Élet-Stílus

Szalay: egy forintba nem kerül a Dakar-pótló

Egyedülálló lehetőségnek tartja Szalay Balázs az elmaradt Dakar-rali pótlására Magyarországra hozott viadalt, amelynek a költségeit a szervezők állják. A lapunknak adott interjúban Szalay elmondta, hogy az áprilisban Budapestről induló verseny útvonalát a nemzeti parkokkal egyeztetve állították össze.

Mit érzett először, amikor meghallotta, hogy az idei Dakar elmarad?

A verseny elmaradása miatt érzett sajnálat pillanatok alatt elmúlt, mert elég hamar átláttam, hogy ez mekkora lehetőség Magyarországnak, illetve a régiónak. A Dakar-rendező Amaury Sport Organisation (ASO) bajba került, hiszen a rengeteg csapat, a sajtó komoly anyagi kárt szenvedett. Nekik jól jött a magyar ajánlat, hogy egy úgymond kárpótló versenyt rendezhetünk.

A mi szponzoraink számára ez egy olyan lehetőség volt, ami kárpótolja őket a januári eseményekért. A Eurosport ugyanúgy jelen lesz a Dakar-pótló versenyen, akárcsak az RTL Klub. A viadalból egy olyan nagy médiaeseményt lehet csinálni, amely méltó egy Dakarhoz.

Komoly anyagi kár érte a Szalay-csapatot az eredeti verseny elmaradása miatt?

Nagy veszteség ért minket, de nemcsak anyagilag, hanem erkölcsileg is. Kérdéses hogy az idei szponzorok a következő évben mennyit áldoznak ránk. Ha valaki idáig fizetett egy egységet, akkor lehet, jövőre azt fogja mondani, hogy ez rizikós dolog, ezért csak fél egységet ad. Ezeket a következményeket még nem látjuk, de a verseny elmaradása nekünk több tízmilliós kárt jelentett.

Optimistán indultak el Budapestről (MTI)

Optimistán indultak el Budapestről (MTI)

Nem vállalták a vitát

Civilek többször felemelték a szavukat a Dakar ellen. Legutóbb tavaly márciusban fordult 21 szervezet nyílt levélben a kormányfőhöz, amelyben Budapest–Dakar-rali, mint „erőszakos, a gladiátorok korát felidéző perverz szórakozás” ellen tiltakoztak. Több érintett zöldszervezetet is megkerestünk, hogy mondják el érveiket szemtől szembe a közép-európai Dakar-pótló körverseny szervezőinek. A FigyelőNet által felajánlott lehetőséget visszautasították, a vitának nem látták értelmét.

Milyen nagyságrendű a csapat éves büdzséje?

Százmillió forint felett van.

Már jó pár éve jelennek meg a sajtóban olyan hírek, hogy valamikor az elkövetkező években tőlünk rajtolhat a Dakar. Nem pótlóviadalokra gondolok, hanem magára az eredeti versenyre.

Igen, a magyar kormány kötött is egy előszerződést, egy majdnem kétéves tárgyalássorozat zárásaként. A kormány felvállalta, hogy egy ilyen versenyt Magyarországra hozzunk, és ez a 2010-re vonatkozó szerződés mind a mai napig érvényes. A magyar kormány felé semmiféle anyagi vonzatú garanciát nem támasztó megállapodást március 15-én véglegesíteni kellene. Erre azonban feltehetően várni kell 2009 januárjáig, amikor majd az argentínai Dakar után elválik, hogy milyen a politikai, illetve a biztonsági helyzet Afrikában.

Ön mint az ASO kelet-európai képviselője részt vett a tárgyalásokon?

Igen, mindkét félnek az összes beadott anyagát olvastam, úgyhogy minden eddig lépéssel teljesen tisztában vagyok.

Mivel sikerült meggyőzni az ASO vezetőit. Mi szól Magyarország és Budapest mellett?

Az ASO mindenképpen egy olyan partnert keresett, ahol kormánygaranciát kaphat. Egy ilyen nagyszabású esemény nem rendezhető meg a rendőrség, a határőrség, az önkormányzatok és rengeteg más szervezet támogatása nélkül. Az ASO olyan helyszínt keresett, ahol ez mind adott. Argentínára is ezért esett a választás a 2009-es viadal esetében.

Dél-Amerikában nagyon fontosnak tartják a Dakart, Argentínában maga a miniszterelnök jelentette be a hírt. Az országra nézve jelentős gazdasági hatásai lesznek a Dakarnak, akárcsak Magyarország esetében az áprilisi versenynek. Komoly bevételre számíthat mind a két ország, és azt egyelőre megbecsülni sem tudjuk, hogy mekkora reklámértéke van és lesz a versenynek.

Magyarország és Argentína mellett más országok is jelentkeztek a rali megrendezésére?

Nagyon sokan. Két olasz, három spanyol város jelentkezett a 2010-es viadalra, természetesen a portugálok is versenybe szálltak, sőt a régióból is akadt pályázó.

Melyik régióbeli város?

Zágráb.

Ön hogy látja Budapest esélyeit?

Amennyiben a magyar állam úgy gondolja, hogy ez az országnak jó, akkor a rendezők biztos a budapesti rajt mellett döntenek. Ha a magyar állam visszalép, mert rizikósnak, vagy rossz reklámnak tartja, abban az esetben az ASO-nak van lehetősége más várost választani.

Jövőre Dél-Amerikába költözik a rali. Ha a helyzet nem stabilizálódik Afrikában 2010-re, akkor mire számíthatunk?

Abban az esetben megkapják a 2010-es ralit is.

Beszéljünk egy kicsit az áprilisi, Magyarországról rajtoló versenyről. Hogyan állították össze az útvonalat?

Elsődleges szempont volt, hogy környezetvédelmileg teljesen rendben legyen a verseny. Kizárólag katonai lőtéren rendezzük a futamot, amely nem érint nemzeti parkokat, vagy védett területeket. Nagyon fontos megjegyezni, hogy nem fogunk új utakat túrni. A karaván kijárt útvonalakon, erdészeti és katonai célokra használt földutakon halad majd.

Az útvonal kijelölése nagy vonalakban elég gyorsan, körülbelül egy hét alatt lezajlott. A finomhangolás a mai napig tart, egyeztetve a nemzeti parkok igazgatóságaival.

Az áprilisi versenyt ki finanszírozza?

Az áprilisi rendezésű Central Europe Rallynak tulajdonképpen semmi köze nincsen a Dakarhoz, ez mindössze egy névjegy, amit a Dakar rendezői adnak. Garancia arra, hogy a verseny rendezése megfelel majd a követelményeknek. Figyelni fogunk a környezetvédelemre, megfelelő lesz a médiaháttér, az ellátás. Védjegyként adja ezt a nevet az ASO, és természetesen ők finanszírozzák az idei versenyt. Az elmaradt Dakar miatt ezzel is kívánják kárpótolni a januárban pórul járt versenyzőket. A viadalon induló egységeknek csak a 300 dolláros adminisztrációs költséget kell befizetniük, minden mást az ASO átvállalt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik