Élet-Stílus

Ingyenes lesz a dugókerülő szolgáltatás

Augusztus elsejétől idehaza is elérhető lesz a TMC-szolgáltatás. Egyelőre Budapesten kaphatunk GPS-ünkre friss útinfókat, amelyek a dugók elkerüléséhez szükségesek, de augusztus 20. után már egész Magyarországon működik a rendszer.

A TMC adatokat rádióhullámok juttatják a navigációs berendezéshez, amelyek sugárzását idehaza a Magyar Rádió vállalta magára és az MR2 Petőfi frekvenciáját használják erre a célra. Persze ehhez nem kell feltétlenül ezt az MR2-t hallgatni, elég, ha a GPS veszi az adást. Ha a megtervezett út problémás területet érint, mert adatai szerint dugó, torlódás, lezárás van, akkor a GPS automatikusan módosítja az útitervet, alternatív megoldások után kutatva.

A fővárosban 800 referenciapont található, országosan pedig az egy és kétszámjegyű utakról kaphatunk friss közlekedési információkat a nap 24 órájában. További előny, hogy külföldön járva a GPS-en beállított nyelven kapjuk az infót, nem kell a fordítással bajlódni.

Lesz drótmentes kivitel is

Elsőként a világ piacvezető GPS-gyártója a Garmin, illetve annak hazai forgalmazója csapott le a lehetőségre, így a néhány nap múlva startoló éles indulást követően a Garmin tulajdonosok már élvezhetik is a rendszer által kínált előnyöket. Mindössze TMC képes – az egyszerűség kedvéért az újabb Garminokban T-betűvel jelölik ezt az extra tulajdonságot – GPS, no meg erre alkalmas térkép is kell a működéshez. Szerencsére már akad ilyen, a NaviGuide legújabb 5.0-ás verziója már TMC kompatibilis.

A szolgáltatásért akkor fizetünk, amikor a kasszánál kiperkáljuk a készülék árát. Nagyon azért nem kell elkeseredni, hiszen már 64 900 forinttól kapható olyan Garmin autós navigációs berendezés, amely a TMC kezelés mellett teljes Európa térképpel is rendelkezik, ami egyáltalán nem tűnik rossz üzletnek.

Ott a probléma

Ott a probléma!

A kérdés adja magát, mit csináljon, akinek nem Garminja van, mégis vágyik arra, hogy a GPS-e tudjon számolni a váratlan eseményekkel, és ügyesen elkerülje a dugókat, lezárásokat. Legtöbbjüknek csak egy megállapodásra tető alá hozását kell kivárniuk, amíg a készülék gyártójával megállapodik a TMC adatok hazai szolgáltatója. Ha ez megvan, szinte azonnal működhet is a rendszer. Hasonló a helyzet az iGO-val is, bár itt kicsit bonyolítja a dolgot, hogy nem a hardver, hanem a szoftver gyártójával lenne praktikus megkötni a kérdéses bizniszt, ugyanis az iGO szinte a legutolsó kínai strandpapucson is vidáman elketyeg. Ha ez megtörténik, szinte már másnaptól örülhetnek a TMC adásnak az iGO tulajdonosok is.

Élesben

Bár több mint egy éve tesztüzemben működik a TMC, nemrég a Magyar Rádió és a Volvo tesztautóival tehettünk egy kört, ahol szimulált, nem valós közlekedési akadályok állták utunkat, hogy kiderüljön, mennyire hasznos a TMC.

Szerencsére nekünk ennél több is megadatott, jelenleg egy Garmin Nüvi 255T modellt tesztelünk Budapest útjain. Azt kell mondjuk, hogy a jövőben tényleg csak azon múlik majd a TMC haszna, hogy mennyire gyorsan kerülnek be, illetve ha megszűnt a dugó oka, akkor ki az adatok a rendszerből. A sofőrnek továbbra is az lesz a feladata, hogy felülbírálja, vagy elfogadja a GPS által tervezett, illetve javasolt útvonalat. Elkerüli-e a dugót, vagy inkább lélekben felkészülve tűri rossz sorsát, ragaszkodva a kinézett útvonalhoz.

A Volvo már rájött, hogy nem érdemes saját navigációs berendezést fejleszteni, azt okosabb dolog profikra bízni. Így a megfizethetőbb ár és a pontosabb, gyakrabban elvégezhető térképfrissítésekkel mindenki jól jár. Ennek szellemében a Garmin GPS-szel rendelt Volvókban már augusztustól működik a dugókerülés, míg az extra, beépített állvánnyal rendelhető fedélzeti navigációra – egyik legnagyobb előnye, hogy a tápellátása megoldott, nem kell a műszerfalon keresztülvezetett drótot kerülgetni – ősztől lesznek rendelhetőek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik