Élet-Stílus

Megtakarítás helyett plazmatévé: halogatjuk a válságot

Kellemes karácsony elé néznek az elektronikai piac szereplői, hiszen válság ide vagy oda, nem fogjuk vissza költekezésünket. Januártól viszont borúsabb idők köszönhetnek rájuk.

„El se hinném a forgalmunk alapján, hogy válság van, ha nem hallanám a hírekből” – nyilatkozta a FigyelőNet megkeresésére Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója, akinek tapasztalatait Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere is osztotta, mondván: „Pozitívak a karácsonyi forgalmi várakozásaink, visszaesést nem tapasztaltunk semmilyen területen. Összességében a tavalyi hasonló időszakhoz képest is forgalomemelkedésről tudunk beszámolni.”

Nem fogjuk vissza magunkat

Vagyis a pénzügyi válságról szóló hírek, az elbocsátások és a rossz gazdasági körülmények szinte semmilyen hatást nem gyakorolnak a karácsonyi bevásárlásra. A bevásárlóközpontok hétvégenként megtelnek ajándéklistával rohangáló emberekkel, akik körülbelül ugyanannyit költenek, mint egy évvel korábban. A Kirakat.hu megbízásából készített Szonda Ipsos-felmérés legalábbis ezt támasztja alá: az emberek 58 százaléka maximum 30 ezer forintot szán idén ajándékokra, amelyet tavaly a népesség 61 százaléka lépett át. Az ennél bőségesebb költést tervezők részaránya az elmúlt esztendei 33 százalékról csak 27 százalékra csökkent a kutatás szerint.

Ráadásul a hitelekkel sem lettünk óvatosabbak, hiszen a megkérdezettek 2-3 százaléka tervez hitelfelvételt, szemben a tavalyi 2 százalékkal. Magyarán fittyet hányunk a válságra, amit jól érzékeltet Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkárának korábbi nyilatkozata, mely szerint „részvény helyett inkább plazmatévét vesznek az emberek”. S valóban, az általa említett termék, az LCD tévé, az MP3-, MP4-lejátszók, a navigációs készülékek, a notebookok és a mobiltelefonok mellett ott szerepel az elmúlt évben is sláger elektronikai cikkek értékesítési toplistáján.

Az olcsó cikkeket keressük

A változatlan forgalom tehát önmagában jó hír lehet a kereskedőknek, ám ha ez eladott cikkek árát nézzük, akkor már érezteti a válság a hatását. „Az elmúlt évhez képest több számlát állítunk ki, amelyek egyenként több terméket tartalmaznak, ám azok összértéke elmarad a megszokottól. Vagyis a statisztikáink alapján partnereink az olcsóbb cikkeket keresik” – nyilatkozta megkeresésünkre Balassa Gergely, a számítástechnikai eszközök importálásával és nagykereskedelmével foglalkozó Kelly-Tech kereskedelmi igazgatója. Tapasztalatait Várkonyi Balázs is megerősítette, mondván az emberek ugyanazon elektronikai cikkeket veszik, mint egy évvel korábban, csak az olcsóbb változataikat.

Megtakarítás helyett plazmatévé: halogatjuk a válságot 1

Balassa Gergely elmondása alapján a piac egészét nézve már korántsem ilyen jó a helyzet, hiszen a végfelhasználói forgalommal ellentétben, a nagyobb cégek és állami megrendelések beszállítóinál már komolyan érezhető a gazdasági recesszió. Ami alapján a szakértő iparági szinten összességében 20-30 százalékos visszaeséssel számol az utolsó negyedévben. A kellemes karácsonyt követően pedig sok szakértő szerint már komoly keresletzuhanás várható.

Nehéz idők jönnek

Több kutatóintézet például a globális PC-piac fékeződésével számol, aminek a fő vesztesei a hardvergyártók, és azon belül is az asztali szegmens lehet. Balassa Gergely elmondása szerint éppen ezért minden importőr bajban van, hiszen a márciusi-áprilisi konténermegrendeléseket most kell leadni a gyártók felé. „Igazából senki sem tudja, hogy milyen forgalommal számoljon. Nem lehet megbecsülni, hogy mi lesz a közeljövőben. Ez veszélyes, hiszen ha valaki túlrendelni magát, annak könnyen likviditási problémái lehetnek” – így szerinte nem szabad lebecsülni a válságot: „Jelzésértékű, hogy a távol-keleti gyártók majd mind komoly teljesítmény-visszafogást terveznek, így sokszor még az is megfordul az ember fejében, hogy az akitől rendelünk, vajon nem megy-e csődbe.” S ekkor még nem is beszéltünk az árfolyamkockázatról.

Utóbbi miatt Várkonyi Balázs szerint mindenképpen várható januártól egy kisebb 5-8 százalékos áremelkedés, amit az euró-jen árfolyamingadozás indukál. Pesszimistább becslések pedig 10-15 százalékos áremelkedéssel számolnak. Az Extreme Digital ügyvezetőjének elmondása alapján ezen túl a kereskedők számára a legnagyobb problémát a hitelminősítő bankok óvatosabb hozzáállása jelentheti, akik komolyan lecsökkentették a beszállítók hitelkeretét. Ez azért jelent komoly problémát, mert sok nemzetközi és nagyobb hazai cég csak akkor szállít, ha partnere rendelkezik megfelelő hitelbiztosítási fedezettel, amelyet a pénzintézetek biztosítanak. Mivel csökkentették a keretet, a közeljövőben csak kisebb készleteket rendelhetnek a kereskedők. Várkonyi Balázs szerint ezért a nagy hitelállománnyal és kintlévőséggel dolgozó elektronikai kereskedők komoly bajban lesznek, s a gyenge cégek ki is eshetnek a piacról.

Védettek talán az internetes kereskedők lehetnek, akik amúgy is kisebb készlettel dolgoznak. Birkás Dávid, a Kirakat.hu főszerkesztője szerint ráadásul az internetes kereskedelem kis részaránya e tekintetben védettséget is jelenthet. „Néhányan biztosan megszenvedik majd az elkövetkező időszakot, s lehet hogy sokan költséghatékonysági szempontból megjelennek majd az interneten, így eme szegmensben én nem várok visszaesést” – vélte Birkás Dávid. Optimizmusában Szánthó Balázs is osztozott, aki rövid távon nem vár visszaesést. Talán nem is alaptalanul, hiszen egyre többen vásárolnak nagy elektronikai bevásárlóközpontokban. Vagyis a nagy kintlévőséggel dolgozó, webáruházzal nem rendelkező kisvállalkozások a kellemes karácsony után rideg januárra számíthatnak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik