Még kevés jogi irodában használják kommunikációs eszköznek a dizájnt, de akik erre áldoznak, általában vegyes stílust szeretnének bevinni az enteriőrbe. „A reprezentatív terekben, mint a recepción, a tárgyalóban vagy a várórészben, ahol az ügyvéd találkozik az ügyféllel, a hagyományokat is felidéző, de modern stílus a meghatározó. A több fővel dolgozó irodákban mellékhelyiségeket és konyhát vagy konyhákat is kialakítanak, azonban a dolgozószobák berendezésére már kevesebb figyelmet fordítanak” – osztja meg tapasztalatait Bacsó Bori lakberendező. Ha bárhol szétszórt iratokat lát az ügyfél, nagyon rossz benyomást kelt benne. A giccset is ügyesen ki kell szűrnie a lakberendezőnek.
Bacsó Bori úgy látja, hogy hamarosan fogynak majd a konzervatívan berendezett jogi irodák, mert egyre többen kezdik alkalmazni a modern dizájnt. Jelenleg ez még többnyire a fiatalosabb, dinamikusabb csapatokra jellemző.
Oppenheim Ügyvédi Iroda: műemlék házban ultramodern irodateret kialakítani nagy merészség, szakértelem kell hozzá.
Korjáték
A különböző terek és stílusok összjátéka izgalmas eklektikát eredményezett az egyik nagykörúti klasszicista lakóépületben berendezett irodában. Itt az időtáv 65 év, éppen ennyi ideje kezdett praktizálni Bárándy György úr. A nevét viselő társas ügyvédi irodában kissé anakronisztikus lenne modern bútorok között fogadni az ügyfeleket, hiszen a folyamatosság hangsúlyozása jelent nagy előnyt számukra.
Az irodát 1992-ben alakították ki a ház harmadik emeletén lévő nagyméretű, 191 m²-es lakásból, majd néhány évvel később egy emelettel lejjebb nyitottak össze több lakást, és 2000 óta ott is működik a jogi iroda.
A két szintet belső lépcső köti össze. Az iroda főbejáratán az ügyfél egy hosszú folyosóra érkezik, ahol az ülőgarnitúrák egyikén foglalhat helyet. A padló hagyományos parketta, szőnyegek borítják, míg az eredetiekhez hasonlító, belső nyílászárókat külön gyártatták. A rézkilincsekkel díszített ajtók savmaratott üvegbetétjén az ügyvédi kamara címere látható.
A főbejárattól jobbra is van egy kisebb várórész. A recepciós három oldalról zárt pult mögött foglal helyet. A szemben lévő falon Gábor Áron nagyméretű, mediterrán hangulatú festménye látható. Az iroda fényét emeli egy Salvador Dalí-kép, és sok magyar képzőművész, többek között Fehér László, valamint Kádár János Miklós, Molnár C. Pál, Kokas Ignác, Berkes Antal, Szász Endre festménye – és más alkotók rézmetszetei.
Régies hatásúak az ügyvédek szobáiban látható bronzcsillárok, valamint egy lombardiai műhelyben gyártott, sötét színű keményfából készült szekrények. A szobák egyformák, mégis tükrözik tulajdonosaik egyéniségét és ízlését. Angol klubhangulatot árasztanak a tömör fából készült, sötét íróasztalok, a rajtuk álló banklámpa és az íróasztalok mögött lévő, bőrrel tűzött karosszékek, valamint a zárt szekrények.
Bárándy és Társai Ügyvédi Iroda:a terek és stílusok összjátéka izgalmas eklektikát eredményezett.
Hagyományőrzés
A harmadik emeleten található a legnagyobb, mintegy 35 négyzetméteres szoba, amelyben Bárándy György fogadja az ügyfeleit. A tömörfa ajtón belépő látogató balra az ügyvéd úr dolgozórészét, jobbra a tárgyalót pillantja meg. A tömörfa íróasztalon többek között Tiffany lámpa látható, az asztal mögött bőrrel tűzött karosszék. Ugyanaz a szekrényrendszer köszön vissza, ami a második emeleti szobákban látható. A télikertben a rengeteg zöldnövény Zsolnay virágtartókban, kaspókban élvezi a beáradó napfényt. A másik oldalon, a sarokban empire asztal és vitrin tartja fogva a tekintetet. Az ügyfelek az álkandalló előtt álló, neobarokk asztal mellé fotelekben és székeken foglalhatnak helyet. Az emléktárgyakkal zsúfolt iroda berendezése a szuperklasszikus stílus szép példája.
Személyes tér
Kovács Kázmér irodája a Nagymező utcai ügyvédi irodaházban található. A házban magánlakásokon kívül több ügyvédi iroda is van. Kovács Kázmér irodájának két ügyvédi szobája a földszinten van, de a legfontosabb része a hatodik és nyolcadik emeleten található. A tervezés Bloch Richárd belsőépítész munkája. A padlót zöldes árnyalatú padlószőnyeg borítja, a falak tojáshéj színűek.
A hatodik emeleten lévő négy ügyvédi szoba közül az egyik Kovács Kázméré. Benne modern tervezésű, ugyanakkor tekintélyt sugárzó, egyedi tervezésű, mahagónira pácolt bükkfából készült, L alakú íróasztal terpeszkedik. Azért ilyen nagy, hogy egyik szára mellett az ügyfelek ülhessenek le. Kovács Kázmér mögött mennyezetig érő, nyitott könyvszekrény kapott helyet. Hasonló van a nyolcadik emeleti tárgyalóban is. A fa mennyezetburkolat nem fedi el teljesen a mennyezetet, mögötte fénycsővilágítás rejtőzik, a világítótestek süllyesztett halogének. Az egységes dizájn miatt ez a világítás jelenik meg a tárgyalóban, valamint a többi ügyvéd irodájában is. Náluk a szoba méretéhez igazodó, egyedi tervezésű íróasztal áll, mögötte ugyanolyan gázrugós karosszék, mint Kovács Kázmérnál, továbbá tárolószekrények.
Csoportfoglalkozás
Nagyobb létszámú tárgyalások esetén megkönnyíti a munkavégzést a nyolcadik emeleten kialakított tárgyaló, amely tolóajtóval leválasztható a várakozórésztől.
A tárgyalóban a falnak fordítva leírói asztal van, rajta számítógép. A középen elhelyezett tárgyalóasztal magas fényű acéllábakon áll. Bordó fafelülete régies, üveglapja légies hatást kelt. Részben nyitott, részben csukott könyvszekrények egészítik ki a berendezést. A szellemi és tudásbeli tekintélyhez kapcsolódó anyagi biztonságról a kortárs festők, Klimó Károly, Bernát András, Károlyi Zsigmond, Bullás József alkotásai tanúskodnak.
Cégszerűen
Kovács Kázmér Ügyvédi Iroda: a szellemi és tudásbeli tekintélyhez kapcsolódó anyagi biztonságról a kortárs festők alkotásai tanúskodnak.
Nem lakásból kialakított irodában, hanem az Ybl Miklós által tervezett, felújított bérpalotában található az ultramodern, mintegy 1400 m²-en elterülő Oppenheim-iroda. A tizenkét partner egyikének nevét viselő vállalkozás az első, önálló márkanév alatt működő ügyvédi iroda Közép- és Kelet-Európában.
Az ügyfél rögtön látja, milyen céghez érkezett, hiszen az Oppenheim névből a grafikus dinamikus logót készített. Amikor bevezették az Oppenheimet mint brandet, az összes tárgyalóba beraktak egy piros széket – rímelve a recepció piros logójára. A fogadótérben az aljzat egy részét szürke padlószőnyeg borítja, a recepciós munkatársak szürke-piros egyenruhát viselnek.
Az irodában 60 ember dolgozik, és főként gazdasági joggal foglalkozik. A berendezés is azt sugallja, hogy innovatív és célszerű megoldást mindenre lehet találni. Az ügyvédi irodát többek között Nádler István, Kas János, Deim Pál, Ajtay Tamás, Szauter Judit festményein kívül Kas János grafikái, egy 19. századi osztrák festő képe, Kelemen Zénó egy szobra és az Ernst Galériából kölcsönzött, belülről megvilágított, Swarovski-kristályokkal sűrűn kirakott tehén díszíti.
Színes komolyság
A műemléki előírások figyelembevételével felújított, 360 fokban kialakított lépcsőházból belépő ügyfél úgy érzi, mintha körbefogná a fogadótér. A cseh Techo cégnek dolgozó belsőépítész, Pásztor Zsigmond tervezte a recepciót, a könyvtárat és a „toronyszoba” bútorait. A fogadótér egyik oldalán félkör formában gipszkartonból készült oszlopok sorakoznak, bennük apró ablakok. Ezért az egész tér transzparens. Látni a nyitott polcos könyvtárat és azokat a munkaállomásokat, ahol ügyvédjelöltek dolgoznak. Az ügyfelek a rövid várakozás idejére a Molinari cég által gyártott, Il Segreto székeken foglalhatnak helyet a recepción.
Az ügyvédek sokat dolgoznak, ezért lehetővé teszik nekik a kikapcsolódást. Egy szobában négy asztalt helyeztek el négy-négy székkel. A sarokban álló asztalon a tea- és kávéfőzés kellékei sorakoznak. Aki játszani szeretne, itt csocsózhat.
A folyosó mindkét oldalán dolgozószobák nyílnak. Bennük a terület nagyságának megfelelően egy, kettő vagy három ügyvéd dolgozik. A padlószőnyeg mindenhol szederszínű, a bútornak ezt nem szabad ütnie. A szobákban elhelyezett, modern asztallapok és a szekrények ezért szürkék. Az asztalokat és a nyitott modulszekrényeket a Knoll Internationaltől vagy a Hallertől szerezték be, az egyik szobában Citterio szekrényt láttunk. A székeket a Knoll Internationaltől vásárolták, illetve a Techo IQ székei teszik lehetővé az ergonómiailag megfelelő ülést. Az állólámpák és az asztali lámpák az Artemide cég Tolomeo nevű alkotásai. A központi világítást a mennyezet alá helyezett, a hűtés-fűtési rendszert is rejtő, vitorlás alakú panelekbe integrálták.
A szobákban nem fogadnak ügyfeleket, akiket a recepcióról megérkezésük után azonnal valamelyik tárgyalóba vezetnek. Az egyik nem csak tárgyaló, mert minden pénteken tréningeket is tartanak benne. A tíz darab, egyenként 1×1 méteres asztal szabadon átrendezhető – érthető módon százlábúnak hívják. Leíróasztal egyik tárgyalóban sincs, mert a komputer és a projektor házasításából keletkező beamert használnak. A már említett „toronyszobában” kör alakú asztal és tárolószekrények kaptak helyet. A lépcsőházból megközelíthető, harmadik tárgyaló berendezése arról tanúskodik, hogy itt új megfogalmazásban a hagyományok követését is fontosnak tartják. A falon függő kép Szent Jánost ábrázolja a báránnyal. A tárgyalóasztal egy ónémet ebédlőasztal. Mahagóni lábai ellenére azért illik a modern környezetbe, mert lapját „kiszőkítették”. Körülötte Breuer Marcell Brno típusú székei állnak.