Élet-Stílus

Negyedszer élesztik újra a Napstert

A Napster mint a fájlcserélés lavinájának elindítója, immár negyedszer próbál új koncepcióval visszakerülni az élvonalba.

Shawn Fanning, a milliomossá vált egyetemista nagyszerű ötlete és első weboldala – a Napster – mára megváltoztatta az internetes fájlcserélés írott és íratlan szabályait. Az 1998-ban még tündöklő vállalkozás azonban kivívta a zenei kiadók haragját, amelyek végül 1999-re elérték, hogy bírósági végzésekkel vessenek véget az első peer-to-peer fájlcserélők kalózkodást segítő működésének.

Később a Napster nevet a Bertelsmann vásárolta, meg, s igyekezett az illegális letöltőket arra rávenni, hogy ezentúl fizessenek a vágyott kedvencek dalaiért. Az annak idején a legnagyobb ellenségnek számító Napster konszolidált fizetős zenei szolgáltatásként hosszú évekig egyáltalán nem produkált semmi kiemelkedőt. Végül csendesen tönkrement és csődöt jelentett.

A korábban hírhedt fájlcserélő tulajdonosai manapság újra nagy terveket szőnek, s úgy érzik, hogy lejárt a letöltés és cserebere ideje. A legújabb koncepció szerint egy olyan szolgáltatást szeretnének kiépíteni, amelyben a zene stabilan a cég szerverein marad, egész pontosan nem cserél gazdát semmi, hiszen a rajongók többsége csupán hallgatni szeretné a zenéket, s nem letölteni.


Negyedszer élesztik újra a Napstert 1

A Napster macska negyedik élete


Az új megoldás gyakorlatilag egy újabb megvalósítása a web-alapú megoldások mára hosszú sorának, s a benne rejlő ötlet sem igazán számít semmilyen tekintetben korszakalkotónak. Az eddig havi előfizetésen alapuló szolgáltatásként működtetett Napster vezetői azt állítják, hogy mintegy 770 ezer előfizetőjük szívesebben választja majd az online zenehallgatás egyszerűbb lehetőségét, mint a korábbi letöltős megoldást.

Szakértők szerint azonban a Napster 4.0 már egyáltalán nem hasonlít az internet-bumm kezdetén elindított újszerű ötlet nagyszerűségéhez, s hogy a felhasználók többségét inkább a hagyományos zeneletöltő szolgáltatások látják el hallgatnivalóval.

A hivatalos adatok is azt mutatják, hogy a fizetős zenei szolgáltatások – az Itunes kivételével – nagyrészt igen gyengén ”muzsikálnak”. A Napster jövőjével kapcsolatban sem túlzottan bizakodók az elemzők, hiszen eddig már háromszor sikerült csődbe vinni az anno forradalmi újdonságot.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik