Élet-Stílus

Divatdiktátor technológia

2007 első két hete igazi technológiai szenzációkkal örvendeztette meg a kommunikáció és a számítástechnika megszállottjait. Skype internet tábla, iPhone és számos érdekes vezeték nélküli eszköz jelent meg a napokban.

Konvergencia a multimédia és kommunikáció területén. Egyszerűbben fogalmazva, hamarosan kevesebb – optimista elképzelések szerint talán egy – eszköz is elég lesz ahhoz, hogy telefonáljunk, elektronikus leveleinket akárhol olvashassuk, filmet, videót, tévéadásokat nézzünk számítógép, vagy tv nélkül is, zenét hallgassunk, szórakozzunk, webet böngésszünk, sőt online játékokra pazaroljuk szabadidőnket.

Bill Gates a Las-Vegas-i Consumer Electronics Show megnyitóján kijelentette, hogy elérkezett a digitális korszak, amelyben megváltoznak az eddigi fogalmaink a szórakozásról, technológiáról, szórakoztatóinformatikáról. A technológia a háttérbe vonulva mindennapivá válik, olyan eszközzé, amely nemcsak megkönnyíti az életünket, hanem kapukat nyit a világ bármely kommunikációs lehetősége, illetve információs forrása felé.


Divatdiktátor technológia 1

A Nokia más irányú megoldásokon dolgozik.


A Nokia meglepő módon ugyanezen a kiállításon mutatott be egy tábla-pc megoldást, amely kommunikációs csatornaként a Skype-t és a különböző üzenetküldő alkalmazásokat használja, természetesen drótnélküli megoldásokkal egyesítve.

Növekvő igények

Az innováció folyamata olyan szinten gyorsult fel, hogy ma már nem okoz a nagyobb cégeknek gondot, nagy számban és olcsón előállítani azokat az eszközöket, amelyek többsége az előző évben még csupán a technológia igazi megszállottjai között is csak pletyka szinten létezett. A verseny jelentősen kiélesedett. Legjobb példa erre az Apple átalakuló stratégiája, az évvégén kirobbant játékkonzol-háború, vagy a ma már a mobilszolgáltatók babérjaira pályázó Skype sikere.

Szabó Gábor az Informatikai és Technológiai Innovációs Park vezetője szerint egyértelmű, hogy egyes termékek divatossá válnak az informatikában, illetve, hogy a premier kategóriájú termékek ma már társadalmi státusz-jelzőként pozícionálják tulajdonosaikat. Az innováció sajátos módon hat a társadalomra, az új lehetőségek, újszerű alapanyagok és technológiai megoldások mindegyike gyorsan beépül az egyre több műszaki eszközt használó társadalomba. A hatvanas évek műanyag divatját egyre inkább felváltja a nemesebb anyagok, és az értékként megjelenő formatervezési megoldások sokszínűsége. Nem ritka, hogy drága mobiltelefonokat híres divattervezők segítségével fejlesztik ki a gyártók, vagy hogy egy ruhadarab már eleve felkészült a vásárlók által használt MP3 fogadására.

Zöld forradalom és mobilitás

Az innovációs szempontok egy része szerencsére manapság egybeesik a környezetbarát gondolkodás erősödésével. Ma már „menő” újrahasznosítható, környezetet nem károsító, energiatakarékos eszközöket piacra dobni.

Szabó szerint növekszik a designerek hatása arra a folyamatra, ahol egyre nagyobb szerephez jut a vizualizáció és az új technológiák megjelenése. Az új típusú multimédia megoldások, számos új lehetőséget tartogatnak a Web2 technológia és a konvergencia területén is.


Divatdiktátor technológia 2

Az iPhone megjelenése elõtt számtalan elképzelés született az Apple telefonra.


Az növekvő teljesítmények mellett, megnőtt az igény a mobilitásra és a konvergenciára. A most megjelent Apple iPhone nem azért óriási szenzáció, mert összeolvasztja az MP3 lejátszást, a videó- és képnézegetést a mobil kommunikációval, hanem azért mert az Apple csinálja ezt. Az iPod-láz kitalálói a trendi technológiát hozták divatba, az eszközt amihez érdemes ruhát, sőt életstílust tervezni.

A versenyben azonban a fogyasztók lehetnek a nyertesek, hiszen egyre jobb készülékek, szolgáltatások és programok jelennek meg. A kérdés csupán az, hogy meddig lehetünk naprakészek a digitális fényképezés, szórakoztató elektronika, a számítástechnika és a mobil kommunikáció területén, ha egy divatos termék életciklusa mostanra körülbelül fél évre csökkent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik