Élet-Stílus

A YouTube-on is lejárt a kalózok ideje

A leglátogatottabb videomegosztó-oldal egy régi tartozásának próbál eleget tenni az új szerzői jog figyelő program segítségével. A Google által birtokolt oldalon több ezer videoklip és filmrészlet tekinthető meg jelenleg is a jogtulajdonosok engedélye nélkül.

A YouTube próbaüzembe állította azt a kalózszűrő megoldást, amelytől a szerzőjogokat sértő anyagok feltöltésének csökkenését várják. A cég kénytelen volt valamit reagálni a folyamatos per és kártérítési követelésekre, hiszen a legnagyobb zenei kiadók többször kijelentették, hogy addig perelik a céget, amíg nem tesz valamit az oldalain elharapódzott jogvédett anyagok csökkentése érdekében.

Figyelmen kívül hagyott jogok

Az ismert internetes oldalt természetesen a filmes vállalatok és a nagyobb televiziós társaságok is számtalanszor figyelmeztették, hogy saját logóval ellátott anyagaik nap, mint nap kerülnek fel a Yahoo oldalaira.

A figyelmeztetés természetes része a Yahoo működésének, hiszen addig amíg valaki nem jelezi, hogy egy anyag az anyagi érdekeit, meggyőződését, hitét, sérti addig az eddig fennmaradhatott az ismert videos közösségi oldalon. A bejelentés után azonban legtöbbször levették a szerkesztők, s az egész kezdődhetett újra, mivel a rajongóknak igazán nem lehetett megtiltani, hogy újabb anyagokkal bombázzák a népszerű szolgáltatást.

A YouTube eddig igazán nem vizsgálta meg, hogy mi is az amit az oldal látogatói fel kívánnak tölteni, még akkor sem, ha az egyértelműen sértette a szerzői, vagy másfajta jogokat.

A végtelen perek sorában olyan is akadt, mint a Viacom, amely a Youtube-ot 1 milliárd dollár megfizetésére köteleztetné a bírósággal, illetve a másik véglet, amikor egyes országok politikai okokból tartották sértőnek a felkerült anyagokat és egyszerűen letiltották a lap elérhetőségét.

Elnézett kalózkodás?

Az elmúlt két évben a hatalmas látogatottság ellenére a YouTube nem sokat tett a kalózkodás ellen, s ezzel egyre több ellenséget szerzett megának mindenfelé. A Google szárnyai alatt cseperedő oldal azonban nem teheti meg, ne foglakozzon a leendő hirdetőkkel, partnerekkel.

A cégek viszont nem tudták, mit is tegyenek az anyagaikkal villogó videó oldallal szemben.

Tény az, hogy senkinek sem volt jó az eddigi rendszer, s a működtetőknek is rengeteg felesleges konfliktust okozott. A legújabb technológiai fejlesztés ezekre a jogvédelmi aggályokra próbál megoldást nyújtani.

A legnagyobb ellenfél, a Viacom egyik illetékese azt nyilatkozta, hogy éppen ideje volt, hogy a Google tegyen valamit az áldatlan állapotok ellen.

Pesszimista hangok

Más kritikusabb hangú szakértők szerint az új rendszer a korábban felkerült anyagokkal már nem tud semmit kezdeni, illetve a felhasználók vélhetően a most bevezetett rendszert is hamar ki fogják játszani. A videós oldal, azért nem lesz képes soha betartatni a jelenleg hatályban lévő szabályokat, mert a felhasználók nagy része az azonosíthatatlan névtelenségből úgy gondolja, hogy bármit elhelyezhet az oldalon.

A YouTube termékmenedzsere azt kérte a szerzői jogok tulajdonosaitól, hogy segítsenek kialakítani egy olyan rendszert, amelyben könnyen felismerhetővé válnak a jogvédett alkotások. A cégek egy része mindezt csupán porhintésnek gondolja, hiszen még az egyértelmű logókkal futó, vagy forgalmazó nevével megjelenő videóklippekből és filmekből is több ezer található az oldalon. Ezek jogi státusza tiszta, és egész pontosan ezeket nem szeretnék a továbbiakban a YouTube-on viszontlátni a forgalmazók, kiadók, gyártók.

Az természetesen továbbra sem megoldott, hogy a YouTube ne sértsen vallási, nemzeti, vagy egyéb nem anyagi vonatkozású jogokat. Valószínűleg ez a feladat megoldhatalan lesz ezután is, s az oldalnak várhatóan a jövőben is számos vitája származik majd ilyen okokból kifolyólag.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik