Élet-Stílus

A flották hősei

Meglehetősen éles a piaci verseny a középkategóriában, de az eladási listák első néhány helyét évek óta szinte kibérelte néhány népszerű és karakteres modell.

A középkategória autóinak népszerűsége néha csökken, néha nő, de ez a szegmens mindig erőteljes marad, hiszen nemcsak a családi autók kerülnek ki innen, hanem a nagyvállalatok munkatársainak szolgálati autói is.


A flották hősei 1

A KISZÁMÍTHATÓ. A Volkswagen sokat dolgozott azon, hogy sikerüljön vetélytársainál feljebb pozícionálnia középkategóriás autóját. A stratégia következetes megvalósításával a gyár sikeresen keresztezte a tömeggyártmányok praktikumát a prémiumtermékek elegáns megjelenésével. Az orrán gazdagon krómozott Passat anyagminősége belül már nem valami elegáns, viszont a legtágasabb autók egyike a kategóriában.

A tartós használat során kiderül, hogy a Passat alaposan kitalált kocsi, tervezői odafigyeltek a hosszú távon fontos részletekre. A szenvtelenül és ésszerűen kialakított belső terű, magas használati értékű utazóautót kényelme az élvonalba emeli: futóműhangolása komfortos, nagyméretű ülései kényelmesek. Zajszintje is kedvező, bár a 170 lóerős változatot kivéve hidegen a dízelmotorok rázkódva és nagyon csúnya dízelhanggal működnek.


A flották hősei 2

A Passat választéka rendkívül széles. Megrendelhető összkerék- és elsőkerék-hajtással, gyengécske 1,6-os és bivalyerős, hathengeres benzinessel, erős és kis fogyasztású dízelekkel, limuzin- és kombikarosszériával, sőt néhány év múlva még négyajtós kupé is lesz belőle.

Nemrég bővült a hazai kínálat a BlueMotion modellel. A BlueMotion TDI alacsonyabb alapjárattal, lefaragott légellenállással, csökkentett gördülési ellenállású gumikkal és hosszabb váltóáttételekkel a legtakarékosabb Passat. 105 lóereje papíron nem látszik soknak, de a bevált motor autópályán sem vall szégyent.



A flották hősei 3

A legfrissebb Ford Mondeo elsőrangú társ a sztrádán.

ÉLRE TÖR AZ ÚJ MODELL. Az új Mondeót nézegetve nehéz nem gondolni a Passatra. A Ford európai vezérmodelljére vár az a feladat, hogy minőségével, műszaki fejlettségével és karakteres formatervével a teljes Ford márkát feljebb pozícionálja. A bemutatott autók közül ez a legfrissebb, érezni is rajta: a mai divatnak megfelelően jó nagyra nőtt, a hátsó utasoknak is tágas helyet hagy.

Futóműve és kormányzása kiváló, ebben a Ford régóta erős. Aki először ül be a vezetőülésbe, annak a terebélyes karosszéria meglehetősen áttekinthetetlen, de ha a kocsi megmozdul, nyomban agilis és életteli lesz – csak legyen elég kanyar az úton.


A flották hősei 4

A kényelmes Opel Vectra stabil a kanyarban is.

A Mondeo a Volvótól átvett, öthengeres, turbós benzinessel a legizgalmasabb, de ésszerűbb beérni a jól teljesítő kétliteres dízellel; ez a motor a Peugeot és a Ford közötti együttműködés gyümölcse. Jó zajcsillapítása és eltalált ülései révén a Mondeo elsőrangú társ az autópályákon.

Az autó leggyengébb pontja eddig az értékvesztés volt: a flottaértékesítésben adott komoly kedvezmények érezhetően lenyomták az előd árszintjét. Lehet, hogy ez változik a modellváltással.


A JAPÁN BAROKK. Gyakori jelenség, hogy azok vesznek Toyotát, akik csalódtak más autókban. Az Avensisnek szüksége is van a márka hírnevére, közismert megbízhatóságára, mert más emblémával nem fért volna bele a válogatásba: futóműve és vezetési élménye elmarad az átlagtól, kényelemben és tágasságban közepes. Megbízhatósága viszont jól eladja, mert tényleg számíthatunk rá. Jó híre elkíséri az évek során, nem nehéz rá használtan vevőt találni, aki ráadásul hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni érte.


A flották hősei 5

Az elbűvölő Peugeot 407 magára vonja a tekintetet.

Finom járásával és vehemens gyorsulásával a 177 lóerős igazi gyöngyszem a háromféle dízelmotor között. Kedvező ára miatt ennek ellenére a kétliterest szemeltük ki. A komoly nyomaték sokkal fontosabb a 126 lóerőnél, így a tavalyi modellfrissítéskor érkezett motor csendes, takarékos és harmonikus erőforrás. Az Avensis azoknak szól, akik nem kimelegedni, hanem utazni akarnak a kormány mögött.


A KLASSZIKUS CÉGAUTÓ. Az Avensishez hasonló karakterű autó az Opel Vectra is, egyiküknek sincs hátra sok ideje a modellváltásig. Az Opel Vectra akár 280 lóerős, turbós hathengeressel is kapható, de a józan belátás és az árlista itt is segít egy gyors és keveset fogyasztó dízel kiválasztásában. Ne sajnáljuk a pénzt a 150 lóerős CDTI-re! Ezt az eredetileg Alfa Romeo-motort a Fiat-konszern szállítja az Opelnek, amivel jó üzletet kötöttek a németek. Hatfokozatú automata vagy kézi váltóval egyaránt élénk, könnyen felpörgő és erősen nekilóduló motorral van dolgunk.

A Vectra belül nagyon szögletes: sarkos az indexkar, kockaforma a műszerfal, a levegőrostélyokat is a derékszög uralja. A dizájn persze ízlés dolga.


A flották hősei 6

A megbízható Toyota Avensis nem cáfol rá hírnevére.

A Vectra városban és külföldi utakon is tehetségesen kiszolgálja utasait, s egészében kényelmes autó hosszú távra. A futóműve messze nem kifejezetten lágy, de annyira nem is feszes, hogy rázzon, így a kocsitest intenzív kanyarokban is stabil marad. A Vectra ráadásul elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással is megrendelhető, amelynek révén port állásban meglepő kanyarsebességre lesz képes, jobban ugrik gázadásra, és szorosabbá válik a kormányzás.


A RÁCIÓ NEM MINDEN. A szolid és visszafogott Avensisnek szinte ellentéte a Peugeot 407. A karakteres, határozott kiállású autó ma is magára vonja a tekintetet a parkolókban, pedig három éve ismerjük. Akit bűvkörébe von, az kénytelen együtt élni a formatervvel járó kompromisszumokkal: a 407 csomagtere és hátsó utastere is szűknek számít ebben a méretosztályban, s a mélyre benyúló műszerfal mögül nehezen áttekinthető a karosszéria, amit tetéznek a látótérből sokat kitakaró tetőoszlopok.


A flották hősei 7

Az elegáns Volkswagen Passat kényelmes utazóautó.

A különleges dizájnon kívül azonban a 407 mást is nyújt. Kényelmes és barátságos autó, kombiként a nagy üvegtetővel egészen varázslatos a hangulata. Szinte a tenyerén hordozza a két elöl ülőt, illetve a hátul utazókat is – ha alacsonyak. Az autó egyik fő erőssége a komfort, hoszszú távok után sem szállunk ki belőle törődötten.

A francia piacon évtizedek óta meghatározó a dízelek szerepe, ezért a Peugeot számára elsődleges fontosságú feladat a minél kulturáltabban működő, erős dízelmotorok kifejlesztése. Ezek közül talán a 2.0 HDi a legnépszerűbb blokk, a nehéz autóban inkább halk és rezgésmentes működésével tűnik ki, mint nyers erejével, fogyasztása pedig átlagos.

Mezőnycsere

Mintegy két éven belül az autógyártók szinte a teljes középkategóriás kínálatot lecserélik. Idén megújult a Mercedes-Benz C-osztály, a Ford Mondeo, a Renault Laguna, a Honda Accord és az Audi A4. Jövőre várható a Citroën C5, a Mazda6 és az Opel Vectra utódjának bemutatása, míg a Toyota Avensis 2009-es újdonság lesz. Érdemes odafigyelni a kifutó modellekre, mert az öregedés árengedménnyel jár, és az évek során egyre kiforrottabbá válik a konstrukció.


Ki áll az élen?

A JATO Dynamics adataiból kitűnik, miért szűkül a középkategória szegmense. Népszerűségét az egyterűek és az aszfaltterepjárók is megnyirbálják, de főként a prémiummárkák keresettsége apasztja vásárlókörét. Az összeurópai eladásokban meghatározó a német piac súlya, s az első négy helyen három prémiumtermék található: a Passat épphogy megelőzi a BMW 3-as sorozatot, amelyet a már hétéves Audi A4 és a szintén idén leváltott Mercedes-Benz C-osztály követ. Az elegáns márkanevek és a színvonalas termékek vonzereje olyan erős, hogy a három német prémiumgyártó a tömegmárkák jóval frissebb konstrukcióit is megelőzi.

Magyarországon a Swift és az Astra méretű autókra jut az értékesítések 80-90 százaléka, így a D-vel jelölt szegmens súlya kisebb. A kevés kivétellel cégautónak vásárolt középkategóriások között hazánkban is megfigyelhető a prémiummárkák térhódítása, de ezek jócskán elmaradnak az élbolytól. Itthon is a Passat az úr, mögötte a flottaautóként népszerű Mondeo helyzete is stabil. A számsorokból hiányzik a Skoda Octavia, mert a VW Golf alapjaira épített autó igazából nem tartozik a középkategóriába; pedig darabszámaival az Octavia itthon vezetne, Európában pedig a negyedik helyen állna.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik