A „Megy a gőzös” című film reklámkampányát tavaly októberben a sajtóban elhíresztelt álhírrel készítették elő. Az állítólagos „barcikai ősanya” leleteit valós régészeti szenzációként tálalták, hogy később a „médiahack” átvezessen a film reklámkampányába. Az akció hatékonysága érdekében a szervezők olyan módszerekkel éltek, amelyekkel részben felhasználták, részben tudatosan megtévesztették a szerkesztőségeket.
Az MTI még tavaly októberben reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH), és etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől annak megelőzése érdekében, hogy gazdasági vagy más érdekből félrevezessék a közvéleményt, s ehhez az emberek bizalmát élvező sajtóműhelyeket, szerkesztőségeket használják fel.
A Reklámszövetség Reklámetikai bizottságának állásfoglalása szerint a kifogásolt reklámakció nem sértette meg a szövetség etikai kódexét. A testület döntésének indoklása szakmailag lényegében hatástalannak minősítette az álhír elterjesztésén alapuló reklámakciót, mert annak a bizottság szerint nem volt „…a mozifilm fogyasztóinak konkrét fogyasztói döntésével (a mozifilm megtekintésével, a mozijegy megvásárlásával) semmilyen közvetlen kapcsolata”.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Közép-Magyarországi Regionális Felügyelősége viszont helyt adott az MTI panaszának, s kimondta, hogy a Filmsziget Művészeti Kft. megsértette a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt, amely szerint „Tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhető reklámot”.
A hatóság döntése ellen a Filmsziget Művészeti Kft. nem fellebbezett, a kiszabott 50 ezer forintos bírságot befizette, így az elmarasztaló határozat jogerőre emelkedett.