Kisebb árháború robbant ki a legújabb Harry Potter könyv hazai megjelenésekor a hagyományos könyvesboltok és a hipermarketek között. Az Auchan és a Tesco már a februári megjelenéskor 15 százalékos kedvezménnyel dobta piacra J.K. Rowling legújabb könyvcsemegéjét. Ezzel megszegték a könyv itteni kiadásáért felelős Animus Kiadóval, illetve partnereivel kötött megállapodást, a társaság ugyanis a magyarországi kereskedőkkel úgy szerződött, hogy a meseregény új kötete valamennyi hazai terjesztőnél csak egy időben bukkanhat fel a polcokon és csak azonos áron értékesíthető – olvasható a Figyelő legfrissebb, csütörtöki számában.
A hagyományos, független könyvesboltok és könyvértékesítő láncok, illetve a könyvértékesítésbe öt-hat éve bekapcsolódó és folyamatosan bővülő – a piacból jelenleg mintegy 10 százalékos részt kihasító – hipermarketek között évek óta növekszik a feszültség. Míg a szakma meghatározó kiadói és kereskedői – az Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésébe (MKKE) tömörült 126 cég – tartják magukat ahhoz a kilencvenes évek közepén kötött megállapodáshoz, hogy a könyvek árát a kiadók határozzák meg, s engedményes értékesítésre legkorábban fél év elteltével kerülhet sor, a hipermarketek időről időre a tömegárukhoz kapcsolható kereskedési technikákat használják a könyveladásnál is.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) napokban hozott állásfoglalása ráadásul újabb ütést mért az MKKE tagok szokásjogon alapuló rendszerére. A hatóság szerint korlátozza a versenyt, hogy az árakat a kiadók határozzák meg, és még azt is kikötik, mikor lehet egy könyvet leértékelni.
„A döntés kétségtelenül a hipermarketeknek és az úgynevezett olcsó könyvesboltoknak kedvez, de mégsem várható, hogy a következő években a feje tetejére állna a hazai könyvszakma” – mondta a Figyelőnek az egyik legnagyobb hazai kiadó neve elhallgatását kérő vezetője. A kiadók többségét tagjai között tudó MKKE-vel ugyanis a boltoknak nem érdekük összeveszni, ráadásul az sem valószínű, hogy a kereskedőknél akkora tőke legyen, hogy gond nélkül készleteket vásároljanak fel – olvasható a Figyelőben.
A lap csütörtökön utcára kerülő számában elemzi a könyvpiac legfrissebb adatait is, melyekből arra a következtetése jut, hogy a forgalmi adatok növekedésének hátterében fogyatkozó számú, ámde egyre többet költő vevők állnak. A könyvkereskedők ezért előremenekülnek: minél nagyobb kínálattal, minél szebb boltokkal csábítanak.
(A Figyelő könyvpiaci összeállításából többek között kiderül még, hogy a kiadók miért aggódnak az igényes, de viszonylag drága irodalomért, és a kultusztárca hogyan kívánja befolyásolni a GVH számára sem tetsző határozatát.)