Élet-Stílus

Szlovák „rendszám” lesz a jet-skiken is?

Az ingatlanadót megúsztuk, legalábbis egy időre. Maradt a nagy teljesítményű autók, a légi és vízi járművek után járó extra teher. Mégis mennyit hoz az államnak a hőlégballonosok és a jet-skisek megadóztatása?

Éppen egy hete fakad ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete „az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról” című törvény gépjárműveket érintő részével kapcsolatban. Az előírtak alapján ugyanis – a 125 kW-nál (170 LE) nagyobb teljesítményű autók extra adót fizetnek – számításaik szerint összesen 2,5 és 4 Milliárd forint pluszbevételt hoz majd az érintett 70 ezer autó.

Vízipókok

A törvény rendelkezik a vízi és légi járművek hasonlóképpeni adóztatásáról is. Az fn.hu megkereste a Nemzeti Közlekedési Hatóságot (NKH), vajon hány ilyen jármű lehet Magyarországon. A kötelezett vízi járművek esetében a 2009. júliusi állapotról tudott az NKH statisztikai adatokkal szolgálni. Ezek alapján 3980 adóköteles vitorlás kishajó van magántulajdonban és 6970 motoros kishajó. Jet-skiből mindössze 1272 darab van, amely adóköteles.
Átlagos motorteljesítménnyel, a vitorlások esetében pedig átlagos vitorlamérettel számolva az államnak tehát a vitorlások után 200-250 millió forint, a motoros kishajók után szintén 200-250 millió a jet-skisek után pedig 300-350 millió forint plusz adóbevétele generálódik. (Az átlagos adatokat motorcsónak és jet-ski esetében kereskedő, vitorlásnál pedig kikötővezető által mondottak alapján számoltuk.)

Megéri?

A kötelékünkben érintett vitorláshajósok átlagosan mintegy 100 ezer forint pluszköltséggel számolhatnak az adó miatt – mondja Nagy Viktória, a Balatoni Hajózási Zrt. kikötői ágazatvezetője, hozzátéve, hogy a hozzájuk tartozó 1500 hajó akár 60 százaléka érintett lehet.

Az adó megállapításához használt vitorlaméret szerinti adómegállapítást ugyanakkor nem érti a szakma, hiszen ennek korábban nem kellett szerepelni a hajó adatlapján. Pontosabb képet kaphatott volna az adóhatóság, ha egyszerűen a hajóméret (láb) alapján adóztat – vélik. A jet-skisek az adó kapcsán leginkább a vagyontárgyak aránytalan adóztatását kifogásolják. Egy jet-ski 3 millió forint körüli összegbe kerül, míg egy hajó ára könnyen meghaladja a 10 milliót forintot is. Az adót viszont egyformán a motorteljesítmény alapján róják ki – mondta el az fn.hu-nak egy kereskedő.

Viszont kiskapu mindkét esetben van, és mindkét esetben ugyanaz. Ha sportegyesületi tagként használjuk járműveinket. Ennek az éves tagsági díja általában pár ezer forint szokott lenni. A jet-skisek közül mégis sokan készülnek, hogy kivonják a forgalomból játékszerüket, illetőleg más uniós országban jegyeztetik be, ahol nincs különadó. A szlovák példa lesz itt is – véli a kereskedő. A szomszédoknál egy 100 eurós regisztrációval le van tudva minden.

A vitorlásszervezet legnagyobb kifogása, hogy az új adónem egyáltalán nem pártolja a korszerű hajók beszerzését. Miközben a Balatonon is kezdtek egyre nagyobb vitorlafelületű modern hajók elterjedni, amelyek gyakorta nyári lakként is szolgáltak, ezek tulajdonosai szinte biztosan nem bújhatnak ki az adózás alól még akkor sem, ha a hajójukat külföldön regisztrálták.

Légből kapott

Egy időben felkapott téma volt, hogy a magyar milliárdosok közt hódít a helikopter vagy kisrepülőgép birtoklása. Kóka János, Demján Sándor, Csányi Sándor is repkedtek. Az NKH-tól kapott adatok szerint azért hármuknál jóval többen rendelkeznek valamilyen légi közlekedési eszközzel.

A hivatalos közlés szerint jelenleg 1592 légi jármű szerepel a magyar légi lajstromban, azonban ezek közül mindössze 952 rendelkezik érvényes légi alkalmassági bizonyítvánnyal. A törvény kétféleképpen rendelkezik. A hőlégballonosok, vitorlázók, motoros vitorlázók függetlenül a súlyuktól fizethetnek. A másik eset a helikopterekre és kisgépekre vonatkozik, amelyeknek minden 100 kilogramm feletti részére fizethetnek. Nézzük, mennyien vannak:

1. Hőlégballon: 36 db
2. Vitorlázógép: 269 db
3. Motoros vitorlázó: 73 db
4. Léghajó: 0 db
5. Helikopter: 94 db
6. Kereskedelmi légi jármű: 70 db (nagygépek)
7. Nem kereskedelmi légi jármű: 388 db (kisgépek)
8. Sárkányrepülő: 8 db
9. Kísérleti/ ultrakönnyű: 14 db

A Magyar Repülő Szövetség gyakorlatilag kézlegyintéssel intézte el az adóztatást. Szerintük az adó alá alig esik majd valaki. A teljes repülőállomány 1-2 százaléka lehet az, ami után majd fizetnie kell. Gyakorlatilag ennyi gép van magánkézben. A kereskedelmi forgalomban részt vevő gépek kiesnek, ugyanúgy, mint a sportklubokba tartozók – intézték el az adókérdést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik