Élet-Stílus

Évtizedes lemaradásban van az autós oktatás

Tegnapi utak, holnapi autók, mai sofőrök: a felállás is kedvezőtlen, amin csak rontanak a kezdő vezetők képzésében meglévő hiányosságok. A nemrég történt szentendrei tragédia nyomán sokan követelnek szabályváltoztatást, de jobb vezetők képzéséhez több pénz kell.

Szentendrén nemrég két 15 éves fiatal halt meg egy rettenetes balesetben. Egy náluk alig idősebb fiú vezetett, aki sértetlenül szállt ki az egyes források szerint 530-as BMW-ből.

Az első reakció: tartsuk távol a kezdőket az erős autóktól. Erről alkothatunk szabályt nagy dérrel-dúrral, de érdemi javulást aligha eredményezne. Hány családban vannak ilyen gépek, mennyien kapják kölcsön a fatertól a menő verdát? Egyetlen halálos baleset is túl sok, de aki állat, a legátlagosabb autóval is ölhet embert.

Ha a közvéleményt látványos intézkedéssel kell jóllakatni, értelmesebb volna nem a teljesítmény, hanem a súly/lóerő arány korlátozása. Melyik autó tüzeli fel jobban a vezetőt: egy 204 lóerős automata Peugeot 607 vagy egy régi Swift GTi 101 lóerővel?

A hazai gépjárművezető-képzés mellett elszaladt az idő. A most kötelező 30 óra alatt aligha lehet megtanulni vezetni és közlekedni is. Amíg valakit az autó kezelése köt le, nem marad figyelme észrevenni a táblákat, figyelni a gyalogosokra, kiengedni a buszt.

Érsek István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékes főosztályvezetője elmondta, hogy a forgalmi vizsgákon a bukási arány 46 százalék körüli. A forgalmi vizsgák eredményességét az NKH az interneten közli, a linken a közép-magyarországi iskoláké és oktatóké szerepel. Az adatok megmutatják, hogy a B-kategóriás jogsi megszerzéséhez hány forgalmi vizsga szükséges az adott képzőszervnél. A jobbaknál ez a mutató 1,3 körüli, a gyengébbek esetében nagyjából harmadik nekifutásra megy át a diák.

Elkelne a vezetéstechnikai-tréning (vezess.hu)

Elkelne a vezetéstechnikai-tréning (vezess.hu)

Egyes nagy autósiskolák áraival még annyira sem lehet megtanítani vezetni a delikvenst, ami a 9 óra rutinba és a 20 óra gyakorlatba beleférne. 1200 forintos óradíjból aligha tud gurulni az autó, ezért a diák arra jár, amerre az oktatónak dolga van.

Olcsó húsnak ezúttal is híg a leve. Ne azt az iskolát vagy oktatót a válasszuk, ahol a legalacsonyabb óradíjat ígérik, hanem azt, ahol az alap- és a pótórák között nincs vagy csekély az árkülönbség!

Normálisabb, 1900 Ft körüli árral védve vagyunk a trükkök ellen, amikor az oktató hagyja elhasalni a rutinvizsgán a tanulóját a kötelező és jóval drágább pótórák hasznáért.

Mindenki saját autóval oktat

A képzés egyik rákfenéje, hogy saját autóval megy az oktatás. A 70-es táblánál 40-nel poroszkálva máris kevesebb kilométer megy a kocsiba. A lejtőn elindulást nem szeretjük, mert kopik a kuplung, autópályára meg matrica kéne, ezért tömegek kezdenek legálisan autózni nem is sejtve, mit jelent mondjuk 100-zal haladni.

De a legrosszabb, hogy generációk jutnak jogosítványhoz vészfékezés nélkül. A modernebb autópark ellenére a tanulóknak fogalmuk sincs, milyen érzés az ABS lüktetése a pedálon. Amikor élesben bekapcsol, sokan megrémülnek, hogy fékhibás az autó.

Nem akarjuk bántani a tisztességes és alulfizetett oktatókat, de sok a szakmában a kényszervállalkozó, aki máshoz nem ért. Pályán maradnak, mert élniük kell valamiből, ami a durva árversennyel együtt egyre silányabb szolgáltatást eredményez.

Nagy lépés volna a jó irányba a képzés kiegészítése egy új lépcsővel vezetéstechnikai pályákon, amelyeket állami támogatással kellene megvalósítani minden régióban, akár a volt katonai reptereken. Itt lehetne gyakorolni a kikerüléseket, a vészfékezést, az autó irányítását veszélyhelyzetben. Ezen a pályán ez 15 000 forinttól biztonságosan megtehető.

Jogsi több lépcsőben

A biztonságot növelhetné a francia minta átvétele. Ott a KRESZ és a forgalmi vizsga után 16 éves kortól autózhatnak a fiatalok, de csak felügyelet mellett, amit például a szülők látnak el. Dokumentálhatóan minimum 3000 kilométert kell levezetniük, amikor 18 évesen, újabb vizsga után megkaphatják a jogosítványt.

A kíséretes rutinszerzés nem kötelező, de a tapasztalatot a biztosítók alacsonyabb díjakkal honorálják, ami messze kompenzálja a szülők autójára az előző két évben kirótt magasabb díjat. A friss jogosítványosok immár önállóan, de csak az általános sebességhatároknál lassabban autózhatnak, például sztrádán 130 helyett 110-zel.

Ha biztonságot akarunk, sokkal gyakoribb rendőri beavatkozásra is szükség van. Budapesten irritálóan durva húzások maradnak retorzió nélkül. Nem egyszer látni embereket, akik a pirosnál csak lassítanak, benéznek a mellékutcába és húznak is el. Vagy párhuzamos közlekedésnél a zebra előtt megálló mellett elhajtanak még ketten-hárman. A szabályokban bízó gyalogos esetleg belehal abba, hogy a másik nem tanulta meg: zebra előtt megálló autó mellett tilos elhaladni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik