleg a kisteherautók és pick-upok
piacán erős, de mentőautótól kezdve a katonai dzsipeken át a
minibuszokig mindent gyárt. Az idén a tervek szerint 1,5 millió jármű
gördül le a futószalagról. ● Anhui Jianghuai Automobile (JAC) ð Tavaly a
tizedik legnagyobb autógyártó volt Kínában 296 ezer eladott járművel. A
gyár főleg buszokat, teherautókat és terepjárókat gyárt. A legnagyobb
buszgyártó Kínában.
Forrás: www.chinacartimes.com