Élet-Stílus

Olcsóbb már nem lehet az új autó

Benne vannak a slamasztikában a kereskedések, az új autók ára ugyanis a mélyben van. Más kérdés, hogy pont azért kerülnek ennyibe, mert nincs pénz a vásárlásra.

Korábban arról szóltak a hírek, nem is lesz olyan rossz az idei év az autóeladás szempontjából, mint ahogy azt az év elején várták. A nyári uborkaszezon helyett idén szokatlanul erős eladások jellemezték júliustól a forró hónapokat, és ez a lendület alig tört meg szeptemberre.

Évekkel ezelőtt még voltak trendek, amikhez igazodhattak az eladók és az autóvásárlók egyaránt. A lassú év eleje után március környékén kezdtek fellendülni az eladások, hogy az erősen szieszta jellegű nyár valahogy átvészelhető legyen. Aztán beköszöntött az ősz, és decemberig nagyjából megint minden rendben volt. Ez ma már nincs így. Nem kell messzire menni, elég az idei nyár számait megvizsgálni.

Mennyi az annyi?

A kereskedők szerint a vevők nagy része nulla indulóval 20 ezer forintos havi részlettel kíván autót venni, pedig ilyen nem létezik. Sokuknak annyi pénze sincs, hogy a forgalombahelyezés költségét kifizessék. Ez nagyjából 100 ezer forintos kiadás.

Az eladók szerint a lehető legkisebb befektetéssel akar mindenki autóhoz jutni, és sajnos csak egy részüket ijeszti el a havi törlesztőrészlet nagysága. Abból pedig nem lehet faragni, ha valaki nem hajlandó vagy egyszerűen képtelen nagyobb összeget rászánni az indulásra. Ennek persze nem a kereskedések, hanem az újdonsült tulajdonosok ihatják meg a levét.


Olcsóbb már nem lehet az új autó 1

A Second Life-ban sem megy igazán



Idén a közel 130 ezer eladott autó mellett már ennek a mennyiségnek nagyjából az 1/3-át lefoglalták az autófinanszírozók nemfizetés miatt. Ész nélkül vásárol a magyar, a törlesztések mellett nem kalkulálnak az olyan költségekkel, mint az üzemanyag, a biztosítás, a javítás, és az egyéb váratlan események.

Veszélyes lízingterep

Ezek miatt az autófinanszírozás mára a hitelezés egyik legkockázatosabb fajtája lett. Nem véletlenül szigorítottak idén a pénzintézetek. Méhn Imre, a Skoda márkaigazgatója szerint náluk csak minden második hitelkérelemre adtak pozitív választ ebben az évben a finanszírozók. A szigorodó elbíráláson csak a bankok közötti verseny enyhít valamicskét, valamint az a tény, hogy a bank sem jár feltétlenül jól, ha lefoglalja az autókat.

Érthető okokból a pórul járt tulajdonosok nem örülnek az elbukott pénznek, és bosszújuknak gyakran az autók látják kárát. Ráadásul több hónap is beletelhet, mire a bank a különböző aukciók keretében megszabadul ezen járgányoktól.

Nehéz megmondani, hogy miért pont nyáron lendültek fel a számok, de az biztos, hogy a vártnál valamivel jobb eladások nagy része az állandó akciózásnak köszönhető. A gazdasági megszorítások pont azt a réteget érintették leginkább, amelyik kényszerből a kis- és az alsó középkategória mellett voksol. Ez a két szegmens adja az eladások 80 százalékát.

A kereskedők szerint ennél olcsóbban nem lehet majd a jövőben sem autót venni. Az akciók olyan szinten leszorították az árakat, hogy gyakorlatilag nulla haszonnal adnak egyes modelleket.

Így hiába mutat a piac szép számokat, a kereskedések és a bennük dolgozók az alacsony árrések miatt ebből semmit sem éreznek. A szakma úgy látja, idén több kereskedés is kénytelen lesz végleg lehúzni a redőnyt, mivel a több tízmilliós-százmilliós befektetések nem fognak megtérülni.

—-Nem minden kategória—-

Érdekes módon a kis- és kompakt kategóriától felfelé kevesen panaszkodtak az idei évre. Míg a kicsiknél erős visszaesés volt tapasztalható, addig a prémiummárkáknál ennek ellenkezőjét tapasztalták.

Már az első félévben is több fogyott Audiból, Mercedesből, Alfa Romeóból, de Porschéból és Maseratiból is, mint egy évvel korábban. Erőteljes növekedést mutatott a sportautók és terepjárók szegmense. Az öröm mégsem teljes, aminek oka az idén újból virágzásnak indult szürkeimport, és az egyre erősödő márkafüggetlen kereskedések.

Nem alakult rosszul idén a haszonjárművek eladása sem, sőt a korábbinál nagyobb számban részesedtek az eladásokból. A kereskedők viszont itt is borúlátóak, mert a kormány a jövő évtől szigorításokat tervez. Az árak pedig olyan nyomottak, hogy több szomszédos országból is ide járnak kishaszonjárművekért.

Persze néhány korábban érvényes jó tanácsot most is érdemes megfontolni. Ilyen, hogy az év vége felé már érdemes kivárni az új esztendőt, valamint hogy a bevezetés után nem érdemes közvetlenül vásárolni. Előbbinek eladáskor lesz értelme – jobban mutat majd az eggyel fiatalabb évszám –, utóbbinak pedig majd a szervizben fogunk örülni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik