Élet-Stílus

Ki lesz az új Google?

admin
admin

2009. 03. 02. 06:52

Egy internetes oldal nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy megmutassa, melyik cég lehet a következő Google. Némi túlzással akár saját magukra is gondolhatnak. Mindenesetre sok a jelentkező, még hazánkban is.

A YouNoodle.com oldalon egy skálázási rendszer segítségével alakíthatjuk ki álláspontunkat egy induló vállalkozás esélyeiről. A rendszer méri a regisztrált oldalak körüli felhajtást, blogok és egyéb médiamegjelenések arányában, továbbá az oldalakhoz tartozó látogatottsági adatok elemzésével. A rendszerbe eddig 30 ezer start up (ígéretes technológiai vállalkozás) regisztrálta már magát.

A pénzt tartják jelenleg is a legjobb mércének a sikeresség szempontjából, holott ez nem minden esetben igaz. A Facebook például négy évig növekedett és szerzett komoly hírnevet, miközben egyetlen dollárt sem hozott az alapítóknak. A lényeg, hogy arra kell ráérezni, illetve mérhetővé tenni, mi lesz, amivel megelőzhetjük a többieket – mondja a vállalkozás vezetője.

Keresztapák

Ron Conway egyike a Szilícium Völgy „üzleti angyalainak”, eddig több mint 500 kezdő vállalkozásba szállt be. Magáénak érezheti a Google, a PayPal, a Digg vagy az Ask Jeeves sikereit is. (Conway tavaly 8. volt a Forbes magazin befektetőket rangsoroló, találóan Midász királyról elnevezett listáján.)

A befektetési keresztapa azonban inkább szkeptikus az objektív mérési rendszerekkel szemben. Úgy véli, a programok mellett a legfontosabb a személyes ismeretség. Az a kapcsolatrendszer, aminek köszönhetően kopogtatnak ajtaján a tuti befutó cégeket ajánlgatva.

A YouNoodle alapítója szerint viszont jó néhány bizonytalansági tényezőtől megszabadítható az a szektor, ahol a befektetési pénzek elérik a 100 milliárd dollárt évente. Meglehet, hogy 20 évvel ezelőtt mindenki mindenkit ismert a „Völgyben”, mára viszont olyan globális a piac, hogy követhetetlen a hatalmas információmennyiség – állítják.

csökkenő lelkesedés

Egy nemrégiben végzett felmérés szerint az USA kockázati tőkebefektetői közül minden második szemében már túl veszélyes például IT- vagy médiavállalkozásba invesztálni. A processzorgyártók iránti lelkesedés a legkisebb, a befektetők 79 százaléka inkább kerüli őket, míg a biotechnológiai cégektől 42 százalék tartózkodik. Viszonylag „vonzóak” az orvosi befektetések, ”csak” 38 százalékuk nem lát bennük fantáziát.

Egy másik oldal a KillerStartups célja is valami hasonló a fentihez. Ez egy közösségi szájt, amelyen befektetők, fiatal menedzserek és bloggerek osztanak meg egymással információkat. Az oldal célja egyértelmű, felhívni a figyelmet a következő nagy dobásra.

A MySpace-en, a YouTube-on és a Facebookon kívül ugyanis sokaknak sikerülhet hasonló módon befutni. Az oldal szerint a Kayak, a PriceGrabber hasonlóan ígéretesek, vagy a közösségi szájtok közül a Wamba, amelynek tábora egymillió felhasználóval növekszik havonta, de említik a HealthCare.comot is, amely angol nyelven nyújt segítséget mindenféle egészségügyi témában.

Kis magyar Google-ok

Jóval kisebb a sikeres befutók aránya hazánkban, mint a tengerentúlon – mondja a magyarországi start up-vállalkozások esélyeiről Makra Zsolt, az Első Magyar Üzleti Angyal Hálózat projektvezetője. A legfontosabb, hogy hiányzik a hazai vállalkozói kultúrából az a szemlélet, amely az induló vállalkozásokat finanszírozza. Hazánkban a bankok, a befektetők inkább a nagyobb cégekbe szeretnek fektetni. A banki finanszírozás hitelezési oldaláról sem élveznek támogatást a kis cégek, és a média sem sztárolja ezeket a cégeket.

Összességében mégis minden tízedik cégből lehet vagy lehetne valami – állítja. Főleg a felkapott területeken van mozgás, az IT-szektorban, a biotechnológia és a megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó projekteknél. Az utóbbi kettő ráadásul könnyebben kaphat pénzt, mivel állami források is léteznek.

A magyar start up-cégek üzleti célja viszont ugyanaz, mint egy amerikaié: megerősödve felvásárolja őket egy nagyhal, és köztük is sok van, amelyekről biztosan lehet majd hallani.

A TerminArtors például egy nemzetközi, festményeket, művészeket és múzeumokat bemutató Web2.0-es elven felépített magyar fejlesztésű és üzemeltetésű honlap. Az oldalt művészeti YouTube-nak is lehet tekinteni. De említhetnénk még a DeepTest nevű informatikai fejlesztést, amellyel JAVA környezetben nagyságrendekkel rövidebb idő alatt végezhető el szoftvertesztelés, mint hagyományos módon, vagy a BioGreen élelmiszer-ipari kutatást végző cég, ahol egészségvédő alapanyagokkal dúsítják az élelmiszereket. Mind igen közel állnak ahhoz, hogy egy nagy befektető segítéségével befussanak – mondja Makra Zsolt.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.