Élet-Stílus

Nem mentek tavaly az elektronikai termékek

Jelentősen, 23,5 százalékkal, 244 milliárd forinttal csökkent tavaly az elektronikai piac forgalma 2008-hoz viszonyítva; emellett a háztartási nagygépek piacán egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek - közölte a GfK Hungária.

A közlemény szerint a 2008 vége felé már csökkenést mutató tartós fogyasztási cikk piacon a kereslet drasztikusan nem esett vissza egészen 2009 márciusáig. A GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelem és Technológia területének mérései szerint 2009. március-április volt az időszak, amikor a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet nagymértékben zuhant az előző évekhez képest. Az elektronikai piachoz sorolják a szórakoztató elektronikát, a fotót, a háztartási kis- és nagygépeket, az IT és nyomtatás piacát.

A GfK közleménye szerint a különböző szektorok nem egyforma mértékben estek vissza. Leginkább a fotó majd a szórakoztató elektronika és az IT forgalma csökkent. A háztartási kisgépek alkotta szektor érezte meg legkevésbé a válság hatásait. Itt darabszámban nagyobb, 13 százalékos volt a visszaesés, az átlagárak pedig kis mértékben nőttek. Ennek oka egyebek mellett az áfa emelése, az ismeretlen márkák enyhe csökkenése és az egyes termékcsoportok, mint például a konyhagépek, a kávéfőzők és a vízforralók megerősödése volt. A múlt évben az “personal care” azaz személyi termékek, így például a hajápolás, borotvák, elektromos fogkefe piaca erőteljesen csökkent.
A háztartási nagygépek piacán megnőtt a beépíthető készülékek súlya, mivel ez a piac csupán 6 százalékkal esett vissza, míg a szabadon álló piac 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Eladott darabszám tekintetében viszont a nagygépek területén is 20 százalék feletti volt a visszaesés. A szárítógépek piaca volt az egyetlen 2009-ben, amelyik a megelőző évhez képest pozitív mutatókkal rendelkezik.

Legnagyobb piaci súlya még mindig a mosó- és hűtőgépeknek van, amelyek e szektornak valamivel több mint felét teszik ki. Ez a két termék szinte mindegyik háztartásban megtalálható. Így itt egyértelműen a cserék következtében lehet piaci növekedés. A tavalyi évben egyes termékcsoportok esetében a vevők inkább elhalasztották a vásárlást vagy a minőségi cserét, más termékeknél pedig a közelmúltbeli piaci felfutás még nem hozta el a cserék szükségességét.

A közlemény szerint a magyar háztartási nagygépek piacán is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az energiatakarékosabb modellek a kiskereskedelemben. A hűtőszekrények, a hűtőládák és a mosógépek árucsoportjánál egyaránt nagy mértékű fejlődés figyelhető meg az energiatakarékos modellek előtérbe kerülésével.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik