Élet-Stílus

Teszt: Skoda Octavia – átdolgozott kiadás

A Skodának az Octavia a legfontosabb modellje. Nálunk ugyan több Fabia fut az utakon, de a gyár eladásainak felét mégis ez típus adja.

Tényleg nagyon jó, csak az a baja, hogy Skoda – mondják többen is az Octaviáról, akik nem maguknak választották, hanem céges autóként járnak vele. Valóban vannak, akik itt tartanak, de az egykor keleti márka merev elutasítása egyre ritkább, ami nagyrészt az Octaviának köszönhető.

Számomra elég meredeken a gyári sajtóanyag egyenesen a rendszerváltoztatással von párhuzamot: ami a Csehszlovákiának a bársonyos forradalom, az volt a Skoda idén 103 éves történelmében az újkori Octavia bemutatása. Tény, hogy a Skoda az 1996-ban debütált családi autóval lett ténylegesen vetélytársa a “nyugati” autógyáraknak.

Nyolcaska, a világhódító

A név az 1959-től gyártott őstől ered. Az Octavia a nyolcat jelentő latin octo szóból származik, mert a konstrukciós sorban az a modell volt a 8-ik. Az autó úgy járt, mint szegény Horatius: a nagy költőnek is csak az ötödik (Quintus) jutott keresztnévként.

Ez a Skoda legfontosabb autója, súlya meghaladja az összeladások felét. Eddig több mint kétmillió készült a két generációból, a cseh üzemen kívül Kínában, Indiában, Ukrajnában, Oroszországban és Pozsonyban is gyártják.

A gyár szereti két kategória közé belőni az autóit, az Octavia ebben is tipikus Skoda. Kicsivel a kompakt kategória felett áll, de nem is középkategóriás autó, hasonló volt a Mitsubishi Carisma pozíciója.

Csillagos ötös a csomagtérre

Négy évvel bemutatása után a gyár rendesen felfrissítette az Octaviát. Sok facelift kimerül a drága présszerszámok módosítását nem igénylő kozmetikázásban, de itt az első sárvédő és lámpástul, maszkostul, lökhárítóstul az egész orr megváltozott, új a nagyobb külső tükör és kissé más lett a hátsó lámpa is.

Nem változott az igen tágas hátsó lábtér és a grandiózus méretű csomagtartó, benne szatyorakasztó kampókkal, padló alatti és oldalrekeszekkel. A középkonzol új és mostantól az új Superbéhez hasonlít a kormány közepén vigyorgó krómcsík.

TSi: Turbós és takarékos

A kétliteres szívómotort leváltó turbós 1,8 TFSI-n kívül az Octavia megkapja az 1,4 TSi benzines turbómotort is, amely 122 lóerős és más autókban dicsértük már eleget. Ezt a motorváltozatot vezettük Combiként, de nem a hétfokozatú DSG-automatával, hanem a hatgangos és remek kézi váltóval.

Képgaléria nem csak Skodákról (vezess.hu)

Képgaléria nem csak Skodákról (vezess.hu)

Megejtő csendben hasítottunk az autóval, a halk motorból a feltöltéssel kijön annyi erő, hogy autópályán és a dimbes-dombos részek kaptatóin is rendesen gyorsult a fehér kombi. Normál tempóval közlekedve 7,5 literes fogyasztást mért a fedélzeti számítógép. A kedvező fogyasztás ellenére jó volna ebből is egy autógázos Dual-modell, de vegyes üzeműt csak a szívó benzinesekből lehet kapni.

Az igényesen konstruált, hátul is független felfüggesztés messze veri az átlagost, edzett gyomrú kollégámmal jót autóztunk a nyugat-csehországi dombok között. A kellemesen komfortos rugózás ellenére az Octaviát gátlástalanul el lehetett fordítani fékezés nélkül, de a kényelmes és rendesen tartó ülésekben utasként üldögélni is jó volt.

Új dízelek jövőre

Dízelfronton kavarás van, mert az 1,9 TDI hónapokig húzza csak. Nyár elején megjelenik helyette a közös nyomócsöves 1,6 CR TDI. Ugyanúgy 105 lóerős lesz és ebből születik a csökkentett fogyasztású Octavia Greenline. A Skoda mérlegeli, hogy ne csak a dízelekből legyen Greenline, hanem a benzines motorokkal is, de erre inkább a Fabiából készülő 1,2 literes turbóval van esély.

A felfrissített Octavia csak januárban jön meg hazánkba, de október 27-től, az előértékesítés indulásától nyilvánosak lesznek az árak. Ezzel kapcsolatban van egy jó és egy rossz hírünk. A listaárak minden bizonnyal nem nőnek, bár a felszereltség bővül biztonsági és kényelmi tételekkel.

Rossz hír, hogy az 1,4 TSi felára nagyjából 400 ezer forint lesz az 1,6-oshoz képest, amely annyira ósdi, hogy a szabvány szerint többet fogyaszt az RS 200 lóerős turbómotorjánál. Pedig az importőr keményen alkudott, mert első körben a gyár ennél sokkal többet akart.

Kár érte, a SEAT-ok és a Golf VI esetében 150 000 forintnál nem magasabb a felár, ami röhejesen kevés a két motor közti különbséghez képest.

Várhatóan még a jelentős árkülönbség ellenére is 5 hónapot kell majd várni az 1,4 TSi Octaviákra, mert VW konszern-szinten nem gyártanak eleget a kis turbómotorból.

A Classic alapmodell felszereltsége aktív első fejtámlákkal bővül, ami mostantól minden Octaviában széria. A Classicban lesz négy légzsák, manuális légkondicionáló, elöl motoros ablak, egy alap CD-s rádió és távirányító nélküli központi zár. Az Ambiente-szinttől a modellfrissítéssel alapáron jár a menetstabilizáló elektronika (ESP), a függönylégzsák, a nagyobb rádió, a hátsó könyöklő és sok más.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik