Az egyre inkább a saját bőrünkön is érzékelhető gazdasági visszaesés nagy vesztesei közt lehetnek az informatikai eszközöket, programcsomagokat és megoldásokat szállító cégek, hiszen az efféle fejlesztéseken a legkönnyebb spórolni. Ugyanakkor néhány részterületen kevéssé lehet érzékelhető a fogyasztás várható visszaesése. Ilyen terület lehet például a vadonatúj slágertermékek köre. Épp ezek közé tartoznak a cikkünkben bemutatandó, hordozható mininotebookok, azaz netbookok. A pár hónapja született új gépkategória egyre terebélyesedő családfával büszkélkedhet.
HARDVERFRONT
E furcsa, apró gépek ugyan csak idén nyáron mutatkoztak be tömegével, de az előzmények messzebbre vezetnek. A 90-es évek végére a fejlett világ minden szegletébe eljutottak a számítógépek, így a hardvergyártás – ami addig az egyik legvirágzóbb üzletnek bizonyult – kezdett egyre nehezebb kenyérré válni. Tőlünk nyugatabbra a dotcomboom, a konvergáló gazdaságokban az uniós bővítés, Ázsiában pedig az elképesztő gazdasági fejlődés adott még újabb és újabb nagy lökést a hardvereladásoknak. A fejlett világ polgárainak és vállalatainak többsége azonban az ezredfordulóig meglépte legnagyobb beruházásait. Ezt követően a gyártók már csak a 3–4 éves rendszerességgel bekövetkező cserében és bővítésekben reménykedhettek.
Mi az a netbook?
Olyan olcsó, már 60 ezer forinttól kapható, mini-notebook, amelynek képernyője 7–12 colos (18–30 centis), és Linux vagy Windows XP futtatására alkalmas. (A Vista használható futtatására csak a drágább modellek képesek.) Általában vezeték nélküli internetet (WiFi-t és esetleg 3G-t) tartalmaz, és sok esetben winchester helyett 1–32 gigabájtnyi, a memóriakártyákhoz hasonló Solid State Disk (SSD) memóriát használ háttértárként.
Internetezésre, fényképek, videók egyszerű kezelésére, valamint szövegszerkesztésre és táblázatkezelésre bőven elegendő e gépek teljesítménye. Nem igazán alkalmasak viszont 3D-s játékok futtatására, fotó-, videó- és mp3-gyűjtemények tárolására videószerkesztésre, kiadványszerkesztésre, tervezésre. Kis billentyűzete és apró képernyője néhányaknak kényelmetlen lehet.
Az elérhető nyereség csökkenését kiválóan példázza az IBM lépése, amikor 2005-ben eladta notebookgyártó üzletágát a kínai Lenovónak, és a nagyobb nyereséggel kínálható szolgáltatások felé vette az irányt. Már csak azért is, mert az iparág egyre könnyebben, egyre nagyobb tömegben volt képes hardvert gyártani, így az árak és a hardvereken elérhető nyereség meredek esésnek indult. A legtöbb klasszikus hardvergyártó így az elmúlt években nagyrészt kiszervezte termelését, illetve összeszerelését az úgynevezett szerződéses gyártókhoz. (Ilyen például a világmárkákat gyártó és összeszerelő Flextronics, a Foxconn és társaik, amelyek az olcsóbban termelő országokban – így Magyarországon is – dollármilliárdos értékben ontják a hardvereket.)
AZ ELSŐ FECSKE
A számítógépeket gyártó cégek stratégái a nyereséges kitörési lehetőségeket keresve mindenesetre megpróbálták rávenni a fejlődő országok kormányait, hogy a szegénység sújtotta iskolák kisdiákjai állami segítséggel kaphassanak olcsó hordozható számítógépeket. A „százdolláros laptop” vagy „PC-t minden gyereknek” nevek alatt ismert kezdeményezésekre nem sikerült túl sok támogatót szerezni. Ugyanakkor a projektek révén az olcsó kisgépek nagy divatja köszöntött be. Az egyik legismertebb és Tajvanon már tavaly októberben bemutatott ilyen modell, az ASUS Eee PC márkanevű gépcsaládja, amely bemutatása után sok helyen olyan keresett hiánycikké vált, mint például az Apple iPhone. A sikert látva a gyártók viharos gyorsasággal jelentették be efféle modelljeiket. Mivel pedig az apróbb hordozható gépek sokat fejlődtek – és jóval olcsóbbak is lettek –, mint a nagy noteszgépek, rengeteg techrajongó kezdte ezeket második gépként használni – nagy divatot teremtve ezáltal.
BŐSÉGES VÁLASZTÉK
A technika gyors fejlődése miatt ráadásul a gépek sebessége önmagában egyre kevésbé szempont a napi internetezésben vagy az egyszerűbb irodai feladatok világában. Mint Gyárfás Róbert, az Asus Magyarország Kft. üzletfejlesztési menedzsere mondja, a felhasználóknak a notebook tudása mellett egyre fontosabb a gépek formája, színe, márkaneve vagy épp extra szolgáltatásai a vásárlási döntés során.
A következő oldalakon ezért a választáshoz szeretnénk segítséget nyújtani. Egyrészt a kínálat fontosabb darabjainak részletes bemutatásával, másrészt pedig szeretnénk praktikus tanácsokkal szolgálni a választáshoz.