A gyerekek ma már olyan termékek vásárlására is befolyással bírnak, amelyekről nem is gondolnánk. Nem véletlen, hogy az utóbbi időkben számos felnőtteknek szóló termék reklámja a gyerekeket próbálja meggyőzni. Emellett a gyerekek egymás számára is a legfontosabb véleményvezetők: ha az egyik gyerek Micimackóval hagyja el az üzletet, nagy a valószínűsége, hogy a többi gyerek is szeretne olyat.
A vásárlás azonban a gyerekek számára nem túl izgalmas dolog, ezért az áruházak több módszert is alkalmaznak becsalogatásukra. Ilyenek többek között a bevásárlóközpontokba meghirdetett családi programok, játszóházak, ingyenes játékkipróbálási lehetőségek. Nem árt, ha észben tartjuk: az efféle szórakozási lehetőségek nem magáért a szórakoztatásért szerveződnek, hanem hogy az üzletbe csábítsák, bent tartsák, és végül vásárlásra bírják a gyerekeket és szüleiket.
A gyerekeknek szánt, kisméretű bevásárlókocsinak kettős haszna is van a bevásárlóközpont számára. Egyrészt a gyerek önállóan vásárolhat az alsóbb polcokról, ami plusz bevételt jelenthet. Másrészt a gyerek, saját elfoglaltság lévén, nem sürgeti a szülőket, ami még több bevásárlóközpontban töltött időt, még több vásárlási lehetőséget jelent.
A felnőtt számára a lehajlási zónába eső polcok a gyerekeknek épp szemmagasságba esnek, így innen is kerül termék a kosárba. Főleg azokon a részlegeken, ahol az anyukák többet időznek – kozmetikumoknál vagy háztartási tisztítószereknél -, az alsóbb polcokra gyerekmintás vagy figurás termékeket helyeznek ki. Azokon a helyeken, ahol sokat kell várakozni – például a pénztárzónában -, apró, olcsóbb tárgyakat, elsősorban édességet helyeznek el. Elvégre melyik szülő tud ellenállni az akár 10-15 percig is tartó nyaggatásnak, amikor a többi sorban álló árgus szemmel nézi az eseményeket.
A trükkök terén a kereskedők fantáziája határtalan, de ezek kivédésére is létezik számos hatékony megoldás. Legegyszerűbb, ha nem visszük magunkkal bevásárláskor a gyerekeket, ezt azonban kevés szülő tudja megszervezni. Ha mégis gyerekkel megyünk, hagyjuk, hogy egy dolgot maga válasszon, de azon túl engedjünk a nyaggatásnak. Előzzük meg, hogy unatkozzon gyerek! Keresse meg, és tegye ő a kosárba a listánkról kiválasztott termékeket.