A JATO Dynamics legfrissebb jelentése szerint a Közép- és Kelet-európai újautó-piac 31,8 százalékot, több mint 100 ezer darabot esett vissza az idei év első három hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest. A világszerte kialakult autóipari krízis igen mélyen érintette a régiót is, egyes piacokon az eladások visszaesésének mértéke eléri a 74 százalékot a tavalyi év számaihoz képest. „12 hónap alatt elveszíteni a korábbi volumen ¾-ét döbbenetes átrendeződésről árulkodik” – emeli ki a Jato vezető elemzője, David Di Girolamo.
A márkák versenyében az év első 3 hónapjában a Skoda lett a régió listavezetője, 25 ezer eladott autóval. Ez a szám 34,5 százalékkal marad el a Skodánál a tavalyi év azonos időszakának eredményeitől.
A Volkswagen a második (-29,9%), utána következik a Ford (-23,9%), az Opel (-37,4%), a Renault (-30,2%). Egyedül a Hyundai-nak sikerült a top 10-ből a volumennövelés, náluk ugyanis 43 db-bal (+0,4%-kal) több autó kelt el eddig az idén, mint a tavalyi év azonos időszakában.
Az év első három hónapjában a Skoda Octavia bizonyult a régió kedveltebb modelljének közel 12 ezer darabos eladással, ami még így is 26,5 százalékkal maradt el a modell tavalyi első negyedéves eredményeitől. A második helyet a Skoda Fabia szerezte meg (-45,8%), őt követi az Opel Astra (-31,4%), a Dacia Logan (-69,5%) és a Ford Focus (-34,5%).
Nagy bukások szerte a régióban (jato)
Mint ahogy a legkelendőbb modelleknek sem sikerült növekedést produkálni az első negyedévben, úgy a régió országai egytől egyig áldozatul estek a gazdasági hanyatlás következtében kialakult keresletcsökkenésnek.
Lengyelország magasan a régió legerősebb piacának bizonyult az év első három hónapjában 76,040 db-os újautó-eladással (-9,2%). A lengyeleket egy kisebb szakadék után a csehek követik 36,820-as darabszámmal (-13,9%). A top ötben még Románia (-56%), Magyarország (-43,5%) és Szlovénia (-22,1%) kapott helyet. A legnagyobb mértékű csökkenést százalékosan a lettek szenvedték el, ahol is a piac 74,7%-kal esett vissza a tavalyi év azonos időszakához képest. A volumen-visszaesés darabszámokban mérve pedig Romániában volt a legerőteljesebb, ahol 37,747 db-bal fogyott kevesebb autó, mint az előző év első három hónapjában.