Félig számítanánk a való világhoz tartozónak a révbe érés új, romantikus meséjét (Szerelem és egyéb katasztrófák), az új-zélandi bizarr horrorkomédiát (A bárányok harapnak) meg egyáltalán nem. Bár ha jobban belegondolunk… Manapság nem az atomokat robbantgatják annyit, hanem a géneket macerálják.
Amerikai gengszter
Az alvilági senki felemelkedése és bukása. Pitiáner sofőrként kezdte, a csúcson napi egymillió dollárt kasszírozó keresztapaként tündökölt. A sztárgengszter nyomában egy megvesztegethetetlen kopó loholt. Mindkettő vezérfonala az erkölcs volt. Ám amíg az egyik a magánéletében, a másik a munkájában törekedett a tisztességre. A „sok műfajú” rendező, Ridley Scott – sci-fi–horror (A nyolcadik utas: a Halál), cyberpunk-melodráma (Szárnyas fejvadász), emancipációs road-movie (Thelma és Lousie), szandáleposz (Gladiátor), romantikus komédia (Bor, mámor, Provence) – ezúttal a keresztapás-maffiafilmes territóriumon mozgott. Elképzelhető, hogy Sergio Leone 1984-es gengszterklasszikusa (Volt egyszer egy Amerika…) hatott rá, ám a történelmi filmeposzai – 1492 – A Paradicsom meghódítása és, ugye, az Oscar-díjas Gladiátor – után alkalmasint talán motiválhatta, hogy egy mai, „modern” amerikai mítoszt alkosson, az „erkölcsös” bűnözőét.
Az erkölcsös bűnöző
Az Amerikai gengszter főszereplői, Frank Lucas és Richie Roberts nyomozó valós alakok – az alvilági úr ma tolószékhez láncolva vegetál, a detektívből ügyvéd lett –, és alkalmasak arra, hogy izgalmas, tanulságos, de legfőképpen: átlagon felüli karmájuk hősökké tegye őket. Mindemellett a film persze nem életrajzi. Az igaz, hogy Lucas sztorijára a New York Times magazin 2000-ben megjelent cikksorozata kapcsán figyelt fel Brian Grazer Oscar-díjas producer (Egy csodálatos elme), és kérte fel Steven Zaillant a forgatókönyv megírására, aki korábban olyan filmeken ügyködött, mint A tolmács, New York bandái, dolgozott már Scott-tal (A Sólyom végveszélyben), és szintén szerzett már filmakadémiai aranyszobrot (Schindler listája).
A három Oscar-díjas színésszel – Denzel Washington, Russell Crowe, Cuba Gooding jr – forgatott bűnügyi eposz Lucas (Washington) és Roberts (Crowe) párharcára összpontosít. A mezei gengsztersofőrből lett, a „tradicionális” maffiák fölött álló, ám szigorú magánéleti elvek szerint élő főbűnöző és korrupciótól érinthetetlen, becsületes, de a családi nyugalmat munkájáért bármikor feláldozni kész rendőrtiszt küzdelmére, a közöttük lévő ellentétekre és párhuzamokra épít. Mögöttük a vietnámi kudarctól kiábrándult, erkölcsileg ezer sebből vérző ország, hajlamosan arra, hogy higgyen a hazugságainak: a hatalom tisztességének (hogy az nem pénzéhes), az amerikai álom őszinte lehetőségének (a semmiből tisztességes módon történő felemelkedésnek) és a csillogásnak. Ez nem az ötvenes évek naivitása, csupán annak látszata. Eljött a „szerencselovagok” ideje. Scott ráérősen fogalmaz, rajzolja a jellemeket, szövögeti a cselekmény szálait, ezért némi türelem szükséges a film élvezetéhez. Kidolgozottságához azonban nem fér kétség.
Amerikai gengszter
(American Gangster), színes, feliratos amerikai dráma, 157 perc, 2007, rendező: Ridley Scott, szereplők: Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, RZA, John Ortiz, Lymari Nadal, Cuba Gooding jr., Carla Gugino, Armand Assante, Yul Vazquez, forgalmazó: UIP-Duna Film,
honlap: www.americanganster.net
Szerelem és egyéb katasztrófák
A Luc Besson nevével fémjelzett francia Europa Corp. megint amerikai vizekre tévedt, hogy egy könnyes-mosolygós darabot az asztalra tegyen, ami szerint a harminc felé egyre jobban rettegő női célközönség átérezze, azért mégiscsak lehetséges a pártalálás és a révbe érés, bármit is állít a Szex és New York-sorozat. Merthogy a film első néhány perce után nyilvánvaló, hogy a szép-okos Emily (Brittany Murphy) és a szép-okos Peter (Matthew Rhys) összejönnek, kérdés, hogy mikor (kábé a nyolcvanadik perc tájékán).
Murphy kisasszony üdítő jelenléte
Alek Keshishian rendező minden eszközt bevet, hogy a brit Vogue riporternőjét és az új fotóskollégát egybeboronálja, a forgatókönyvben például az szerepel, hogy Emily mindig csak a mások boldogságának a kovácsa (egyszerűbben: kerítőnő), magára nem jut ideje (nem akarja, hogy jusson), Petert is alkalmasint a meleg bérlőtársával (Santiago Cabrera) párosítaná. Ez a vicces vonulat, mivelhogy számtalan félreértésre ad okot, hogy a lány a fiút homokosnak véli, aki nem az, hanem – és, íme, a második vonulat, a romantikus – szerelmes a lányba. Van ilyen.
A Szerelem és egyéb katasztrófák mégsem szimplán összeollózott fércmű, ezt a rendező-forgatókönyvíró olykor megcsillanó humorának és Murphy kisasszony üdítő jelenlétének tudhatjuk be.
Szerelem és egyéb katasztrófák
(Love and Other Disasters), színes, feliratos francia–angol–amerikai romantikus vígjáték, 90 perc, 2006, rendező: Alek Keshishian, szereplők: Brittany Murphy, Matthew Rhys, Santiago Carbera, Stephanie Beacham, Samantha Bloom, Elliot Cowan, Catherine Tate, Dawn French, Gwyneth Paltrow, Orlando Bloom, forgalmazó: Forum Hungary Filmforgalmazó Kft.,
honlap: www.europacorp.com/dossiers/love
Szappanopera
Egy nőnek öltöző férfi és egy zavaros szingli nő szerelmének története akkor is tartogat megfontolandó tanulságokat, ha azokat nem szavakkal fejezik ki. A címével ellentétben a 2006-os Berlinálé legjobb első filmje és Ezüst Medve-díjasa, Pernille Fischer Christensen rendezőnő (és forgatókönyvíró-nő) Szappanoperája korántsem a dél-amerikai olcsó tévéfolyamok olcsó érzelmekkel operáló filmje. Illetve bizonyos vonatkozásban mégiscsak az, hiszen az egészen elemi és őszinte emberi érzések egyszerűek, mint a filléres lektűrök és tévésorozatok grimaszai. És ez a film erről szól.
Az emberi érzelmek nemzetközisége
Mert végezetül mi más marad? Mindenki szeretni és szeretve akar lenni. Még az olyan (relatíve) marginális figurák is, mint a transzszexuális – jelen esetben nőnek öltöző férfi – Veronica (David Dencik), illetve a már-már betegesen függetlenségre vágyó Charlotte (Trine Dyrholm), aki a jól kalkulálható kapcsolat (értsd: kiszámítható boldogság) elől az alkalmi légyottokba menekül. Kettejük, elsősorban az érzelmeket tekintve viszontagságos története a film, a véletlen találkozástól – Charlotte Veronica szomszédságába költözik – az egymásra találásig. A minimális történet mellett (vagy helyett) Christensen a szívmozgásokra helyezi a hangsúlyt, ami tartalmát és megjelenését tekintve a művész-mozik közönségének a Pedro Almodóvar-mozik buja frivolságát és harsányságát, illetve a Dogma-filmek keresetlenségét és eszköztelenségét idézheti meg.
Az említett nézők örömére szolgálhat, hogy a New Danish Screen (kb.: új dán filmvászon) szervezete azokat a mozgóképeket támogatja, amelyek eltérnek a hagyományostól, nehezen besorolhatóak. Vagy befogadhatóak. (Hazánkban hasonlóképpen el kellene egy hasonló filmfinanszírozó, tesszük hozzá.) A Szappanopera nem könnyű film, ám élvezhetővé teszi az emberi érzelmek nemzetközisége. S mint tudjuk, ami fontos, az a szem számára láthatatlan.
Szappanopera
(En soap), színes, feliratos dán–svéd filmdráma, 104 perc, 2004, rendező: Pernille Fischer Christensen, szereplők: David Dencik, Trine Dyrholm, Frank Thiel, Elsebeth Steentoft, Christian Tafdrup, Pauli Ryberg, Jacob Lohmann, Claes Bang, Christian Mosbæk, forgalmazó: Cirkofilm – Másképp Alapítvány,
honlap: www.dfi.dk/english/Danish+films/FeatureFilmsByYear/filmFact.htm?FilmID=16780
A bárányok harapnak
A távoli szigeten (Új-Zéland) tudnak valamit a röhögséges rettegésről, egy bizonyos Peter Jackson nevű rendező – nem tévedés, „A Gyűrűk Urás” – a Hullajó nevű vér-burleszkjével hívta fel magára a figyelmet anno, most pedig itt Jonathan King rendező-forgatókönyvíró bárányos rémmeséje. King azonban nem Jackson.
