Élet-Stílus

A Naprendszerünkhöz hasonlót találtak

A Napunkhoz igen hasonló csillaggal rendelkező galaxisban immár az ötödik bolygót fedezték fel a csillagászok. A kutatók szerint akár lakható holdja is lehet a most megtalált planétának.

Az 55 Cancri névre keresztelt csillag körül több zónában keringnek a most felfedezett bolygók. Ezek közül az ötödiket az úgynevezett lakható zónába sorolták a bolygókutatók. Ez nem azt jelenti feltétlenül, hogy alkalmas földihez hasonló életre, de a lehetőségei meglehetnek hiszen olyan távolságra kering a saját Napjától, ahol a víz nem forrna fel, illetve meg sem fagyna.

A Rák csillagképben. 41 fényévnyire található rendszerben talált „naprendszer” elméletileg lehetőséget adhatna a víz alapú létformák megjelenéséhez. Az Astrophysical Journalban publikált írás szerint nagy valószínűsé szerint az említett ötödik bolygó 46 Föld tömeggel rendelkező égitesten, hidrogén, hélium és víz jelenléte is feltételezhető.

Több hivatásos bolygóvadász szerint a most felfedezett bolygó nem ritkaság a világegyetemben, s hozzá kell szoknunk, hogy a legújabb technológiai módszerek bevezetésével számos földszerű égitestet találunk hamarosan. Ezek között azonban számos különböző okokból, például gravitáció, légköri gázok, vagy sugárzási viszonyok miatt továbbra sem lesz majd anyabolygónk testvére.

A Naprendszerünkhöz hasonlót találtak 1

Ilyennek képzelik az új Földet

A most talált rendszer azonban igen érdekes, hiszen Naprendszerünkhöz hasonló felépítése miatt olyan folyamatokat is tanulmányozhatnak rajta keresztül a tudósok, amelyek segítségével jobban megérhetjük a saját galaktikus rendszereinket is.

A tanulmány szerint elképzelhető, hogy az 55 Cancri öt bolygóján kívül találnak még további kísérőket a csillagászok, hiszen a most felfedezettek óriási mérete miatt könnyen azonosították, viszont ha kisebbek is keringenek körülötte, azt sokkal nehezebb lesz észlelni 41 fényévnyi távolságból.

A felfedezők felhívják a figyelmet arra, hogy az újonnan felfedezett bolygó a mi Szaturnuszunkhoz hasonló gázgömb-óriás lehet, így nem valószínű, hogy valaha is kialakulhatott rajta az élet. Viszont ha van legalább egy holdja, amely szilárd felszínnel rendelkezik, akkor viszont korántsem kizárt, hogy azon az égitesten legalábbis adottak a feltételek az élet megjelenéséhez. A csillagászoknak azonban még nem állnak rendelkezésére olyan érzékeny műszerek, hogy a Naprendszeren túli bolygók esetleges holdjait is kimutassák.

Az exobolygók – Földszerű – planéták kutatói rendszerezik a már megtalált lakhatónak látszó égitesteket és az észlelési technológiák különböző módszereit alkalmazva újabb részletekkel gazdagítják már megszerzett ismereteinket. A csillagászok reménykednek a nagy áttörésben, egy lakható égitest felfedezésében, s ha találnának is ilyet a fényévek még komoly akadályt jelentenének egy ilyen bolygó elérésében, pontosabb megismerésében.