Élet-Stílus

Kicsik vagyunk, de optimisták

Minden év május végén a nemzetközi borvilág szeme Londonra szegeződik, a világ kereskedelmi szempontból legfontosabb boros eseményére, a London International Wine Fairre, azaz a londoni nemzetközi borkiállításra. Ahogy már többször, Magyaroszág idén is képviseltette magát, véget ért azonban egy korszak. A magyar résztvevők egyöntetű véleménye szerint változtatni kell a megjelenésen: a világ egyik legnagyobb szakmai kiállításán ugyanis könnyű szembesülni azzal, hogy milyen kicsik is vagyunk.

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a magyar bor világhírű. Hogy Tokajról, vagy a Bikavérről mindenki hallott már. Ez sajnos nincs így, még borkedvelő körökben sem. Azt is hajlamosak vagyunk hinni, hogy a magyar bor olyan jó, hogy csak meg kell mutatni a külföldieknek, és ez már elegendő lesz a nyert ügyhöz. Ez a – talán történelmi gyökerekből, a Tokaji egykoron szerzett híréből, talán a nemzetközi tapasztalat hiányából táplálkozó – álláspont egy pillanat alatt szertefoszlik egy olyan nemzetközi porondon, mint a London International Wine Fair (LIWF). A felismerés fájdalmasan hasíthat az eleddig így gondolkodóba: sehol sem vagyunk.

Nézze meg képgalériánkat a vásárról!

Nézze meg képgalériánkat a vásárról!

Ahogy a londoni kiállításon résztvevő magyarok elmondták, rengeteg munkát kell még fektetni abba, hogy a fent említett vélekedésnek némi igazságtartalma is legyen. Ez azt jelenti, hogy londoni, és ahhoz hasonló vásárokon folyamatos és hatásos jelenlétet kell biztosítani, a magyar borok ügyét mai marketingeszközökkel kell támogatni.

A 2008-as londoni vásár standját az Agrág Marketing Centrum (AMC) valósította meg, maga a stand egyébként már többször megjelent külföldön, többek között tavaly a veronai Vinitaly kiállításon, és Londonban is. A 120 négyzetméteres standon idén május 20-22 között 12 borászat kapott helyet, a kiállítási költségeket az AMC állta az erre a célra elkülönített 25 millió forintos büdzséből. Valószínű, hogy ez volt az AMC utolsó ilyen jellegű megjelenése, hiszen az agrártárca a bor marketingjének ügyét a Magyar Bormarketing Kht.-hoz irányítja át, amióta minden megvásárolt literből befolyik 8 forint, melynek 60 százaléka megy erre a célra.

Nézze meg képgalériánkat a vásárról!

Nézze meg képgalériánkat a vásárról!

Két dologgal minden résztvevő egyetértett: hogy Londonban ott kell lenni, és hogy változtatni kell az eddigi megjelenésen. Ezt a konklúziót nem nehéz leszűrni: a kiállításon az összes régiónkbéli bortermelő nagy erőkkel képviselteti magát, sőt, olyan országok, mint pl. Törökország vagy Grúzia kiemelt figyelmet is kapnak, nem utolsósorban megjelenésük, pozicionálásuk miatt.

borravaló – a figyelőnet borblogja

Járja be a Borravalóval a London Wine Fairt! Élménybeszámolók, kóstolások, vélemények, kritika.

A változás szele a már kissé avittas magyar standot is megérintette: idén egyedülálló együttműködés született az AMC és a Magyar Zenei Exportiroda között, a standon megjelent a muzsika és az exportiroda minden stílust képviselő zenei kiadványai. A hatás nem maradt el: rengeteg embert vonzott be a zene, akik csak később figyeltek fel arra, melyik standnál is állnak. Videónkban megszólalnak a kiállításon résztvevő magyarok, és elmondják, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak a vásár három napja alatt.

Nézze meg videónkat a londoni borkiállításról!

A londoni vásárt ilyenkor borkereskedők özönlik el a világ minden tájáról. A magyar bor ügyén, és persze azon túl az egész ország arculatán nagyot lendít egy hatásos, jól átgondolt megjelenés, ahonnan pozitív tapasztalatokat szerezhet az odalátogató. Ehhez persze az is kell, hogy a magyar borok minősége minden tekintetben konzisztens és versenyképes legyen, de ez már a termelők feladata.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik