Élet-Stílus

Mekkora az internet?

Vajon hány új weboldal született tavaly? Hány e-mailt küldtek a felhasználók? És egyáltalán, hányan használták az internetet? A Bitport.hu készített minderről egy átfogó összeállítást.

Az oldal összefoglalója szerint – a svéd Pingdom monitoringcég blogjának adataira támaszkodik – tavaly összesen 90 trillió, vagyis 90 ezer milliárd e-mailt küldtek el. Nagyon soknak hangzik, de ha megnézzük, miből tevődött össze ennyi, tisztul a kép. Az összes elküldött e-mail 81 százaléka volt a spam, tehát kerekítve minden elküldött e-mailre négy adag levélszemét jutott, ráadásul az év legvégén ez az arány elérte a hihetetlennek tűnő 92 százalékot is. Az átlagos napi spammennyiség így 200 milliárdra tehető. Képzeljük csak el, hogyan száguldhatna a net nélkülük! A spamek száma egyébként 24 százalékkal növekedett 2008-hoz képest, a levelező szolgáltatásoknak, biztonsági programoknak és szűrőknek van még hová fejlődniük. 2009-ben 1,4 milliárd valós e-mail felhasználó írogatta egymásnak a leveleket, közülük 100 millióan életükben először küldtek e-mailt.
Mindenki ért hozzá?

Összesen 234 millió weboldalt tartottak nyilván 2009 decemberében, a tavaly létrehozott oldalak száma 47 millió volt. A “netezés” általánossá válása óta tavaly született a legtöbb új oldal, ami nem is csoda: egyre többen értenek valamilyen minimális szinten a weboldalkészítéshez, ráadásul a mai lehetőségekkel (WYSIWYG webszerkesztők, blogmotorok, stb.) már ez a tudás is elegendő lehet ahhoz, hogy kívülről profinak tűnő weblap születhessen.

A Bitport.hu cikke szerint tavaly 187 millió csúcsszintű (tehát .com, .net, .org és országszintű, például .hu) regisztrált domainnév közül válogathattunk. 81,8 millió volt a .com domainek száma – még mindig ez volt a legnépszerűbb típus. A .net végződéssel 12,3 millió, a .org lezárással pedig 7,8 millió weboldal üzemelt. Érdekesség, hogy a 76,3 millió országszintű domain, vagyis az összes ország csúcsdomainjeit összefogó szám továbbra sem éri el a vezető .com végződések mennyiségét.

Egyre többen

1,73 milliárd – ez az összes internetfelhasználó száma. Az ázsiai internetfelhasználók 738,2 millióan voltak, 42 százalékkal ők a legnépesebb tábor a világhálón. Európa másodikként 24,1 százalékkal áll a dobogón, a bronzérmes pedig Észak-Amerika 14,6 százalékos résszel. Afrika, a Közel-Kelet és Ausztrália/Óceánia egyenként sem éri el az 5 százalékot. A felhasználók 1,73 milliárdos összesített száma 2009 szeptemberéből származik, de még így is furcsa, hiszen több, mint az e-mailezők száma. Valószínűleg sokan használnak közös e-mail címet például családokban, vállalatoknál.


Az Apple iSlate újabb lökést adahat a mobilinternetnek.

Az Apple iSlate újabb lökést adhat a mobilinternetnek



Tavaly 2008-hoz képest 18 százalékkal többen használták az internetet; bár sok helyen vannak programok az idősek informatikai felzárkóztatására, ezek nagy része a legfiatalabb korosztályból tevődik össze. Majdnem 20 százaléknyi az “internetszűz”, így hát van kire figyelnie a biztonsági, tartalomszűrő megoldásoknak és a szülőknek is.

Twitter és társaik

A BlugPulse felmérése szerint 126 millió blog működött 2009-ben. Mára valóban általánossá vált a blogolás, és a személyes webnaplók mellett egyre népszerűbbek a termékeket, szolgáltatásokat vagy éppen vállalatokat bemutató, ám közvetlenebb hangnemükkel új közönséget megcélzó blogok is. A közösségi oldalak 84 százalékán több a női felhasználó a férfiaknál. Ennyit arról a régen beágyazódott axiómáról, hogy a számítástechnika a férfiak világa.

A Twitteren egy nap átlagosan 27,3 millió új “csirip” születik. A legújabb divat, ahogy többen elítélően nevezik, “a szuperegó kora” – tényleg mindenkivel tudatnunk kell, éppen mit eszünk vagy mit piszkálunk ki a fogunk közül? A Twitter-felhasználók több mint fele, 57 százaléka még mindig az Egyesült Államokban él. Ez talán megmagyarázza a következő számot is: 4,25 millióan követik a legnépszerűbb Twitterezőt, aki nem más, mint Ashton Kutcher filmszínész. A követés persze valószínűleg nem neki szól, hanem főleg az olykor beszúrt alulöltözött képeknek, amin felesége, Demi Moore látható.

A Facebook regisztrált felhasználóinak száma 350 millió. A nemzetközi közösségi oldal szép lassan a regionális konkurenciák (például itthon az iwiw vagy a myVIP) felhasználóit is átszippantja kiterjedt lokalizációs lehetőségeinek és folyamatos fejlesztéseinek köszönhetően. Ráadásul a 350 milliós látogatóbázisnak pontosan a fele legalább naponta be is jelentkezik a Facebookra. Félmillió az aktív Facebook-alkalmazások száma – az oldal sikerének egyik kulcsa a közösen használható játékok, kvízek és egyéb applikációk hatalmas tömege. Persze érdemes vigyázni, mert ezek egy része a spamek új formája: futtatásuk engedélyezésével kéretlen üzenetek hegyeit kaphatjuk kézhez.

Bírja sebességgel

A Flickrt nem véletlenül nevezik a legjobb képfeltöltő szolgáltatásnak, az oldal 2009 októberében már 4 milliárd képet hosztolt. Ezzel szemben a Facebookra 2,5 milliárd képet töltenek fel havonta a felhasználók, tehát ha úgy nézzük, a közösségi oldal még nagyobb képmegosztó. Persze alapértelmezésben nem ez a fő profilja, és a fotók közül csak ismerőseinkét láthatjuk, valamint azokét, akik nem tiltják le személyes adataik ismeretlenként történő megtekintését. Mindenesetre a jelenlegi ütem szerint ez évi 30 millió új facebookos fotót jelent.

A YouTube aktív videóinak száma már 1 milliárd, és csak az Egyesült Államokban havonta 12,2 milliárd alkalommal nézik meg valamelyiket. Újabb globális sávszélességgyilkos. Ugyancsak érdekes adat, hogy havonta egy átlagos internetfelhasználó 182 online videót néz meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik