A napokkal ezelőtti híradásokban már lehetett hallani az ötletről, miszerint forgalomlassító, mesterséges dugókat generálnak majd nyáron a fővárosban. Európában számos országban bevált a módszer, de felmerülhet a gyanú, hogy ott valamit máshogy csinálnak. Először megteremtik a lehetőséget arra, hogy ne kelljen feltétlenül minden embernek egyedül beautózni a munkahelyére – temérdek P+R parkolóval, ésszerű, kulturált tömegközlekedéssel stb. – és utána kezdenek csak bele a kitiltósdiba, dugódíjszedésbe, forgalomlassításba.
Kocsis János városszociológus, mint azt többször az FN-nek is kifejtette, az ideával, miszerint mindenképp csökkenteni kell a belvároson áthaladó autók számát, teljes mértékben egyet lehet érteni. Nem normális állapot, hogy a Rákóczi út vagy az Üllői út egy városon átívelő autópálya. Nem lehet sem a boltokat normálisan üzemeltetni, a gyalogosok sem szeretnek egy autópálya mellett sétálni.
Tavaly a rakpart lezárása miatt álltunk (MTI)
A probléma, hogy jelen esetben is látszatintézkedés történik. Úgy látja, kellett valami látványosat tenni, amihez nem kell túl sok pénz. A főváros örök csapdahelyzetben van, egyik oldalról az elvárás, hogy legyen élhetőbb. Másfelől – ha rosszindulatúak vagyunk – joggal mondják majd, hogy tessék, így nem lehet forgalmat csökkenteni, nincs meg a hajlandóság a lakosság részéről sem.
A szokásos „Hűbele Balázs” megoldás helyett már 15 éve mondják, hogy mire lenne szükség. Ezek viszonylag egyszerűen összefoglalhatók. Fontos lenne a Bajcsy-Zsilinszky úton legalább a Nyugatiig meghosszabbítani a 47-49-es villamosok vonalát. Egy csepeli híd elengedhetetlen vagy a Galvani útnál vagy délebbre.
A Margit és a Szabadság híd közlekedésének normalizálása és az M0-s déli szakaszának megépítése is kulcsfontosságú. Nagyon sokat segítene a közel száz éve tervezett Munkáskörút (a Körvasút sor mentén) és annak hídja, az Aquincumi híd is, amely Óbudát kapcsolná össze Újpesttel, és a Csepeli híd párja lenne.
Nekivágnak
Az egy hónapos – július 4. és augusztus 2. közötti – próbaidő után alaposan elemzik a tapasztalatokat, és eszerint döntenek majd azokról a helyszínekről, ahol megmaradhatnak a forgalomcsökkentő intézkedések, amelyek segítenek élhetőbbé varázsolni a belvárost.
Az alábbi helyeken várható majd, hogy megáll, vagy lelassul a forgalom: Kossuth Lajos utca (Március 15. tér és az Astoria között) 2×1 forgalmi, és 2×1 buszsávos lesz, járdaszélesítéssel.
Az Üllői út 2×2 forgalmi sávra szűkül, a felszabadult helyen parkolók lesznek. Ugyanekkora keresztmetszetre fogy a Bajcsy-Zsilinszky út is, itt a 45 fokos szögben parkoló autóknak 80 új hely áll majd rendelkezésre.
A Rákóczi út a 2×2 forgalmi és buszsáv mellé itt-ott leállósávot is kaphat. A Hegyalja út – az Erzsébet hídra vezető forgalom miatt – egysávossá válik, de gazdagabb lesz egy-egy saját buszsávval, ugyanúgy, mint a jelenleg 2×2 sávos József Attila utca.
Ha minden a terv szerint megy, és sokan élnek a P+R parkolók – 550 új helyben gondolkodnak -, illetve az ideiglenes buszok kínálta lehetőséggel, akkor a BKV nem is nagyon fogja megérezni a pluszterhelést. Állítólag a jelenlegi kapacitásnak is el kell bírnia a megnövekedett forgalmat, a kísérlet pedig a budapesti közlekedők alig három százalékának életét változtatja meg.
Megosztott városvezetés
Minden ésszerűséget és szakmaiságot nélkülöz az elképzelés – értékelte a mesterséges dugók tervét Lakos Imre szabad demokrata politikus, aki a főváros közlekedési tanácsnokaként, a szakbizottság elnökeként elhatárolódik az ötlettől.
Közölte: semmilyen illetékes fórum, így az önkormányzat szakbizottsága, a Főpolgármesteri Kabinet és a BKV sem tárgyalt még előzetesen erről, a párttársa, Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes által felvetett, a sajtóban már tényként kezelt elképzelésről.