Génmanipulált birkák ölik a lakosságot
A bárányok harapnak egyetlen – röviden elmesélhető – srófra épít, miszerint elszabadult génmanipulált birkák ölik a lakosságot (meg a fauna nem fertőzött felét). Tehát a belsőségektől gőzölgő poén az, hogy a megvadult lények a legártatlanabb teremtmények a földkerekségen – úgy általában.
Kedvelői vagyunk a – gyakran: fillérekből forgatott – trash-moziknak, ám le kell szögeznünk, a látszólagos nagy szabadság ellenére létezik egy alapszabály: nem lehet unalmasnak lenni. King viszont kifárad, elfogy az ötletekből, dadog és kapkod – és ellaposodik. A filmje persze azért megér egy misét, a műfaj rajongóinak pedig kötelező. Dolly él – és éhes.
A bárányok harapnak
(Black Sheep), színes, feliratos új-zélandi horror–vígjáték, 87 perc, 2007, rendező: Jonathan King, szereplők: Matthew Chamberlain, Nathan Meister, Peter Feeney, Tammy Davis, Glenis Levestam, Tandi Wright, Oliver Driver, forgalmazó: Budapest Film,
honlap: www.blacksheep-themovie.com
Mindennapi kenyerünk
Őszintén nem tudjuk, mi volt az osztrák filmmindenes (író, rendező, producer, operatőr, vágó) Nikolaus Geyrhalter szándéka ezzel a dokumentumfilmmel, amely a nagyipari növénytermelést és állattenyésztést mutatja be. Futószalagos – globalista? – párhuzamokkal, zene nélkül, kizárólag a helyszíni zörejekre alapozva és a képi ritmusokra építkezve, az analógiákkal formálva a „történetet”.
Nagyipari növénytermelés és állattenyésztés
Mert amennyiben az volt, hogy elborzasszon a nagyipari csirke- (sertés-, marha-) mészárlástól, jelentjük, már túlestünk rajta valamelyik kereskedelmi tévé kínosan érzelgős riportjával. Másrészt meg a filmben megmutatott állati kimúlások sokkal, de sokkal „humánusabbak”, mint azok a borzalmak, amik az emberekkel történnek (lásd: a híradókat nap, mint nap). Ha meg ama szándék vezérelte, hogy a metropoliszból a vidékre terelje a mozi-nézők figyelmét, lágyan ringó gabonatáblákon pihentetve az objektívek tekintetét, jelentjük, ettől nem csábulunk odakintre. Jó nekünk a befalazott nagyvárosok gyorséttermeinek menükínálata.
Mindennapi kenyerünk
(Unser täglich Brot), színes, feliratos német–osztrák dokumentumfilm, 92 perc, 2005, rendező: Nikolaus Geyrhalter, szereplők: Claus Hansen Petz, Arkadiusz Rydellek, Barbara Hinz, Renata Wypchlo, Alina Wiktorska, forgalmazó: Cirkofilm – Másképp Alapítvány,
honlap: www.unsertaeglichbrot.at/jart/projects/utb/website.jart
A nagy kiárusítás
Aki szereti az olyan dokumentumfilmeket, ahol nem pusztán a tények szikár bemutatására törekszenek, vagy éppen ellenkezőleg – de ugyanazt a hatást elérve –, a lemeztelenített valóságdarabokkal egyértelműen állást foglalnak (lásd: Kellemetlen igazság, Sicko, Darwin rémálma), annak tetszeni fog a német Florian Opitz író-rendező valóság-mozija. Ázsiai, afrikai, európai embert – a manilai Mindát, a sowetói Bonganit, a brightoni Simont – egyaránt érinti (sújtja) a magánosítás vitatható intézménye (lásd: a hazai privatizációs politikai vitákat).
A világ rossz. De így is több oldala van.
Nyilván a gonosz a Világbank és a Nemzetközi Monetáris Alap, ami egyfelől igaz. Másfelől viszont meg nem, és nem hallgatjuk meg rendesen a másik felet, tanulságként viszont elénk áll (ül) a Nobel-díjas Joseph Stiglitz közgazdász, maga a Világbank ex-elnöke, aki egykoron ezeket a „zsarnokokat” védte, pláne, hogy ő is az volt, most viszont a szegény embert pártolja (ajánlott irodalom: A globalizáció és visszásságai). Igen. A világ rossz. De így is több oldala van.
A nagy kiárusítás
(Der Große Ausverkauf), színes, feliratos német dokumentumfilm, 94 perc, 2007, rendező: Florian Opitz, szereplők: Joseph Stiglitz, Bongani Lubisi, Simon Weller, Minda Lorando, Rosa de Turpo, forgalmazó: Best Hollywood,
honlap: www.dergrosseausverkauf.de