Élet-Stílus

A hét filmjei: bűn és bűnhődés

A hét mozipremierjei – így vagy úgy – a bűn, a bűnbeesés és következményeinek kérdéseit járják körül. Mi legalábbis ezt a közös vonást érzékeltük a változatos műfajú alkotások között. A héten: Csapda, A kulcsfigura, Caravaggio, Ízlések és pofonok, Next – A holnap a múlté, Zuhanórepülés.

Csapda

Szeptember közepén veretes filmdráma, akciómozi, romantikus komédia és sci-fi egyaránt várja a hazai mozikba látogatókat. A filmekben azonos, hogy a maguk módján (vagyis: az adott műfaji keretek adta lehetőségekkel élve) a bűnbeeséssel foglalkoznak, miszerint az ártatlanság elvesztése belénk van kódolva, úgy tűnik, hiába igyekszünk tenni ellene.

A szerb – német támogatással és magyar koprodukciós partnerrel született – dráma, a Csapda a kérdés „tipikus” alaphelyzetét tárja elénk, azazhogy gyermekünk életének megmentéséért meddig mennénk el. Az átlagos (és szimpatikus) belgrádi házaspár – Mladen (Nebojša Glogovac) és Marija (Natasa Ninković) – elmegy a végsőkig. Vagyis elfogadják egy „üzletember” ajánlatát, aki hajlandó finanszírozni a kisfiuk külföldi drága műtétjét, ha cserében a férj végez egy általa megnevezett illetővel… A helyzet korántsem egyszerű, mert a célpont nem egy szimpla szaralak. Alkalmi bérgyilkosunk (és a néző) morális gyötrelmei könnyen átélhetőek. (Nem utolsó sorban a főszereplő családfenntartót alakító Nebojša Glogovacnak köszönhetően.)


A hét filmjei: bűn és bűnhődés 1



Srdan Golubović rendezőnek a végső erkölcsi dilemmára épülő drámája megszorongatja a nézőt – de úgy tűnik, a túlparti filmgyárak is komoly lehetőséget látnak benne: ugyanis már megvásárolták a remake-jogokat.

Csapda

(Klopka), színes, feliratos szerb–német–magyar dráma, 103 perc, 2007, rendező: Srdan Golubovic, szereplők: Nebojša Glogovac, Nataša Ninković, Anica Dobra, Miki Manojlović, Marko Djurović, Dejan Čukić, Bogdan Diklić, Mladen Nelević, Boris Isaković, forgalmazó: Best Hollywood Kft., honlap


A kulcsfigura

Hasonló módon a „bűnfilm” kategóriájába tartozik A kulcsfigura című krimi, már csak azt a tényt látva, hogy durrannak benne a lőfegyverek. Scott Frank a saját scriptjén nyugvó debütáló rendezésében azt a mondást hangsúlyozza-veri retardált főhőse fejébe (meg a miénkbe), hogy akié a pénz, azé a hatalom. A látszólag egyszerű film mélysége ennek a gondolatnak a mentén tárul fel. (Az úriember nem pályakezdő, hiszen a nevéhez olyan mainstream filmek forgatókönyvei fűződnek, mint a Meghalsz újra, a Bűvölet, a Szóljatok a köpcösnek!, a Mint a kámfor, a Különvélemény, a Főnix útja és A tolmács.)





Az egykori gimnáziumi kedvenc és ígéret – jól tanult, jól sportolt – könnyelműsége miatt autóbalesetet okoz, amiben két barátja meghal, ő maga pedig egy óvodás elmebeli állapotának szintjére süllyed. Jegyzetfüzet kell neki ahhoz, hogy elvégezze az élet napi rutinjait. Kizárólag vak barátjára (Jeff Daniels) számíthat, akivel közös bérleményben töltik a mindennapokat. Az egykor szépreményű Chris a helyi bankot takarítja, ebből él, arra is csekély eséllyel, hogy egyszer esetleg pénztáros lesz belőle. A monoton nyomorúságából egy egykori középiskolai srác, Gary (Matthew Goode) – és bandája – felbukkanása zökkenti ki, aki megtanítja a fenti mondásra, nem utolsó sorban attól a hátsó szándéktól vezérelve, hogy Chris zsebében a helyzet – meg a pénzintézet kulcsa…

Frank filmjében a nyomasztó hangulat a tetszetős. Nem a bűnelkövetés mikéntje a lényeges, hanem a velejáró gondolati és morális tartalmak.

A kulcsfigura

(The Lookout), színes, feliratos amerikai krimi, 98 perc, 2007, rendező: Scott Frank, szereplők: Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels, Matthew Goode, Isla Fischer, Carla Gugino, Alex Borstein, Laura Vandervoor, forgalmazó: Forum Hungary Filmforgalmazó Kft., honlap


Caravaggio

Derek Jarman (II. Edward, Wittgenstein, Blue) húsz éve készült, ma már klasszikusnak számító alkotásával, „filmfestményével”, a Caravaggióval találkozhatunk újra a moziban (hurrá!). Az angol (és 1994-ben AIDS következtében elhunyt) rendező a mindössze 37 évet élt XVI-XVII. század fordulói nagy itáliai piktor művészetét fókuszálja a vászonra – ezúttal a filmére. Caravaggio (az idős festőt Nigel Terry alakítja) a halálos ágyán visszaemlékezik ifjú éveire, képeire, szerelmeire-kapcsolataira (Tilda Swinton, Sean Bean). A bámulatosan érzékletes film felvonultatja Caravaggio művészetének fontos motívumait (kés, vér, bor stb.), ám elsődlegesen az alkotás mikéntjét tárja elénk. Nincs remény, nincs félelem – szól emígy a festőművész „mottója”, ez azonban korántsem nihilizmust jelent (egy művésznek, hogy művész lehessen, bármit szabad), hanem szabadságot.


A hét filmjei: bűn és bűnhődés 2


Caravaggio

( Caravaggio), színes, feliratos angol dráma, 93 perc, 1986, rendező: Derek Jarman, szereplők: Nigel Terry, Noam Almaz, Sean Bean, Dawn Archibald, Sadie Corre, Nigel Davenport, Tilda Swinton, Robbie Coltrane, Dexter Fletcher, Jack Birkett, forgalmazó: Cirko Film – Másképp Alapítvány, honlap


Ízlések és pofonok

A német (olasz, osztrák és svájci együttműködéssel készült) Bella Martha című 2001-es romantikus vígjáték újrája Scott Hicks (Ragyogj!, Hó hull a cédrusra) Ízlések és pofonok című filmje, aminek anno a rendezését Sandra Nettelbeck látta el (és egyúttal a forgatókönyvet is ő írta). Hat esztendeje Martina Gedeck és Sergio Castellitto és szakácspárosa főzött és szerelemesedett egymásba, most Catherine Zeta-Jones és Aaron Eckhart teszi ezt (a szemfüles bulvárlapok szerint a való életben is). Kate (Zeta-Jones) erőskezű „konyhatábornokként” irányítja a rábízott vendéglátó-ipari üzemegységet, mi tagadás: kissé érzéstelenül és humortalanul. Két „dolog” változtat ezen (az életén): testvére halálos karambolja miatt unokahúga (Abigail Breslin) gondja rá hárul, illetve új (és sármos és élettel teli) szakács jön az étterembe.


A hét filmjei: bűn és bűnhődés 3



Hicks filmje próbál hétköznapi – hihető – lenni, és a két sztárja igyekszik is a feladatnak megfelelni, de Nettelbeck eredetije valóságszerűbb, kissé szomorkásabb tónusú (hogy ne mondjuk: jobb, mert igazabb) volt. Aki azonban csak ezt a változatot ismeri, értékelni fogja azt, hogy lám, Hollywoodban képesek egyszerűen szólni az élet nagy kérdéseiről.

Ízlések és pofonok

(No Reservations), színes, feliratos amerikai romantikus vígjáték, 104 perc, 2007, rendező: Scott Hicks, szereplők: Catherine Zeta-Jones, Aaron Eckhart, Abigail Breslin, Jenny Wade, Brian F. O’Byrne, Patricia Clarkson, Bob Balaban, forgalmazó: InterCom, honlap


Next – A holnap a múlté

A korábban olyan méltánytalanul kezelt író, Philip K. Dick a filmesek kedvencévé vált. Ridley Scott 1982-es Szárnyas fejvadásza (ami a „cybervilág/cyberpunk novellistájának” Álmodnak-e az androidok elektromos bárányokkal? című kisprózája nyomán készült) óta számos feldolgozás (Az emlékmás, Különvélemény, A felejtés bére stb.) született. Most Lee Tamahori (Egykoron harcosok voltak, James Bond: Halj meg máskor, xXx2: A következő fokozat) készítette el a maga adaptációját Next – A holnap a múlté címmel.


A hét filmjei: bűn és bűnhődés 4



Ebben az illuzionistaként és megélhetési szerencsejátékosként lézengő link, („művésznevén”:) Frank Cadillac (Nicolas Cage) segítségét kéri az FBI (főügynök: Julianne Moore), mivel a férfi két perccel előre látja a jövőt, és ez a képessége égetően szükséges, hogy egy az országba csempészett atombombát felkutassanak, mielőtt felrobban, milliók halálát okozva. Frank hezitál, inkább magánéletét tenné rendbe, az álmai után a valóságban felbukkanó szép Liz (Jessica Biel) révén. Bárhogy is: azt szem előtt kell tartania, hogyha beavatkozik a jövőbe, az megváltozik…

Az egyre inkább az akciómozik bűvöletébe sodródó direktor, Tamahori tisztességes iparos munkát végzett (akadnak a filmben remek látványjelenetek), ám Dick gondolatiságából szinte semmit sem menekített át a celluloidra.

Next – A holnap a múlté

( Next), színes, feliratos amerikai sci-fi, 96 perc, 2007, rendező: Lee Tamahori, szereplők: Nicolas Cage, Jessica Biel, Julianne Moore, Thomas Kretschmann, Tory Kittles, Peter Falk, forgalmazó: SPI International Hungary Kft., honlap


Zuhanórepülés

A magyar filmesek egy abszolút bűnfilmnek nevezhető akcióopussal jelentkeznek a héten: a Zuhanórepülés a „sötét oldalra” sodródott, a forgatókönyvet jegyző Nagy Viktor valós élményei alapján született, a szerző szerint alig-alig változtatott a történteken. Az egyetem teológia-filozófia szakának nyugalmától a film főhőse (az író alteregója), Theo (Nagy Zsolt) a budapesti alvilágba csöppen, ahol a drogok kereskedelme folytán sok-sok pénzre, új „barátokra”, lányokra (Gryllus Dorka, Parti Nóra) tesz szert. Egy új üzlet kapcsán pedig halálos ellenségekre.
A rendezőként ezzel a filmmel bemutatkozó Novák Erik (producerként a Nyócker! című animáció munkálatainál működött közre) némileg didaktikus, népnevelői célzatú filmje (így jártok, ha rosszak vagytok) akkor van igazán elemében, akkor „ütős”, amikor nem figyel oda magára, hagyja megtörténni az eseményeket. Így könnyebben megértheti a néző, a „hogy jutottam ide?” logikáját, nem ítélkezik, csak elfogad. (Aztán majd legfeljebb otthon, magában hoz döntést, hogy ő mit lépne.)


A hét filmjei: bűn és bűnhődés 5




Zuhanórepülés

( Zuhanórepülés), színes, magyar akciófilm, 105 perc, 2007, rendező: Novák Erik, szereplők: Nagy Zsolt, Baranyai Vera, Gryllus Dorka, Törköly Levente, Parti Nóra, Lukáts Andor, Derzsi János, Kokics Péter, Szabó Simon, forgalmazó: Hungaricom, honlap


Egy tényt leszögezhetünk a héten: a bűn velünk született, de „csupán” hajlamosít. Rajtunk áll, hogy mit kezdünk vele, mit kezdünk magunkkal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik