Élet-Stílus

Kimiék a fürdőkádban bicikliznek

David Coulthard szerint Monacóban olyan vezetni, mint kádban biciklizni - reméljük, azért mindenki jól szórakozik majd. Az biztos, hogy az idény egyik legnyitottabb futama következik, ha pedig szerencsénk lesz, a verseny is izgalmasan alakul.

Hogy a skót veterán címben idézett szellemességét még eggyel megtoldjuk, elmondjuk a háromszoros világbajnok, Nelson Piquet bon mot-ját is: a brazil szerint olyan Monte-Carlo utcáin versenyezni, mint a nappaliban röpködni egy helikopterrel. Ha Piquet és DC szavait a nekik járó humorral kezeljük is, a lényeget akkor is jól megvilágítják: az idény egyik legnehezebb pályája következik, tegyük hozzá, az idény egyértelműen legcsillogóbb és legpatinásabb helyszínén.

Monacóban már 1929 óta rendeznek nagydíjakat, és a helyszín a modern F1 történetét is szinte teljesen végigkísérte. Az alapvető kihívás azonban az évek múlásával sem változott: a szűk, falakkal és korlátokkal szegélyezett, csatornalefolyókkal tűzdelt, rossz tapadású utcai pályán – hossza jelenleg 3340 méter – kell kihozni a legtöbbet a Forma-1-es autókból, 78 körön keresztül, hiba nélkül.

A tavalyi futam összefoglalója

A hétvégi versenyen a statisztikák szerint erre a mclarenes pilótáknak lesz a legnagyobb esélye – a wokingiak autói az ezredforduló óta négyszer, az utóbbi tíz évben pedig hatszor tudtak nyerni a monte-carlói utcán, míg a jelenlegi éllovasnak, a Ferrarinak ez csak kétszer sikerült, legutóbb hét éve, 2001-ben. Nem túlzás kimondani, hogy Monaco a McLaren pályája, és figyelembe véve Lewis Hamilton tavalyi teljesítményét, az angol versenyzőt nyugodtan megtehetjük a futam favoritjának.

Persze azért a Ferrarinak is lesz egy-két szava ehhez. A csapat tavaly pocsékul szerepelt itt, Kimi Räikkönen csak a 8. helyen ért célba, míg a 3. helyen befutó Felipe Massa csak hajszál híján menekült meg attól a szégyentől, hogy lekörözzék. Azóta persze változtattak: a 2007-es autó nagy tengelytávja miatt nehézkesen fordult Monaco szűk kanyarjaiban, de idénre ezen a téren áttervezték az autót, így ez már nem lehet gond.

Räikkönen nehéz versenyre számít, de az is biztos, hogy a tavalyi bakit nem akarja majd megismételni. Felipe Massa kimondottan nem szereti a pályát, így tőle talán nem érdemes várni a megváltást, de sosem lehet tudni.

Komoly kérdés, hogy vajon a BMW nem itt fogja-e megszerezni történetének első futamgyőzelmét – Robert Kubica szerint az autónak az ilyen pálya fekszik a legjobban.

Alonso tavalyi pole-köre

A kiszámíthatatlan, és sok kieséssel járó versenyen persze mindenki igyekszik a “zavarosban halászni”, Fernando Alonso is meglepetést szeretne okozni – az elmúlt két évben ő nyert itt -, de a williamses Nico Rosberg is dobogós helyezésről álmodik hazai versenyén.

Räikkönenen és Alonsón kívül még két-három másik versenyzőre is érdemes lesz odafigyelni vasárnap: David Coulthard kétszer lett már itt első, és még a Red Bull-lal is dobogóra tudott állni két éve, Jarno Trulli is szereti a pályát, ő 2004-ben diadalmaskodott Monacóban, és végül a 200. nagydíjára készülő Giancarlo Fisichella is nagyon érzi a helyszínt, ő tavaly a pocsék Renault-val is a negyedik helyen ért célba. Kíváncsian figyelhetjük azt is, hogy a Toro Rossó-s Sebastien Bourdais a ChampCarban szerzett utcai versenyezői tapasztalatát hogyan kamatoztatja Monacóban.

Az egész hétvégére esős időt jósolnak, így külön izgalmat jelent, hogy a pályán, ahol száraz időben is minden kis hiba kieséssel járhat, hogyan teljesítenek majd a versenyzők az idénre betiltott kipörgésgátló nélkül nedves körülmények között. Az esőben még a kiscsapatok versenyzőinek lehet esélyük – tavaly Adrian Sutil a Spykerrel nyerte meg a vizes szabadedzést.

Mivel Monacóban az előzés szinte lehetetlen, így az időmérőn is mindenki belead majd apait-anyait, drágán adják majd a jobb rajtkockákat. A futamon a balesetek miatt a biztonsági autó is szinte biztosan többször is színre lép majd, így igazi lutri lesz, hogy végül kit láthatunk a dobogón.

Monacói Nagydíj

A pálya hossza: 3340 m
Körök száma: 78
Pályarekord: 1:14.439, M. Schumacher (2004)
A tavalyi eredmény:
1. Alonso, 2. Hamilton, 3. Massa
Időmérő: 2008.05.24., szombat, 14:00
Futam: 2008.05.25., vasárnap, 14:00

Az első szabadedzés eredménye:
1. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:15.948 26
2. Lewis Hamilton (McLaren) 1:16.216 27
3. Heikki Kovalainen (McLaren) 1:16.248 28
4. Felipe Massa (Ferrari) 1:16.292 26
5. Nico Rosberg (Williams) 1:16.653 27
6. Robert Kubica (BMW Sauber) 1:16.834 23
7. Fernando Alonso (Renault) 1:17.498 25
8. Rubens Barrichello (Honda) 1:17.511 26
9. Mark Webber (Red Bull) 1:17.798 23
10. Giancarlo Fisichella (Force India) 1:17.835 26
11. Timo Glock (Toyota) 1:17.942 26
12. Jenson Button (Honda) 1:18.153 26
13. Sebastien Bourdais (Toro Rosso) 1:18.245 30
14. Nick Heidfeld (BMW Sauber) 1:18.263 13
15. Kazuki Nakajima (Williams) 1:18.274 28
16. Jarno Trulli (Toyota) 1:18.360 16
17. Adrian Sutil (Force India) 1:18.360 25
18. Nelson Angelo Piquet (Renault) 1:18.955 32
19. Sebastian Vettel (Toro Rosso) 1:19.176 35
20. David Coulthard (Red Bull) mért kör nélkül

Második szabadedzés eredménye:
1. Lewis Hamilton (McLaren) 1:15.140 40
2. Nico Rosberg (Williams) 1:15.533 39
3. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:15.572 42
4. Felipe Massa (Ferrari) 1:15.869 37
5. Heikki Kovalainen (McLaren) 1:15.881 39
6. Robert Kubica (BMW Sauber) 1:16.296 34
7. Fernando Alonso (Renault) 1:16.310 27
8. Jenson Button (Honda) 1:16.351 45
9. Kazuki Nakajima (Williams) 1:16.372 45
10. Rubens Barrichello (Honda) 1:16.418 32
11. Nick Heidfeld (BMW Sauber) 1:16.426 44
12. Timo Glock (Toyota) 1:16.688 46
13. Mark Webber (Red Bull) 1:17.094 39
14. David Coulthard (Red Bull) 1:17.131 39
15. Nelson Angelo Piquet (Renault) 1:17.246 35
16. Giancarlo Fisichella (Force India) 1:17.251 33
17. Jarno Trulli (Toyota) 1:17.379 28
18. Sebastien Bourdais (Toro Rosso) 1:17.581 38
19. Adrian Sutil (Force India) 1:18.176 31
20. Sebastian Vettel (Toro Rosso) 1:18.225 38

Ajánlott videó

Olvasói sztorik