Jó húsvéti szezon
A legfrissebb idei adatok is azt bizonyítják, hogy jó szelek fújnak a hazai szállodaiparban. Idén húsvétkor számos vidéki gyógy- és wellness-szálloda üzemelt telt házzal, nagy volt az forgalom a fővárosiakban is, noha a tavalyihoz képest némileg szerényebb volt az érdeklődés. Vidékre elsősorban magyarok, Budapestre külföldiek látogattak.
Valamivel több mint 10,5 millió vendégéjszakát töltött el a hazánkban 3,4 millió külföldi állampolgár az elmúlt év során, mely a vendégek számát tekintve 4, az éjszakák számában 1 százalékos növekedés a 2004-es esztendőhöz képest. Csak a fővárosban valamivel több mint két és fél millió vendég, közel hat és fél millió éjszakát töltött el 2005-ben. Közel negyven százalékkal nőtt a Magyarországra érkező angolok itt töltött éjszakája az egy évvel korábbihoz képest, mely a szigetország és hazánk fővárosát összekötő fapados légitársaságok járatainak köszönhető. A britek főleg a fővárosra kíváncsiak, a fiatalok bulizni érkeznek. Hazánk népszerűségének rendkívüli növekedésről tanúskodnak a számok a japán és kínai turisták érdeklődésében is. A két ország állampolgárai 25-30 százalékkal többször hajtották álomra a fejüket a Kárpát-medencében, mint egy évvel korábban.
A hazai szálláshelyeken a legtöbb éjszakát sorrendben a német, a brit és az osztrák állampolgárok töltötték el, őket követi az Egyesült Államok, Olasz- és Spanyolország. A németek elsősorban a Balaton-parti és egyéb gyógyvizeket keresik fel, például Hévízt, Keszthelyt. A fő vonzerőt a hazai gyógyszolgáltatások, gyógykezelések, rekreációs szolgáltatások, valamint a határközeli fogászatok jelentik, mondta el a FigyelőNetnek Pajor Mariann, a Startutazás Iroda marketing vezetője, ezek színvonala ugyanis nem marad el a nyugat-európaitól, viszont körülbelül a harmadába kerülnek. A sármelléki reptérről közlekedő charterek olcsón megközelíthető ponttá teszik a területet. Az Egyesült Államokból repülők kulturális célzattal érkeznek, többségük szemében egzotikus exkommunista ország Magyarország, különösen a körutak népszerűek körükben. Összesen közel kétmillió-kétszázezer külföldi fordult meg Budapesten az elmúlt év során.
Élen a luxusszállodák
2005 a négy-öt csillagos szállodák éve volt. A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint országosan tizenhét öt- és száztizenhét négycsillagos hotel működik, ebből tizenhárom öt-, illetve harmincnyolc négycsillagos a fővárosban található. A sikeres évhez hozzájárult, hogy az utóbbi esztendők pangó turizmusa miatt a nagy hotelek nem engedhették meg magunknak az áremelést.
A kedvező ár tavaly meghozta gyümölcsét. Az előző évhez képest összesen 20 százalékkal nőtt a négycsillagos szállodák vendégeinek száma, ezen belül 18 százalékkal a külföldieké, az ötcsillagos szállodák között az előbbi mutató kilenc, az utóbbi öt százalék, miközben az összes kereskedelmi szálláshely együtt 4 illetve 5 százalék növekedést produkált. Míg az összes szálloda bevétele 13 százalékkal nőtt, addig az ötcsillagosoké 15 százalék, a négycsillagosoké 20 százalék volt. Fontos azonban megjegyezni, hogy az utóbbiak esetében kiugróan gyarapodott a belföldi vendégektől kapott szállásdíjak értéke is, szám szerint 256 százalékkal.
A szállodai szobák kihasználtságának versenyében is arattak a sokcsillagosok. Míg a hazai szállodák átlagos szobafoglaltsága 48,2 százalék volt 2005-ben, addig az ötcsillagosok körében ez a szám 64,8, a négycsillagosok esetében 59,2 százalék volt.
A legmagasabb hazai kategóriában a kétágyas szobák átlagára Budapesten 30-40 ezer forint körül mozgott tavaly, a négycsillagos, illetve a vidéki ötcsillagos hoteleké tizenötezer, míg a háromcsillagosoké hét-kilencezer között mozgott az egész országban. Ezek az átlagok, ettől eltérő árakkal is találkozhatnak a vendégek, a budapesti Four Seasons hotel legolcsóbb kétágyas szobája például hetvenhétezer forint egy éjszakára, a legdrágább lakosztályért pedig több mint egymillió forintot kérnek.
A legnagyobb különbség a legmagasabb kategóriában érhető tetten: a vidéki ötcsillagos szállodák nagyjából a fővárosi négycsillagos szállodák árkategóriájába tartoznak. Az árkülönbség továbbhaladva lefele egyre vékonyodik, végül a legalacsonyabb árkategóriában az árak összeérnek.
Emelkedő elvárások
A turisták igényei az egyre magasabb szolgáltatások felé terelődnek. Már a köznyelvből is kezd kiveszni a garniszálló kifejezés, mely olyan hagyományos szállodát jelent, ahol a főétkezések közül csak reggelizési lehetőség áll a vendégek rendelkezésére. A csillagok száma viszont folyamatosan emelkedik, és itt-ott megjelennek az egyelőre hivatalos elnevezés híján butik hotel névre keresztelt vendéglátó egységek, melyek kis szobaszámúak, ám igen magas szolgáltatási színvonallal dolgoznak. Mindez azért is alakult így, mert a piac mostanra bővült és szegmentálódott annyira, hogy a magasabb színvonalú szolgáltatások iránt is igény mutatkozott.
Ez nem mellékesen a belföldi turizmust is fellendítette. A legkeresettebbek: a wellnesz-szolgáltatások, illetve a vezeték nélküli internetet lehet még említeni, melyek nagyban fokozzák a vendégek komfortérzetét. Pajor Mariann ezzel együtt úgy véli, hogy a hazai felső árkategóriájú szállodák magas színvonalon szolgáltatnak ugyan, de sem az infrastruktúra, sem a személyzet nincsen felkészülve a tömegek kiszolgálására: telt ház esetén nincs hely az étteremben, a medence, a wellneszegységek nem bírják a megterhelést, nem alkalmasak több vendég befogadására.
Célzott marketing
A vendégek egyik fele üzleti céllal érkezik, többnyire a cég költéségén, ők az utolsó pillanatban foglalnak szobát, kevésbé árérzékenyek – fogalmazott Koszta Sándor, Art’otel Budapest szálloda értékesítési és marketing igazgatója. A nagyobb, multinacionális érdekeltségeik miatt munkatársaikat sokat utaztató cégeket közvetlenül is felkereshetik a nagyobb kapacitással rendelkező szállodák üzletkötői. A cégek egy éves meghatározott, a hotelben eltöltött vendégéjszakát garantálnak, a hotelek pedig ezért kedvezményes árakat.
Velük ellentétben a turisták többsége hónapokkal előre szereti lefoglalni szállását, ők viszont sokkal jobban odafigyelnek az árakra. Az értékesítés lehet egyéni, ilyenkor a vendégek maguk gondoskodnak a szobafoglalásról, interneten, a szálloda honlapján, internetes szolgáltatókon keresztül, telefonon, illetve személyesen a hotel recepcióján. A hotelek tour operátorokkal – multinacionális utazási irodákkal – és Magyarországon székelő, beutaztató irodákkal állnak kapcsolatban. Koszta Sándort szerint ugyanakkor nem szabad lebecsülni a szájhagyomány szerepét sem, ebből a nagyobb, ismerősen csengő nevű szállodák profitálhatnak elsősorban.
Lassan hazánkban is elterjednek a cégek által szervezett, úgynevezett inszentív utak. A cég vagy saját dolgozóit jutalmazza egy rövidebb-hosszabb utazással, vagy partnereinek ajándékoz ilyet. A cél egy maradandó élményen keresztül erősíteni a kapcsolatot a cég és alkalmazottai, partnerei között. A helyszín a büdzsétől függ, három csillagos hoteltől felfele jönnek szóba szállodák. A különféle tréningeket is szívesen rendezik meg vidéken a vállalatok, ehhez megfelelő infrastruktúrára, kivetítőre van szükség, ezért a jobban felszerelt, magasabb besorolású hoteleket részesítik előnyben a cégek.